Gratis eBook
TestDOWNLOAD NU

Solliciteren

Een eerste indruk maak je nooit een tweede keer…
Tips voor creatief solliciteren.

Tips om je droombaan te bemachtigen

Het lijkt eeuwen geleden; de uitgetikte sollicitatiebrief in een enveloppe met postzegel. Tegenwoordig lijkt het credo ‘hoe gekker, hoe beter’ maar hoe ver kan en mag je gaan om jezelf in de kijker te spelen bij je toekomstige droomwerkgever. Katrin Van de Water, zaakvoerster van Passion for Work, zocht het voor je uit en stelde een geweldige lijst met tips samen. Van origineel tot gek.

  1. Val met de deur in huis
    Niet enorm origineel maar je moet er wel veel lef voor hebben.. Gewoon met je brief en C.V. naar je toekomstige baas. Jezelf voorstellen en de brief overhandigen. Mocht je dit te gewoontjes vinden dan kan je het ook heel letterlijk nemen en met een deur, met daarop je C.V. geplakt, binnenvallen. Je moet het maar durven. Vergeten doen ze je in ieder geval niet.
  2. Sollicitatievideo
    Niet iedereen durft zich live te presenteren aan een toekomstige baas. Een video van jezelf zou hiervoor de oplossing kunnen zijn. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Carmen Kroese is hier een prachtig voorbeeld van. Haar eigen video leidde haar naar de functie van Office Manager en dat is te begrijpen. Sterk, creatief, gedurfd en prikkelend zijn kenmerken die op haar lijf zijn geschreven en die weet ze perfect te uiten in haar videosollicitatie. Nieuwsgierig?
    Trouwens goed om te weten dat er tegenwoordig werkgevers zijn die enkel nog sollicitaties uitvoeren per video. Walibi laat bijvoorbeeld zijn sollicitanten vijf vragen beantwoorden in een video en nodigt op basis hiervan, mensen uit.
  3. Digitale animatie
    Jaren geleden, toen smartphones nog niet zo in opmars waren, ontving Rianne Toussiant een digitale animatie waarbij de sollicitant door middel van beelden in zijn eigen hoofd liet kijken. Daarnaast liet hij anderen recensies over hem geven. Het was zo innovatief dat Rianne het nu nog weet. Zorg er overigens voor dat wat je verzendt, wel werkt. Delphine Ghekiere trok jaren geleden de stoute schoenen aan en solliciteerde naar een baan in de artistieke sector. Om zo creatief mogelijk over te komen maakte ze een spetterende DVD. Helaas kon de DVD niet worden afgespeeld en zo kreeg ze, net als alle andere (minder originele) sollicitanten, een standaard afwijzingsmail…
  4. Gratis consultancy
    Toen Staphanie de Cock solliciteerde naar een baan waarbij het ‘moderniseren van het sollicitatiegesprek’ bij de functieomschrijving stond, nam ze een uitgewerkt plan mee. Ook al zou ze het niet worden, ze mochten alsnog haar ideeën gebruiken. Haar vrijgevigheid en haar originele manier van solliciteren maakte indruk.. Ze kreeg de baan!
  5. Sollicitatielied
    Wanneer je een echte passie hebt voor muziek zou je kunnen overwegen een sollicitatielied te maken. Enig talent is hiervoor natuurlijk wel een vereiste.. Dat het kan werken, bewijst Bauke Woferink. Hij schreef een sollicitatielied en plaatste deze als open sollicitatie op zijn Linkedin-profiel. Succes verzekerd. Inspiratie nodig?
  6. Spotify
    Mocht je niet zoveel talent hebben als bovenstaande sollicitant dan is het maken van een spotify-lijst ook een optie. Daan Scherpenzeel maakte in februari via de streamingdienst een lijst waarbij de titels van nummers zijn sollicitatiebrief vormden: ‘Hey- Hello- My Name Is- Daan- Born And Raised- In The Lowlands. I Know- I’m Not The Only One- Who Says- All These Things- But Honestly- I Can Do Better- Choose Me- I Wanna Be Yours- I’ll Be Waiting- Waiting For Your Call- Sincerely.
    ‘Taal en muziek zijn mijn twee passies, en het zou cool zijn om deze te combineren’ aldus Daan. ‘Ik zou graag bij een boekingskantoor, streamingsdienst of plantenlabel terecht komen dus dit leek mij een goede manier’.  Dat het een goede manier is, blijkt uit het aantal keren dat zijn ‘sollicitatie-lijstje’ is bekeken. Maar liefst 150.000 views in één week. Die droombaan zal ongetwijfeld niet lang meer op zich laten wachten.
  7. Levensgrote verpakking
    Mocht je bovenstaande ideeën wat te gewoon vinden dan past de aanpak van twee reclamejongens misschien wel bij je. Beide heren hadden voor zichzelf een levensgrote verpakking laten maken zoals de verpakking waarin Barbie in de schappen prijkt. Of die je kent van andere superhelden zoals Superman. In deze verpakkingen lieten zij zich vervolgens afleveren bij het reclamekantoor van hun dromen. Hoe het afliep weet helaas niemand..
  8. Blijf jezelf!
    Alle gekheid op een stokje. Het allerbelangrijkste advies is ‘Blijf bij jezelf!’. Ook Anne Caby onderschrijft dat. Jarenlang voerde zij als recruiter sollicitatiegesprekken. Een sollicitant kan zich onderscheiden door origineel uit de hoek komen maar valt uiteindelijk door de mand als er inhoudelijke vragen worden gesteld. Iemand die dichtbij zichzelf blijft tijdens het solliciteren en dit doorzet in het gesprek zal het verder schoppen in de procedure en blijven haar langer bij.

