arrow_drop_up arrow_drop_down
9 oktober 2019 

Wat doet stress met je en hoe kan je stress reduceren?
5 gouden tips om je stressbalans te herstellen!

Door Passion for Work coach Martine Meertens

“Ik had het moeten zien aankomen, maar bleef gewoon verder gaan op verantwoordelijkheidsgevoel en op karakter. Ik besefte niet dat mijn lichaam en brein wel degelijk signalen uitzond. Ik werkte en werkte, maar kreeg niet meer klaar wat ik voor ogen had. Ik was moe en uitgeput, maar toch deed ik door en hoopte ik dat niemand dit zou zien. Mijn enthousiasme verdween en mijn energie was weg. Ik weende en weende, maar vroeg me nog steeds niet af of dit een voorbode van burn-out was. Hoelang kan een mens blijven gaan en tranen blijven produceren?

De arts sprak in eerste instantie van stress, daarna verscheen pas de diagnose burn-out op mijn ziektepapieren. Rust en geduld in combinatie met onderstaande gouden tips hebben mij terug energie gegeven. Het was een emotioneel zware periode, maar ik heb ook veel geleerd. Deze inzichten en kennis wil ik graag met jou delen.”

Weer met energie naar je werk gaan

Er zijn verschillende technieken die je kunnen helpen om weer energiek naar je werk te gaan. Voorkom werkgerelateerde emotionele uitputting en een gevoel van verminderd zelfvertrouwen. Heel belangrijk is dat je leert ontspannen, gezond gaat leven en een job kan doen die past bij je persoonlijkheid en bij je competenties.

Wat gebeurt er met je bij langdurige lichamelijke, emotionele en/of mentale uitputting?

In stresssituaties maakt het lichaam adrenaline aan waardoor je in een staat van opwinding geraakt. Deze stress is functioneel en niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.

Maar…stress kan ook tegenwerken en gevaarlijk worden.

Het verraderlijke hierbij is dat je ongemerkt door een kritische zone heen kunt gaan. Als stress te lang aanhoudt, maakt je lichaam extra veel cortisol aan. Dit is een stresshormoon dat ervoor zorgt dat er heel wat fysieke veranderingen in je lichaam plaatsvinden. Te veel aan cortisol kan leiden tot lichamelijke problemen en kan negatieve consequenties hebben voor het geheugen. Energieverlies en focus- en concentratieproblemen zijn belangrijke signalen die je erop wijzen dat het dringend tijd wordt om op een andere manier te leven. Professionele begeleiding kan je op weg helpen naar een nieuwe werkelijkheid.

Luister jij naar je lichaam en werk je aan preventie of herstel? Of wacht je tot je niet meer van jezelf houdt en je je niet meer in staat voelt om iets te doen?

5 gouden tips om je stressbalans te herstellen

Dankzij deze gouden tips ging ik terug energiek en met minder stress naar mijn werk 😊

Tip 1 – Neem bewust controle over je ademhaling

Tijdens mijn burn-out ontdekte ik de kracht van bewust ademen. Met ademhalingsoefeningen leerde ik mezelf te kalmeren, mijn concentratie te vergroten en fitter te zijn.  Ademen is het meest basale wat er bestaat. We ademen duizenden keren per dag, maar weten er erg weinig over…

Ons lichaam heeft een autonoom zenuwstelsel. Je hoeft dus niet na te denken over het in- en uitademen, over het kloppen van je hart, over de vertering van je eten in je maag …het gaat allemaal vanzelf. Bij een grote inspanning of bij hoge stress gaat je hartslag omhoog, ook dat gaat zonder dat je het zelf wil.

Maar wist je dat je het tempo van je hartslag zelf kan controleren? Door dagelijks enkele minuten rustig en ritmisch te ademen kan je preventief en in stresssituaties je hartslag laten zakken. Je blaast je stresshormoon uit je lichaam en je voelt terug gezonde energie door je lichaam stromen. In het boek ‘Blijven Ademen’ van Katrien Geeraerts en Louis Van Nieuland ontdek je hoe je bewust ademen als eenvoudige techniek kan gebruiken om met stress om te gaan.

Tip 2 – Doe voldoende aan lichaamsbeweging voor minder stress

Lichaamsbeweging doet je stresshormoon volop reduceren en stimuleert je herstelhormonen.  Maak een afspraak met jezelf om dagelijks een 30-tal minuten tijd te nemen om te bewegen. Kies een activiteit die je graag doet en denk verder niet te veel na. Doe het gedoseerd. De effecten zijn groot. Lichaamsbeweging is een belangrijke tool om je batterij terug te herladen. En zoek het niet te ver: wandelen of een fietstochtje zijn prima!

Tip 3 – Stressbalans verbeteren: slaap voldoende

In je diepe slaap worden je opgedane indrukken uit je kortetermijngeheugen doorgesluisd naar je lange termijngeheugen. Je krijgt opnieuw plaats in je kortetermijngeheugen, waardoor je concentratie en focus terug versterken.

Ga slapen wanneer je voelt dat je moe wordt. Een goede en diepe slaap zijn absoluut noodzakelijk voor het herstellen van je energietekort.

Tip 4 – Gezonde voeding en zo weinig mogelijk suikers voor meer energie

Blijf je bewust hoeden voor de snelwerkende suikers. Hoe minder snelle suikers, hoe meer voordeel voor je stress-/herstelbalans. Kies voor gezonde voeding en schuif zoetigheden aan de kant. Volkorenbrood, fruit, yoghurt,noten, soep en zoveel andere voedingsmiddelen geven je langwerkende energie. Snelle suikers daarentegen doen je stresshormoon stijgen en vragen dus snel opnieuw energie aan je lichaam om deze weer te verbranden. Wist je trouwens dat je tijd nemen om te eten even belangrijk is als wat je eet?

Tip 5 – Doe zoveel mogelijk wat je graag doet – ook professioneel.

Hopelijk lukt het je om in je vrije tijd regelmatig dingen te doen die je ‘leuk’ vindt, maar hoe mooi zou het zijn om professioneel ook zoveel mogelijk bezig te zijn met dingen die je energie geven?

Als je job past bij wie je bent en als je in je job zoveel mogelijk dingen kan doen die je graag doet, ga je op een positieve en energieke manier door het leven!

Heb je hulp nodig bij deze laatste tip?

Dan kunnen mijn collega’s en ik jou  helpen. Hoe? Bekijk ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques waardoor je 8 uur coaching krijgt voor 80 euro (Vlaamse subsidie, werkelijke waarde is 1100 euro).

Vraag nu je gratis kennismakingsgesprek aan bij een Passion for Work loopbaancoach.

Reactie plaatsen

Wil jij je droombaan of
droombedrijf realiseren?

Personal Branding wijst je de weg!
Koekje erbij?