Gratis eBook Personal Branding

Personal Branding

Aan de slag met Personal Branding

Aan de slag met Personal Branding
Hoe zit het met jou en Personal Branding?
  • Hoe tevreden ben jij over je werk? Geef het een cijfer van 0 tot 10.
  • Als je de mooiste en de beste versie van jezelf zou kunnen zijn, wie ben jij dan?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Waarvoor mogen mensen bij jou aankloppen?
  • Is dit terug te vinden in je cv, sollicitatiebrief, LinkedIn profiel?
  • Als men op een feestje vraagt wat je doet, wat zeg je dan?
  • Wat zeggen anderen over jou?
  • Hoe maak jij je zichtbaar?
  • Wat vind je als je je naam googelt?
  • Wat wil je écht?
  • Hoe ziet je leven eruit binnen 1 jaar, binnen 5 jaar?
Denk als een reclamebureau en creëer je eigen marketing- en publiciteitscampagne!

Schrijf je antwoorden op. Als je dingen neerschrijft, verdubbelt de kans dat je ze realiseert. Bekijk ze regelmatig, vul ze aan, spreek erover… Leef ze!

Ik lees je reactie en ervaringen graag! Deel ze met anderen en post ze op onze Facebookpagina.

Meer lezen over Personal Branding?

Tweewekelijks schrijf ik artikels met carrièretips voor werknemers, freelancers en ondernemers. Je ontvangt deze artikels automatisch als je je via de homepage van deze website hebt aangemeld voor dit eBook.

Behoefte aan begeleiding op het gebied van Personal Branding?

Dan is Passionforwork-coaching wellicht iets voor jou!
Er zijn verschillende trajecten mogelijk:

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

3 tips om je te verkopen tegenover je baas

3 tips om je te verkopen tegenover je baas
 Vaak horen we dat mensen het moeilijk vinden zichzelf te verkopen. Ik deel je 3 tips om je te verkopen tegenover je baas
1. Weten wat je wil

Dat is de basis van wie bewust met zijn carrière wil omgaan. Als ik die vraag heel direct stel, vinden mensen het moeilijk om hierop te antwoorden. Daarom gebruik ik de formule van Einstein E=mc², waarbij E staat voor energie, m voor motivatie en c voor competenties. Als mensen hun competenties kunnen inzetten in een omgeving waarbij rekening gehouden wordt met hun waarden, hebben ze ontzettend veel energie. Er ontstaat een win-winsituatie voor werknemer en werkgever. Door deze analyse vinden mensen de juiste woorden om alles te benoemen. Ik maak daarvan een schriftelijk overzicht, een beetje zoals een kleurenanalyse voor je huis. Werknemers of sollicitanten kunnen die gebruiken bij evaluatie- of sollicitatiegesprekken.

2. Proactief zijn

“Mensen maken zich te klein en zijn vaak te afwachtend. Nederlanders zijn bijvoorbeeld veel assertiever. Laat je baas weten wat jouw E=mc² is, jouw gebruiksaanwijzing. Op die manier ga je ook wat jij wil naar jou toe kunnen trekken. Je baas zou wel gek zijn om jouw favoriete competenties niet in te zetten. 80 procent van wat je doet zou moeten bijdragen tot de verwezenlijking van je doelen. Het is een andere manier van werken. Je moet naar je chefs toe ook je realisaties benoemen. Ik merk in de praktijk dat vrouwen dit minder snel doen dan mannen, naar de reden heb ik het raden.”

3. Lat hoog genoeg leggen

Hoog genoeg, maar ook niet té hoog. Je moet je kunnen ontwikkelen in dingen die je interesseren. Doe je dit niet dan kan dit leiden tot een bore-out je hebt te lang in je comfortzone gezeten en werkt te weinig volgens je verwachtingen. Maar het andere uiterste is ook niet goed. Te veel en te lang werken buiten je comfortzone kan leiden tot een burn-out.

Deze tips zijn onderdeel van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen rechts op de site.

Wil jij aan de slag met jouw Emc²? Bekijk dan ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Krijgen wat je wilt op je werk: zó doe je dat

Krijgen wat je wilt op je werk: zó doe je dat
Kirsten Ginckels van het Belgisch weekblad Flair vroeg me om een aantal tips te formuleren om te krijgen wat je wilt op je werk.