Online en offline profileren helpen je een droomfunctie te bemachtigen en een onuitwisbare indruk achter te laten bij je sollicitatie. Personal Branding kan je hierbij helpen, vraag je gratis eBook Personal Branding aan.

Wil je hiermee aan de slag? Bekijk dan het programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Door inzet van je loopbaancheques krijg je 8 uur voor € 80,- (Vlaamse subsidie; werkelijke waarde €1100). Vraag nu nog een gratis telefonisch kennismakingsgesprek aan met een Passion for Work-coach in je buurt.

De meeste werkgevers googlen potentiële nieuwe medewerkers…

Katrin Van de Water, zaakvoerster Passion for Work vertelt: “Jarenlang werkte ik als recruiter voor Randstad en SD Worx. Uit eigen ervaring weet ik dat Google een veel gebruikte tool is bij recruiters. Zelf kreeg ik dagelijks zo’n 30 cv’s binnen en ik googelde de kandidaten bijna altijd omdat ik per dag maar 5 of 6 mensen kon spreken, dus ik moest een eerste selectie maken. Google was daarbij one of my best friends. Ik onderzocht of wat er online te vinden is over de sollicitant matchte met wat ik zocht qua functie en of ze in het bedrijf zouden passen. Solliciteer je voor een bepaalde job is het dus erg belangrijk dat je Google resultaten bijdragen aan wat je over jezelf schrijft in je cv en motivatiebrief.”

Sollicitanten googlen

Ook nu google ik sollicitanten steevast. Wil je aan de slag als Passion for Work-loopbaancoach, dan is Personal Branding cruciaal. Iemand die hier niet vertrouwd mee is,  komt bij ons niet in aanmerking om anderen te begeleiden. Als ik merk dat een kandidaat helemaal niet actief is op sociale media, zal ik hem of haar zelfs niet uitnodigen voor een gesprek. Dit is niet bij elk bedrijf het geval. Het hangt echt af voor welke functie je solliciteert of het meer of minder doorweegt.
Vooral voor commerciële functies is online identiteit een punt. Je hebt immers veel klantencontact en wordt vaak geacht ook zelf klanten te zoeken. Iemand met een LinkedIn profiel met 5 connecties is dan minder interessant dan een sollicitant met 500 LinkedIn contacten.

Ben je bijvoorbeeld thuisverpleegkundige moet je minder wakker liggen van je Personal Branding en ook voor heel wat sociale beroepen is je online identiteit niet doorslaggevend.

Werkgevers gebruiken ook Social Media

Mensen staan er niet altijd bij stil dat wanneer ze een foto op Facebook plaatsen die ook voor werkgevers zichtbaar kan zijn. Of wanneer ze een reactie delen op een forum dit daar jarenlang op blijft staan. Google je eigen naam maar eens en kijk ook bij afbeeldingen. Je schrikt mogelijk van wat je allemaal kan zien.”

En het mag dan misschien wel gaan om je privéleven, dronken taferelen of bikinifoto’s spelen echt niet in je voordeel. Uiteraard kiest iedereen voor zich wat hij in zijn vrije draagt of hoe hij die invult, maar recruiters mogen evengoed kiezen welke kandidaat ze uitnodigen. Persoonlijk geef ik niet de voorkeur aan iemand die wekelijks door het lint gaat op feestjes of altijd erg uitdagend gekleed gaat. Het imago van je personeel bepaalt immers mee het imago van je bedrijf. Het is dus aan te raden selectief te zijn met de foto’s die je online post, of anders je privacy instellingen aan te passen. Denk ook twee keer na voor je een scherp politiek standpunt inneemt, iemand uitscheldt of andere extreme meningen ventileert. Google jezelf en ga na of de resultaten je Personal Brand versterken. Komen er toch dubieuze zaken naar boven, vraag dan of deze verwijderd kunnen worden. Dit is evenwel niet altijd eenvoudig want niet achter alle sites of forums zit iemand die hier de moeite voor neemt. Beter voorkomen dan genezen dus!

Droombaan realiseren met Personal Branding

Katrin Van de Water richtte 11 jaar geleden Passion for Work op. Samen met haar team wil ze duizenden mensen inspireren om hun droombaan te realiseren. Personal Branding kan hierbij helpen. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen op passionforwork.be/gratis-ebook-personal-branding/

Wil jij aan de slag met je Personal Branding zodat jij je droombaan kan realiseren? Bekijk dan ons aanbod: passionforwork.be/aanbod-professionals/. Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Veel dingen leuk vinden: zó krijg je als multipotential helderheid

Vaak krijgen we de vraag: Wat is de garantie als ik niet weet wat ik wil en ik volg jullie programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ , dat ik het antwoord helder krijg?
Mijn antwoord is dan het volgende… Dit programma bestaat uit 5 stappen die door duizenden mensen zijn toegepast, ook in bedrijven, en we hebben ontzettend veel tevreden klanten die na dit programma een heldere missie hebben. Het is belangrijk tijd te nemen om deze 5 stappen ook effectief te doen en zoals in een recept kan je geen enkele stap overslaan. Als jij niet overgaat tot actie om de gewenste pistes te onderzoeken, en blijft hangen in denken over, werkt het niet. We helpen je met ons netwerk net om tot actie over te gaan; om mee te lopen met iemand die doet waar jij van droomt, om met zo iemand te spreken… Net daarom krijg je toegang tot onze online besloten mastermindgroep met meer dan 1.100 leden. Dit is zo krachtig!

En toch zijn er een aantal mensen die hun missie niet vinden, ondanks het toepassen van deze 5 stappen…
Dat boeit me mateloos, want ik wil weten hoe dat komt. Wat kunnen wij verbeteren om écht iedereen te kunnen helpen? Volgend filmpje geeft inzicht:

Uit gesprekken met deze mensen blijkt dat zij zich herkennen in dit filmpje, waar Emilie Wapnick spreekt over de multiopotentialist. Eerder hoorde ik ook al de term ‘creatieve generalist’. Dit zijn mensen die heel veel verschillende interesses hebben, die ervan houden om in een onderwerp te duiken, voor even…. Omdat ze op alles snel uitgekeken zijn. En daarom willen ze niet kiezen voor een specialisme, omdat ze vinden dat kiezen verliezen is…

Ik deel je graag mijn eigen ervaring hiermee.

Als kind wilde ik leerkracht worden, maar ook schaapherder, reiziger, ontwikkelingshelpster, journalist, eigenaresse van een B&B, boerin, verpleegster en ook nog garagist… Op mijn 12de was de conclusie uit de testen van PMS: ‘je bent niet ambitieus’. Ik kende dat woord niet en vroeg met grote ogen aan mijn moeder wat dat betekende: ‘Schat, je bent niet uitgesproken, je vindt alles leuk!’ Ja, inderdaad…. Ik koos voor de opleiding Master Economie, lekker breed. Werkte 3 jaar in het onderwijs, koos daarna voor het bedrijfsleven en maakte carrière in de HR. Voor mijn 30ste had ik een bore-out en een burn-out.

Ik besloot dat ik vanaf toen enkel nog energie wilde krijgen uit werk en koos ervoor, hoe spannend het ook was, om het statuut van werknemer aan de haak te hangen. Ondernemerschap lonkte!
Ik volgde cursus bij de Personal Branding Academy en daar leerde ik het belang kennen van een niche te formuleren; hoe concreter, hoe magnetischer… Ik heb destijds 50 beroepen onderzocht, waaronder veel van bovenstaande dingen die ik als kind wilde doen, en uiteindelijk voelde ik dat ik het meest enthousiast werd om te starten als zelfstandig loopbaancoach.

Maar wat dan met al die andere dingen? Die parkeerde ik even… Ik had genoeg uitdaging met het opstarten van mijn loopbaancoachingsbedrijf. Ondernemen was immers nieuw voor me. Er ging een wereld voor me open! Ik slurpte de kennis, wijsheid en ervaring van zeer succesvolle ondernemers op, wat vond ik dit interessant! Ik leefde mijn leven en mijn dromen, ik verhuisde naar Andalusië, werkte er met groepen, steunde ontwikkelingsprojecten in Afrika, gaf naast coaching ook training, schreef veel artikels, richtte mijn huis in en verhuurde het, ik verdiepte me in energie en gezondheid…. Op een zonnige zomermiddag besefte ik plots dat ik alle beroepen die me ooit aanspraken, in mijn dagelijks leven aanwezig waren, zij het misschien in een iets ander vorm. Daarom dat ik me geen seconde verveel!

Intussen woon ik op Ibiza, ben ik aandeelhouder van een startup, heb ik een nieuw bedrijf opgericht in aankoop en verhuur van vastgoed, verdiep ik me verder in ondernemerschap en ga ik met video’s werken, ben ik constant op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen in mijn vakgebied… En ik bruis van de energie! En dat alles met nog steeds 1 niche na 10 jaar: Hoogopgeleide 30-en 40-ers inspireren om hun droombaan of hun droombedrijf te realiseren!

Mijn 3 tips voor multipotentials:

1. Besef dat geen enkele keuze definitief hoeft te zijn
2. Weet dat je alle kennis, ervaring én je netwerk overal met je meeneemt
3. Begin met 1 ding, begin, begin, begin….. en geniet ervan, en leef met open zintuigen en stuur bij.