De case: Tijdens de wekelijkse vergadering kom ik haast nooit aan het woord. Het zijn altijd dezelfde collega’s die het voortouw nemen. Toch zit ik boordevol goede ideeën en ben ik ervan overtuigd dat mijn collega’s mijn voorstellen even verfrissend zouden vinden.

Krijgen wat je wilt? Wek positieve emoties op!

Overtuigend ben je als je blijft hangen in de hoofden van mensen. Impact heb je als je anderen weet te raken. Als je een ‘verhaal’ hebt. Als ze je verfrissend vinden. 
  1. Bereid je grondig voor en schrijf uit wat je wil zeggen. Zo voorkom je versprekingen en komt het er vaak even vlot uit als het in je hoofd klinkt.
  2. Beeld je vooraf in hoe jij met een big smile je idee lanceert. Zie het helemaal voor je als in een film en voel hoe je idee enthousiast onthaald wordt. Enthousiasme is immers het verschil tussen middelmatigheid en succes!
  3. Neem indien mogelijk iets tastbaars mee naar de vergadering, iets wat te maken heeft met het idee dat je wil lanceren. Dat kan een collage zijn, een voorwerp, je voorbereiding, een artikel, een boek. Zo wek je nieuwsgierigheid.
  4. Neem het woord en vertel een verhaal. Waar komt je idee vandaan? Bijvoorbeeld: ‘Wat me opvalt als ik met vriendinnen praat, is dat ze steevast klagen over…’. Maak dit zo concreet mogelijk. Maak het probleem ‘groot’. ‘Dit is zo jammer: het heeft effect op hun gezondheid, hun zelfvertrouwen, hun relatie, de omgang met hun kinderen’. Vraag je collega’s of ze dit herkennen bij zichzelf of in hun vriendenkring.
  5. Wees duidelijk en gestructureerd. Omschrijf welke problemen je oplost met je idee en wat het resultaat zal zijn als jouw idee uitgevoerd wordt. Keep in mind: hoe conreter, hoe beter!
  6. Kijk hoe je succesvolle collega’s het aanpakken. Dit noemen ze ‘modellen’ (lees: het leren van rolmodellen). Het is interessant om hen een keertje te observeren en een poging te ondernemen om het te doen zoals zij.
  7. Sluit concreet af. Stel een vervolg voor met een concrete datum. Bijvoorbeeld. ‘Ik begrijp dat je hier even over na wil denken. Zal ik het op papier zetten en kunnen we hier maandag op terugkomen?’
  8. Volg op. We leven in drukke tijden en mensen hebben veel aan hun hoofd. Dat ze niet op je voorstel reageren, heeft daarom niets met jou te maken. Neem het initiatief en volg op.

Deze tips gelden niet alleen voor de case van Kirsten, maar zijn waarschijnlijk ook toepasbaar op jouw werkplek. Bovendien zijn ze allemaal onderdeel van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen hieronder op de site.
Wil je aan de slag met jouw Personal Branding, bekijk dan onze programma’s. Deze programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Hoe krijg ik die promotie? 7 tips!

Hoe krijg ik die promotie? 7 tips!
Een lezeres van Steps Magazine heeft volgende vraag:

“Al tien jaar doe ik als bediende hetzelfde werk. Binnenkort komen er binnen ons bedrijf enkele vacatures vrij, waarvoor ik mijn kans zou willen wagen. Maar hoe krijg ik promotie voor elkaar?”
– Ilse, 32 jaar –

Graag geef ik haar enkele tips…

Ilse, het is belangrijk om af en toe stil te staan bij je werk en jezelf daarbij af te vragen hoeveel energie je ervan krijgt. Je kan het een cijfer geven van 1 tot 10. Als dat cijfer langdurig onder de vijf op tien is, is het tijd voor verandering want dan kan er een bore-out (verveling bij routinematig werk) of burn-out (opgebrand zijn, geen motivatie meer vinden) op de loer liggen.

Voor je ingaat op de promotie, kun je best een aantal dingen op een rijtje zetten. Breng in kaart wat je goed kan en graag doet, rekening houdende met je huidige job maar ook met vorige functies en vrijetijdsbesteding. Bedenk ook wat je graag zou ontwikkelen (van welke dingen word je blij en wat boeit je?) en wat voor jou belangrijk is zoals bijvoorbeeld waardering, goede beloning, afstand woon/werk, veel bijleren.