Wat ik zie gebeuren:

Multipotentials gaan in de weerstand omdat ze niet willen kiezen, en blijven hangen in de onderzoeksfase, in denken over… wat hen én hun omgeving op de duur frustreert. Ze beginnen het geloof in zichzelf te verliezen en komen in een negatieve spiraal en leven niet hun mooiste leven, ondanks de vele talenten die ze hebben. Mijn hart bloedt…
Door niet te beginnen, saboteren ze zichzelf, vaak vanuit angst. Het is veiliger voor hen om niet te beginnen, dan om te mislukken of zich al snel te vervelen….

Hoe duidelijker jouw niche, hoe sneller je komt aan je 10.000 uren. Dat aantal uren blijkt volgens specialisten nodig te zijn om te komen tot expertstatus. Je gaat ‘kilometers’ maken én echt goed worden in je vak. De waarde die jij levert aan je klanten neemt toe als je expertise toeneemt. En daarbij hoort dat je een hogere prijs kan zetten.

Herkenbaar?

Meld je dan aan voor ons gratis webinar op donderdag 19 april om 20 uur. In het webinar ‘101 ideeën én heel veel leuk vinden? Multipotential gespot!?’ ontdek je hoe je je talenten inzet en energie en vervulling ervaart.

Daarnaast ontdek je:

  • hoe je keuzes maakt als je 101 ideeën hebt
  • wat een multipotential of creatieve generalist is
  • hoe je ervoor zorgt dat je toch resultaten boekt en niet blijft hangen in ‘denken over’
  • het verhaal van Katleen, die als ondernemer de volgende rollen vervuld: loopbaancoach, professional organizer, out-of-office host, architectuur en designfanaat, food&beverages DIY-er…

Wil jij uit die veelheid aan talenten kunnen distilleren welke piste het interessantst is om op korte termijn mee te beginnen en overweeg jij ondernemerschap of ben je ondernemer? Volg dan ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Heb je een (voorlopige:-) niche gevonden, en wil je weten hoe je klanten kan krijgen, bekijk dan ons programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques

 

Een job krijgen zonder lang te solliciteren? Ja, dat kan via Personal Branding!

Terwijl jij al maanden bezig bent met solliciteren, hoor je soms dat sommige mensen gewoon ‘gevraagd’ worden voor een job en in no time dat contract in de wacht slepen! Oneerlijk? Nee, niet echt! De kans is groot dat the happy ones vertrouwd zijn met Personal Branding en onderstaande zaken al een tijdje toepassen…

  1. Weet waarvoor je gebeld wil worden
    Het is belangrijk dat jij exact weet wat je wil. Hoe kan de buitenwereld je vinden als je niet weet waarvoor je gevonden wil worden?
  1. Laat jezelf zien en horen (online)
    Zorg dat je zichtbaar bent voor mensen in je vakgebied. Word lid van relevante groepen op LinkedIn, neem deel aan de discussies of start zelf een discussie. Reageer op relevante blogs of schrijf zelf een blog!
    Je toekomstige werkgever kan dan met één muisklik zien wat je te bieden hebt. Wees er maar zeker van dat je ‘gegoogled’ wordt!
  1. Ga naar buiten en ga netwerken (offline)
    Velen vinden netwerken ‘een vies woord’. Toch kan je tijdens zo’n bijeenkomst zomaar aan de praat raken met de directeur van het bedrijf wat op je wishlist stond. Jullie leren elkaar meteen kennen en de kans is veel groter dat je op gesprek mag komen!
  1. Wees pro-actief
    Neem de telefoon en bel mensen die relevant kunnen zijn voor wat je wil. Voeg deze mensen online toe en volg de contacten telefonisch op. Volg het bedrijf van je interesse en reageer op de berichten die ze posten, of deel ze. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze hierdoor je profiel grondig bekijken en je die gewenste telefoon krijgt!
Meer lezen over Personal Branding?

Vraag het gratis eBook Personal Branding aan door je naam en mailadres rechts op de site in te vullen.

Wil je hiermee aan de slag?

Bekijk dan onze programma’s. Je kan bij ons terecht met loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80. Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

4 tips om jezelf te verkopen tijdens een sollicitatiegesprek

Veel mensen vinden het moeilijk ‘zichzelf te verkopen’. Ik deel je 4 tips om jezelf te verkopen bij een sollicitatie
1. Jezelf zijn

“Je mag jezelf niet onder-, maar ook niet overschatten. Kunnen benoemen waar je goed en minder goed in bent, en dat ook tonen aan anderen schept vertrouwen. Daarom denk je best op voorhand na over je succesverhalen. Die resultaten moet je in een sollicitatiegesprek durven benoemen. Een bedrijf is daar zeker geïnteresseerd in: dat levert hen immers tijd- en geldwinst op. Ze gaan ervan uit dat gedrag uit het verleden een goede voorspeller is van toekomstig gedrag.”

2. Favoriete vacature bepalen

“Bij spontane sollicitaties en bij gesprekken met een selectiebureau moet je altijd duidelijk zeggen voor welke vacature je solliciteert. Heel belangrijk is om te focussen op de raakvlakken tussen jouw vaardigheden en de vereisten van de functie. Dan maakt het niet uit of je al dan niet het gevraagde diploma of de juiste leeftijd hebt. Ik help op die manier wekelijks heel wat mensen – ook vijftigplussers – aan werk.”

3. Goed voorbereiden

“Het is heel belangrijk om je motivatie duidelijk weer te geven en de website van het bedrijf waarvoor je solliciteert grondig te bekijken. Klassiekers, maar ik ben zelf recruiter geweest en veel sollicitanten komen heel onvoorbereid aan de start. Vragen als ‘Waarom moeten we voor u kiezen’ of ‘Geef 3 plus- en minpunten’ komen veel voor op een sollicitatiegesprek en kan je perfect voorbereiden. Toch gebeurt dit veel te weinig.”

4. Je digitaal profiel stroomlijnen

“We plakken graag etiketten op andermans hoofd. Wist je dat we maar vier seconden nodig hebben om iemand in een hokje te duwen? Meestal doen we dit onbewust. Die eerste indruk wordt voor een groot stuk digitaal gevormd. Werkgevers googlen je vaak vooraleer ze je uitnodigen. Wat ze dan te zien krijgen kan je voor een stuk onder controle krijgen. Zijn je Twitter, LinkedIn, Facebook-profiel en je cv en motivatiebrief op elkaar afgestemd? Wat jij in je hoofd hebt, moet een externe ook te zien krijgen. Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet snijden, is dan ook een treffend spreekwoord. Mensen zien hun blinde vlekken vaak niet. Solliciteren is een vak. Arbeidsmarktkennis is onontbeerlijk en een loopbaancoach kan je daarin ondersteunen.”

Al deze zaken zijn onderdelen van Personal Branding.  Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen. Als je aan de slag wil met bovenstaande tips, bekijk dan onze programma’s. Je kan deze betalen met loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80.

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

‘Bereik professioneel wat je wil’ in 3 stappen

Dit artikel werd geschreven door Maarten Rottiers en verscheen in juni 2011 in Jobat.

“Om te kunnen bereiken wat je wil, is het belangrijk om te weten wat je wil. En om dit te benoemen, zodat anderen ook weten wat jij wil.”
Carrièrecoach Katrin Van de Water legt uit.

“Stel dat ik je zeg: ‘Ik zoek een tweedehandsauto’. Of ik zeg: ‘Ik zoek tegen eind augustus een tweedehands Nissan Qashqai, een grijze metallic van maximaal 2 jaar oud’. De kans dat iemand me belt om te zeggen dat hij een wagen gezien heeft die aansluit bij wat ik wil, is veel groter in het tweede voorbeeld”, zegt Katrin Van de Water, die zelf lange tijd op zoek was naar wat ze professioneel echt wou. “In het eerste voorbeeld zal ik weinig gebeld worden, de omschrijving is veel te vaag. En als ik al gebeld word, is de kans groot dat het auto’s zijn waar ik niet wild van word …”

Weet wat je wil

Dit geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor droomhuizen, droomvakanties, droompartners … en droombanen. Katrin Van de Water: “Met werk zoeken, is het dus net hetzelfde. Als jij niet weet waar je naartoe wil, hoe wil je dan de weg vinden? Hoeveel mensen kunnen je helpen als je zelf niet precies kan zeggen wat je wil?”

“Om te kunnen bereiken wat je wil, is het dus belangrijk om te weten wat je wil. En om dit te benoemen, zodat anderen ook weten wat jij wil. Mensen doen soms nogal lacherig over ‘The Secret’ (theorie gebaseerd op de zogenaamde “wet van de aantrekkingskracht”: de mens trekt de dingen in zijn leven aan waar hij zich op focust, mr), maar dit werkt echt. Mensen die niks met ‘The Secret’ te maken willen hebben, zullen ook het belang van een duidelijke formulering inzien. Kijk maar naar het voorbeeld van de tweedehandswagen.”

In 3 stappen naar je droomjob 
  1. Weten wat je wil
    “Als je professioneel niet helemaal helder hebt wat je wil, is het natuurlijk lastig om in actie te komen. Je kan hier zelf eens grondig over nadenken, met vrienden of familie spreken, of een jobcoach raadplegen”, vertelt carrièrecoach Katrin Van de Water.
  2. Een duidelijk jobdoelwit formuleren
    “Eenmaal je weet wat je wil, verwoord je je jobdoelwit en maak je dit kenbaar. Doe de test: als ik aan 10 mensen uit jouw netwerk de vraag zou stellen waarvoor jij gebeld wil worden, wat zullen ze zeggen? Zeggen ze alle 10 hetzelfde?”“Een goed jobdoelwit bestaat uit een functietitel en/of een korte concrete omschrijving, de vermelding voltijds of deeltijds (aantal uren) en de regio waar je wil werken. Bijvoorbeeld: ik ben op zoek naar een functie als account manager in de reclamesector, voltijds, regio Antwerpen. Het resultaat is dat jij gebeld en gevraagd zal worden voor de dingen die je het allerleukst vindt en die bij je passen.”
  3. Je jobdoelwit uitschreeuwen aan je werkgever
    “Onlangs zei een cliënt van me dat ze al zo vaak tegen haar baas had gezegd dat ze wou ‘werken met passie’, maar er gebeurde niets. Als zij duidelijk zou aangeven wat ze wil en waardoor ze gepassioneerd is, kan haar werkgever hier wél rekening mee houden.”
Op je cv

“Formuleer een duidelijke professionele doelstelling, zeker bij een open sollicitatie of als je je cv stuurt naar een uitzend-, selectiekantoor of headhunter. Hoe specifieker, hoe beter.”