Vervolgens schrijf je op hoe jouw ideale werkdag eruit ziet: waar werk je, met wie, wat doe je, hoe voel je je, ga je energiek naar huis ’s avonds, wie wil je zijn, hoe wil je dat je leven er in de toekomst uitziet?

De volgende stap is om vacatures te verzamelen die je aanspreken en probeer uit te zoeken of er een rode draad in te vinden is. Ga ook na of de dingen die je goed kan en graag doet, wat je wil ontwikkelen en wat voor jou belangrijk is, terug te vinden zijn in die vacatures. Je kunt erover praten met collega’s die de functie doen. Zo weet je of het beeld dat je van de functie en van de afdeling hebt, klopt.

Als laatste kan je een representatief cv maken. Daarin vermeld je jouw jobdoelwit. Hoe specifieker je daarbij bent, hoe groter de kans dat je het zal krijgen.

Ik wil je ook wat tips meegeven voor tijdens het sollicitatiegesprek zelf. Allereerst is het belangrijk duidelijk uit te spreken welke functie je wil en leg uit waarom. Daarbij vermeld je de raakvlakken tussen de functiebeschrijving en de zaken die je goed kan, graag doet, wil ontwikkelen en belangrijk vindt. Kijk ook welke competenties belangrijk zijn voor de nieuwe functie en ga na of je die competenties in het verleden succesvol hebt ingezet, zowel privé als professioneel. Je kunt daarvoor de STAR-methode gebruiken: beschrijf de situatie, je taken, je acties en het resultaat. Dat resultaat kun je uitdrukken in impact, bijvoorbeeld geld en tijd.

Vier je succes als je de job behaald hebt! In het andere geval kun je een evaluatie van je huidige situatie maken. Misschien kun je nog een opleiding volgen of zijn er intern nog andere mogelijkheden. Misschien spreekt extern solliciteren je wel aan.

Verandering betekent uit je comfortzone komen en groeien. Af en toe zal je angst tegenkomen en je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgen. Er is veel meer mogelijk dan je denkt!

Als je hulp wil om de bovenstaande tips uit te werken, ben je welkom bij ons! Wij helpen hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Vaak willen ze iets anders, maar weten niet wat. Soms weten ze wat ze willen, maar niet hoe dit te bereiken. Hier vind je een overzicht van onze programma’s. Deze programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen hieronder op de site.

 

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

4 gouden netwerktips

4 gouden netwerktips
Wat is netwerken?

Mijn definitie van netwerken is ALLE contacten gebruiken om AL je doelen te realiseren.  Alle contacten betekent dus je buurman, je jeugdvriendin, je collega’s, je sportvrienden…
Al je doelen, dit kan gaan van een droomjob, nieuwe auto, een leuk restaurant, een droompartner, huis tot een leuke vakantiebestemming…
Netwerken is geven en nemen, en gunnen! Mensen helpen elkaar graag…

Hoe gebruik je dit om je droomjob te vinden?
  1. Weet wat je wil en wees heel specifiek. Hoe specifieker, hoe beter.Stel dat je zegt dat je op zoek bent naar een leuke job, of je zegt me dat je op zoek bent naar een job als accountmanager in de reclamesector in regio Antwerpen. De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  2. Bereid je voor op de vraag ‘wat doe je?’ 
    Pas toen ik een tijdje niet werkte, viel het me op hoe vaak mensen me deze vraag stelden. Ook hier geldt, hoe specifieker, hoe beter! In het begin zei ik: ik ben coach. Toen vroeg ik me af welke onderwerpen me echt boeiden. Dat bleken carrièrevraagstukken te zijn. Vanaf dat moment zei ik ‘ik ben carrièrecoach’. Toen vroeg ik me af welke doelgroep me het meest ligt. Dit bleken hoogopgeleide 30- en 40-ers te zijn. Vanaf dat moment zei ik; ‘Ik ben carrièrecoach en help hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan’. Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.
  3. Weet waar je doelgroep te vinden is.
    Ga daarheen. Zoek naar raakvlakken. Praat met mensen… Geef tips, deel en verbind… Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep…
  4. Versterk je offline (live) contacten online.
    Als je met mensen gesproken hebt, maak er een gewoonte van om ze toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar eenmalig gezien. Je weet nooit waar hij/zij in de toekomst terecht komt en wat hij/zij/jij in de toekomst nodig hebt. Een baan voor het leven maakt immers plaats voor een leven vol banen.
    Er zijn nu klanten van me die ik ooit jaren geleden een keer ontmoet heb op een feestje bij vrienden. Na die ontmoeting heb ik hen uitgenodigd voor LinkedIn. Daardoor weten we van elkaar wie we zijn en wat we doen en blijf je hangen ‘in de hoofden van mensen’. Als ik toen niet met hen verbonden zou zijn via LinkedIn, zouden ze me al lang vergeten zijn en vandaag geen klant geworden zijn.
    LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken. Voor niet-professionele wensen (vb restauranttips, vakantiebestemmingen…) is Facebook geschikter.
En jij? Waarvoor wil jij gebeld worden?