Op je LinkedIn-profiel

“Post je professionele doelstelling bij ‘Update’ (onder je foto). Dit verdwijnt automatisch na enkele weken, typ het dan opnieuw (tenzij je intussen de job gevonden hebt natuurlijk …). Het is dan telkens opnieuw zichtbaar voor alle mensen in jouw netwerk. Mensen helpen elkaar graag, dus als ze iets tegenkomen dat hierbij aansluit, gaan ze je zeker een seintje geven. Hoe vaak zie je op LinkedIn staan: ‘Open for a new challenge’. Dit werkt dus niet!”

Wanneer een bedrijf je contacteert voor een baan die je eigenlijk niet wil 

“Bedank hen voor hun interesse, zeg hen dat het niet helemaal aansluit bij wat je zoekt en vermeld expliciet wat je dan wel zoekt. De kans bestaat dat ze je binnenkort bellen voor wat je wél wil.”

Tijdens een netwerkevent of op een jobbeurs 

“Als jij niet weet wat je wil, heeft netwerken veel minder zin. Netwerken in het wilde weg kost veel tijd en levert weinig op.”

Deze tips worden verder uitgewerkt in de programma’s ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ en ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80. Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

 

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

4 gouden netwerktips

Wat is netwerken?

Mijn definitie van netwerken is ALLE contacten gebruiken om AL je doelen te realiseren.  Alle contacten betekent dus je buurman, je jeugdvriendin, je collega’s, je sportvrienden…
Al je doelen, dit kan gaan van een droomjob, nieuwe auto, een leuk restaurant, een droompartner, huis tot een leuke vakantiebestemming…
Netwerken is geven en nemen, en gunnen! Mensen helpen elkaar graag…

Hoe gebruik je dit om je droomjob te vinden?
  1. Weet wat je wil en wees heel specifiek. Hoe specifieker, hoe beter.Stel dat je zegt dat je op zoek bent naar een leuke job, of je zegt me dat je op zoek bent naar een job als accountmanager in de reclamesector in regio Antwerpen. De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  2. Bereid je voor op de vraag ‘wat doe je?’ 
    Pas toen ik een tijdje niet werkte, viel het me op hoe vaak mensen me deze vraag stelden. Ook hier geldt, hoe specifieker, hoe beter! In het begin zei ik: ik ben coach. Toen vroeg ik me af welke onderwerpen me echt boeiden. Dat bleken carrièrevraagstukken te zijn. Vanaf dat moment zei ik ‘ik ben carrièrecoach’. Toen vroeg ik me af welke doelgroep me het meest ligt. Dit bleken hoogopgeleide 30- en 40-ers te zijn. Vanaf dat moment zei ik; ‘Ik ben carrièrecoach en help hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan’. Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.
  3. Weet waar je doelgroep te vinden is.
    Ga daarheen. Zoek naar raakvlakken. Praat met mensen… Geef tips, deel en verbind… Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep…
  4. Versterk je offline (live) contacten online.
    Als je met mensen gesproken hebt, maak er een gewoonte van om ze toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar eenmalig gezien. Je weet nooit waar hij/zij in de toekomst terecht komt en wat hij/zij/jij in de toekomst nodig hebt. Een baan voor het leven maakt immers plaats voor een leven vol banen.
    Er zijn nu klanten van me die ik ooit jaren geleden een keer ontmoet heb op een feestje bij vrienden. Na die ontmoeting heb ik hen uitgenodigd voor LinkedIn. Daardoor weten we van elkaar wie we zijn en wat we doen en blijf je hangen ‘in de hoofden van mensen’. Als ik toen niet met hen verbonden zou zijn via LinkedIn, zouden ze me al lang vergeten zijn en vandaag geen klant geworden zijn.
    LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken. Voor niet-professionele wensen (vb restauranttips, vakantiebestemmingen…) is Facebook geschikter.
En jij? Waarvoor wil jij gebeld worden?

Heb je hulp nodig bij tip 1? Droom jij ervan iets anders te doen, maar weet je niet wat?
Neem deel aan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ als je nog niet helder heb wat je precies wil en waarvoor je gebeld wil worden.

Heb je hulp nodig bij tip 2, 3 en 4? Weet jij wat je wil, maar lukt het je niet om dit te bereiken? Wil je tips over hoe je je verhaal brengt, je mindset, cv, brief, Linkedin, en concreet aan de slag met bovenstaande netwerktips? Schrijf je in voor  het programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’.
Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest hier meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen hieronder op de site.

 

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

4 tips om te solliciteren na een burn-out

Ben je intussen hersteld van je burn-out? En is teruggaan naar je oude werkplek geen optie? Dan wacht er wellicht een volgende spannende stap op je: een nieuwe werkgever zoeken! Hoe bespreek je dit onderwerp en hoe zorg je ervoor dat je geen terugval krijgt?

We geven je 4 tips voor solliciteren na een burn-out, zodat jij binnenkort weer aan de slag kan en energie krijgt van je werk in plaats van dat het je energie kost…

 

  1. Bedenk de oorzaak
    Je hebt de afgelopen maanden veel tijd gehad om na te denken. De ‘waaromvraag’ spookte vermoedelijk regelmatig door je hoofd. Heeft de oorzaak van je burn-out te maken met de waarden van je werkgever, die niet stroken met die van jou? Of past de functie niet helemaal bij je? Je carrièrepaspoort kan je hierbij helpen. Dit bevat een overzicht van
    → al jouw belangrijke waarden
    → alle dingen die jij goed kan én graag doet
    → de dingen die jij graag zou willen ontwikkelen.
    Op basis hiervan kan jij een balans opmaken van je vorige functie en zie je meteen op welke punten er een match en een mismatch is. Neem dit mee naar je sollicitatiegesprek!
  2. Verklaar het gat op jouw CV positief
    Heb je een gat op je cv vanwege een burn-out? Dan bestaat de kans dat hier naar gevraagd gaat worden tijdens het solliciteren. Liegen is geen goede optie. Beschrijf je burn-out daarom op een positieve manier. Zeg bijvoorbeeld dat het een periode was om rust te nemen en na te denken over een nieuwe uitdaging en toon je carrièrepaspoort en vertel dat je nu zicht hebt op de ingrediënten die jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk.. Word er niet naar gevraagd? Vertel er dan niets over. Houd in je achterhoofd dat ‘alles wat aandacht krijgt, groeit’. Je wil niet in de hoofden blijven hangen als die persoon met de burn-out, wel als iemand met die en die kwaliteiten.
  3. Houd rekening met jouw grenzen
    Was jij jezelf helemaal aan het opbranden door te veel te werken? Pak het na het solliciteren anders aan. Spreek met jezelf af hoe veel je gaat werken en houd je hier ook aan. Pas de tips voor energiemanagement toe. Herken ook op tijd symptomen die je in het verleden had. Stress niet, maar pak deze tijdig aan en doe een stapje terug. Hierdoor is jouw burn-out echt verleden tijd.
  4. Gelukkiger na een burn-out
    In een burn-out leer je jezelf kennen. Hoe verrijkend is dit! Zie het als een enorm groot leermoment waar je dankbaar voor kan zijn. Sleep het verleden niet met je mee, maar werk aan je toekomst. Solliciteer naar een job die jou gelukkig maakt, zorg voor ontspanning en geniet meer van het leven dan ooit te voren!
En jij?

Heb jij een burnout maar wil je binnenkort weer aan de slag?
Overweeg dan zeker ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ waarin je leert om je carrièrepaspoort op te maken. Dit is een essentieel onderdeel van Personal Branding. Je leest meer over Personal Branding in het gratis eBook wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Je kan dit programma betalen met loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80.

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Ontslag geven? Doe het in stijl!

Je bent zover, hebt de knop omgedraaid… Het is tijd voor iets anders, wellicht heb je al een nieuw contract of overweeg je je BTW-nummer aan te vragen. Maar er wacht nog iets lastigs; hoe geraak je van je huidige werk af?

Mijn advies: Rond in schoonheid af!

Hoe?
  • schrijf een ontslagbrief
  • vertel je leidinggevende dat je de samenwerking wil stoppen en geef de redenen aan (heeft het te maken met verschil in waarden, dat de functie (niet) meer bij je past, dat je je niet meer kan ontplooien?- en bedank hem/haar ook voor de fijne tijd en de geboden kansen
  • probeer zo weinig mogelijk emotioneel te zijn, ook al ga je weg in niet fijne omstandigheden
  • werk alles af en lever dezelfde kwaliteit als wat je eerder deed
  • zorg dat het voor je opvolgers zo makkelijk mogelijk is om alles over te nemen: noteer paswoorden, alle relevante info die in je hoofd zit…
  • vier de samenwerking van de afgelopen tijd en bedank hen
  • informeer je klanten dat je er niet meer zal zijn na die datum, en vermeld bij wie ze wel terecht kunnen
  • pas je LinkedInprofiel aan na je laatste werkdag: update je functie (huidige functie stop zetten, evt nieuwe functie vermelden) en voeg zoveel mogelijk collega’s toe aan je netwerk
Waarom?

Blaas geen bruggen op terwijl je evengoed bruggen kan bouwen!
Je collega’s, je klanten, zelfs je leidinggevende én het bedrijf waar je nu werkt, kan morgen of binnen 10 jaar opnieuw een mogelijke samenwerkingspartner zijn. Niemand blijft eeuwig op dezelfde positie en je weet niet waar iemand ooit terecht komt. Je weet ook niet waar jij binnen 10 jaar staat. In een businesscursus leerde ik ooit: ‘They have to know you, to like you, to trust you and they buy from you’. Die like & trust-factor wordt erg beïnvloed door hoe jij je ontslag geeft en hoe je je nadien opstelt.