Heb je hulp nodig bij tip 1? Droom jij ervan iets anders te doen, maar weet je niet wat?
Neem deel aan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ als je nog niet helder heb wat je precies wil en waarvoor je gebeld wil worden.

Heb je hulp nodig bij tip 2, 3 en 4? Weet jij wat je wil, maar lukt het je niet om dit te bereiken? Wil je tips over hoe je je verhaal brengt, je mindset, cv, brief, Linkedin, en concreet aan de slag met bovenstaande netwerktips? Schrijf je in voor  het programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’.
Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest hier meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen hieronder op de site.

 

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Help, ik zoek een werkgever die bij mij past! Door Passion for Work-collega Karin Cammaerts

Help, ik zoek een werkgever die bij mij past! Door Passion for Work-collega Karin Cammaerts
Personal Branding

Dagelijks begeleiden we mensen bij het maken van bewuste loopbaankeuzes. Dit doen we vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest hierover meer in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen. Een veel terugkerende component hierbij is het belang van de werkomgeving, zeker bij HSP-ers.

Je motivatie en betrokkenheid bij je professionele activiteit wordt immers in positieve of negatieve zin beïnvloed door de omgeving/context waarbinnen je actief bent. Hoe je deze omgeving ervaart wordt dan weer gekleurd door wat voor jou belangrijk is, jouw waarden… Het is net dit laatste wat verschilt van persoon tot persoon. Voor de ene zal de mate waarbinnen deze autonoom kan werken stimulerend zijn, voor de andere zal het eerder belangrijk zijn terecht te komen in een omgeving waar houvast en structuur is. Tijdens de begeleiding gaan we dan ook op zoek naar welke componenten voor jou belangrijk zijn binnen de werkomgeving opdat je gemotiveerd en enthousiast professioneel actief kan blijven.

Employer/Corporate Branding

Werkgevers zijn op zoek naar geschikte werknemers. Om het juiste talent aan te trekken en te behouden ontwikkelen ze naast een functie-omschrijving ook een Employer/Corporate Brand. Vertrekkend vanuit de organisatiecultuur geven ze aan wat voor het bedrijf belangrijke waarden zijn en wat je als potentiële werknemer kan verwachten. Door meer te werken aan het bedrijfsimago via Employer Branding proberen werkgevers een realistisch beeld weer te geven van de bedrijfsidentiteit. Informatie over mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, hoe ze omgaan met verantwoord ondernemen, welke extra-legale voordelen ze je kunnen bieden, getuigenissen van werknemers, klanten,… worden via diverse kanalen verspreid.

Ik juich de inspanningen die bedrijven doen, om een zo eerlijk en authentiek mogelijk beeld weer te geven van het bedrijf toe. Toch stel ik vast dat er nog werk is en dat er soms nog grote verschillen zijn tussen het bedrijfsimago en hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat op de werkvloer.