Mijn ontslagverhaal

Ik ondervond bovenstaande aan den lijve. Van 2000 tot 2003 werkte ik met veel plezier als uitzendconsulente bij Randstad. Ik voelde dat er na 3 jaar geen doorgroeimogelijkheden meer voor me waren. Met spijt in het hart ( en tranen in de ogen) gaf ik mijn ontslag. Wat zou ik mijn collega’s en klanten missen… Toch voelde ik dat het tijd was om verder te gaan, nieuwe horizonten te verkennen… Ik paste bovenstaande tips toe en kan je zeggen; ik ben nog steeds bevriend met sommige collega’s van toen (ben zelfs meter van de dochter van een toenmalige collega), vijf jaar later kon ik aan de slag als freelancer aan de slag binnen de outplacementdivisie van Randstad, de directie van die divisie stuurde nadien zelfs enkele interne medewerkers door naar ons voor coaching… Ik kijk nog steeds met heel veel plezier terug op die tijd en ben nog steeds een ambassadeur van Randstad…

Wist je dat?

Ook als je ontslag geeft, heb je recht op sollicitatieverlof! Je leest er hier meer over.

En jij?

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

 

Solliciteren en daten hebben meer gemeen dan je denkt

Vaak zie ik mensen lachen als ik zeg dat solliciteren en daten meer met elkaar gemeen hebben dan ze denken! Ik leg het je even uit… Vooraf hebben beide partijen ‘iets’ over elkaar gelezen waardoor wederzijdse interesse gewekt is. Jullie ‘profielen’ kwamen elkaar tegen. In het geval van solliciteren is je oog gevallen op een interessant bedrijf en/of een interessante vacature, het bedrijf heeft jou opgemerkt door je in het oog springende cv, aparte sollicitatiebrief of LinkedInprofiel. Een datum voor een eerste kennismaking is geprikt.

In deze fase beweren dat je de baan kost wat kost wil, is hetzelfde als in deze fase zeggen dat je wil trouwen met je blind date! En toch hoor ik dit vaak. Hierdoor zijn de verwachtingen erg hoog gespannen en heb je bepaalde ‘blinde vlekken’. Hoe kan je dit voorkomen?

Weten wat je wil en wat bij je past. Door vooraf stil te staan bij wat jij écht wil, wat voor jou belangrijk is, wat jij te bieden hebt en wat jij verwacht te krijgen. In het sollicitatiegesprek ga je checken of dit bedrijf past bij jouw waarden, en of je dagelijks de dingen gaat kunnen doen die jij goed kan én leuk vindt, en of je jezelf kan ontwikkelen in de richting die bij jou past. Benoem deze zaken tijdens het gesprek en neem je carrièrepaspoort mee. Zo krijgt de werkgever een duidelijk beeld van je. Is het niet voor deze functie, dan is er misschien intern of extern een andere functie die nog beter bij je past.

Droom groot! Het kan helpen om je ideale werkdag uit te schrijven. Zodat het verlangen naar het creëren van die nieuwe werkelijkheid groot genoeg wordt. Zodat het verlangen groter is dan de angst. Uiteraard is het spannend om nieuwe wegen te bewandelen, vertrouwde dingen achter te laten. Door te focussen op je doel en niet op je angst kom je sneller in beweging en dichter bij je doel.

Gelijkwaardig solliciteren. Het bedrijf heeft een ‘probleem’, wat hen geld kost. Ze zijn op zoek naar een oplossing en gaan kijken of jij die oplossing zou kunnen zijn. Jij hebt een ‘probleem’, wat je energie en misschien geld kost, nl het niet hebben van een leuke baan, en bent op zoek naar een oplossing. In het gesprek gaan jullie kijken of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Het stellen van gerichte vragen brengt hier duidelijkheid in. Dit wil zeggen dat ook jij ‘nee’ mag zeggen als je merkt dat dit niet het juiste biotoop is om je als een vis in het water te voelen…

Enne… doe niet té veel water bij de wijn… Net zoals op de datingmarkt zijn er heel wat kandidaten, er is vast wel een bedrijf en functie die écht bij je past. Heb er vertrouwen in en onderneem actie!

5 tips om succesvol te daten solliciteren 
  1. weet wat je wil
  2. bereid je gesprek goed voor
  3. zorg voor een goede eerste indruk: een cv, brief en LinkedInprofiel dat bij jou past en waardoor interesse gewekt wordt
  4. stel gerichte vragen
  5. stel je gelijkwaardig op en heb vertrouwen
En jij?

Ben jij er klaar voor om succesvol te solliciteren?
Tip 1 komt aan bod in ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’.
Tip 2 tem 5 komen aan bod in ons programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’.

Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80. Neem contact met ons op voor een gratis telefonische kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in ons gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Pagina 1 van 212