Personal Branding meets Corporate Branding

5 tips om een juister en correcter beeld krijgen van de Employer Brand van een potentiële werkgever en te checken of er een goede match met jouw Personal Brand is:

  1. Online research; zoek online informatie op over het bedrijf of de organisatie via Google: bekijk de website, persartikels, Facebookpagina, alles wat je over het bedrijf kan lezen…
  2. Stel de juiste vragen; tijdens een sollicitatiegesprekken ben je bezig met het jezelf verkopen waardoor je vaak uit het oog verliest dat de tegenpartij zich evengoed moet verkopen
    – maak vooraf een lijst met vragen, gelinkt aan wat voor jou belangrijk is in de werkomgeving. Enkele voorbeelden;
    –  Wat betekent autonomie voor hen en hoe wordt hier concreet invulling aan gegeven binnen de organisatie?
    –  Welke leiderschapsstijl wordt binnen de organisatie toegepast?
    –  Hoe worden nieuwe medewerkers ingewerkt? Bestaat hier een procedure voor of is het afhankelijk van de afdeling of de leidinggevende waarbij je terecht komt?
    –  Kan je de werksfeer binnen het bedrijf omschrijven?
    –  Wat zijn de belangrijkste lopende projecten binnen het bedrijf?
    – …
  3. Offline contacten; ga in gesprek met mensen die voor het betreffende bedrijf werken of gewerkt hebben. Je vindt hen via je netwerk. Ook LinkedIn helpt je hierbij door de naam van het bedrijf in het zoekscherm te zetten. Je ziet meteen wie in je netwerk er gewerkt heeft, of wie iemand kent die er werkt.
  4. Durf tijdens een sollicitatieprocedure een rondleiding te vragen en vraag of je een gesprek kan hebben met één of meerdere medewerkers binnen de organisatie. Potentiële werkgevers vragen ook referenties op over jou. Waarom zou jij dan geen referenties mogen vragen over hen?
  5. Vraag of zoek hulp – Vraag advies aan ervaringsdeskundigen. Zo kan je bij ons ook terecht voor sollicitatietraining maar je kan evengoed je oor eens te luisteren leggen bij mensen in je omgeving of uit je netwerk die veel ervaring hebben opgedaan met solliciteren. Ook jongere mensen met werkervaring en veel sollicitatiegesprekken op de teller kunnen je interessante tips meegeven.
Win-win

Zowel werkgevers als werknemers hebben er alle belang bij om al tijdens de sollicitatieprocedure transparant te communiceren over wederzijdse verwachtingen en wat belangrijk is voor ieder. Een slechte matching tussen employer branding en personal branding leidt tot frustraties, tijd- en geldverlies voor beide partijen. Een goede matching daarentegen, levert Energie, Engagement, Enthousiasme en Empowerment op!

En jij?

Wil jij je slagingspercentage voor een win-win verhogen? Zorg ervoor dat je dan helder hebt wat voor jouw belangrijk is in je werk. Dit komt aan bod in ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’

Meer weten over Personal Branding? Vraag ons gratis eBook aan door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde € 1100, Vlaamse subsidie)
.

10 tips om LinkedIn in te zetten voor jouw Personal Branding

10 tips om LinkedIn in te zetten voor jouw Personal Branding

Ik noem LinkedIn wel eens de ‘professionele Facebook’. Wist je dat er in België intussen bijna 3.000.000 mensen een LinkedIn profiel hebben? Elke dag komen er nieuwe mensen bij.

Passion for Work Social Network Belgium

Passion for Work Social Media Monitor Belgium

Het verbaast me nog steeds dat er mensen zijn die professioneel actief zijn, en die geen LinkedIn-profiel hebben. Mijn advies: start vandaag! Als je ermee start als je het nodig hebt, heb je veel gemiste kansen. En zeker in deze tijd, waarbij ‘een baan voor het leven, plaatsmaakt voor een leven vol banen’ is een LinkedIn-profiel wat mij betreft even noodzakelijk als je paspoort  😉

Ik geef je graag 10 tips!

1. Netwerken is leuk
Veel mensen zijn bang om te netwerken.  Ze zeggen dat ze niet weten hoe ze dat moeten doen.    Als ik je vraag of je een goed restaurant weet in Antwerpen, en jij hebt vorige week iets leuks ontdekt, ga je me dat graag vertellen. Dit is netwerken! Netwerken is een middel om je doel te bereiken.  Als jij zegt wat je wil en/of waarvoor jij gebeld wil worden, zijn mensen graag bereid iets voor je te betekenen als ze dat kunnen.

2. Weet wat je wil
Het is belangrijk om je doel helder te hebben. Als je niet weet wat je wil, hoe kan je dan krijgen wat je wil? Het is van belang om specifiek te zijn.  Als ik tegen jou zeg dat ik een tweedehands auto wil, is dit vrij vaag.  Als ik tegen 15 mensen zeg dat ik tegen eind maart graag een grijze metallic Nissan Qashqai zou hebben die maximaal 2 jaar oud is, is de kans vrij groot dat ik binnenkort  de auto heb die ik graag wil. Vaak vinden mensen het moeilijk om exact te formuleren wat ze willen. Het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’   kan hierin duidelijkheid brengen.

3. Formuleer wat je wil
Als je op zoek bent naar een nieuwe job en momenteel geen werk hebt, is het aan te raden om je jobdoelwit zo concreet mogelijk te formuleren onder je naam bovenaan op je profiel. Vermeld dus niet: ‘Looking for a new challenge’. Dat is veel te vaag. Hoe concreter, hoe beter!  Op deze manier is de kans groot dat je gecontacteerd wordt door headhunters en selectiekantoren. Of dat mensen uit je netwerk je die vacature tippen waar jij het bestaan niet van wist.
Als je aan het werk bent en eraan denkt om van job te veranderen, kan dit wel het risico inhouden dat je werkgever dit ziet en de samenwerking sneller stopt dan je gewild had. Dan is het niet zo handig om dit bovenaan in je profiel te vermelden!

4. Wat of wie heb je nodig om je doel te bereiken?
Heel vaak ligt de oplossing veel dichterbij dan je denkt.  Als je bepaalde bedrijven in je hoofd hebt, kan je zien wie er uit je netwerk werkt of gewerkt heeft in dat bedrijf.  Als je met bepaalde personen in contact wil komen, kan het goed zijn dat jij iemand kent die die persoon kent. LinkedIn maakt dit zichtbaar.

5. Je bent wie je kent
Je kent veel meer mensen dan je denkt.  Kijk maar hoeveel namen er in je gsm zitten.  Zelf maak ik er een gewoonte van om mensen, nadat ik ze persoonlijk gesproken heb, meteen toe te voegen aan LinkedIn.  Anders is het risico dat het een eenmalig contact is, en dat we elkaars namen binnen enkele weken niet meer weten.  Door LinkedIn vind ik mijn gesprekspartner snel terug, omdat ik de naam regelmatig terug zie komen (home/updates) en er een foto te zien is. Ik weet waar hij/zij mee bezig is, wanneer iemand van baan verandert en heb bij een volgend gesprek onmiddellijk een aanknopingspunt.

6. Your face is your brand
Zorg voor een goede, professionele foto die uitstraalt wie jij wil zijn.  Een profiel met foto zegt zoveel meer dan een profiel zonder foto!

7. Vul je profiel goed in
Kijk bij ‘Edit profile’ rechts naar je ‘profile completeness’.  Daar wordt in percentages weergegeven wat je nog kan doen om je profiel te vervolledigen.  Soms kan het zijn dat je nog geen aanbevelingen hebt, of geen foto, of geen goede beschrijving van wat je wil of wie je bent (summary).

8. Wees vindbaar in Google
Kijk bij ‘edit profile’. In je profiel staat er standaard staat  een vreemde combinatie van jouw naam met een aantal tekens en cijfers.  Klik op ‘edit’ en maak hier je volledige naam van, zonder spaties (vb https://be.linkedin.com/in/katrinvandewater).  Hierdoor word jij gevonden via je LinkedInprofiel op Google, en komen ze niet bij je eventuele naamgenoten terecht (tenzij zij deze aanpassing al eerder gedaan hebben).

9. Maak je lid van relevante groepen
Er zijn groepen per regio, per vakgebied enz.  Binnen deze groepen zijn er interessante discussies. Door hieraan deel te nemen, maak je je zichtbaar in jouw vakgebied en gaan mensen je als een expert zien.

10. Wees persoonlijk
Stuur geen standaarduitnodigingen. Gebruik het moment om het contact even op te frissen. Kijk regelmatig bij Home/Updates. Als iemand van baan verandert, is het erg leuk om een mailtje te sturen/krijgen  met succes bij de nieuwe start!  Deze dingen kleuren je dag, zijn leuk om te geven en te ontvangen, en je blijft in de mind van de mensen die je kent, maar misschien niet regelmatig ziet.

En jij?

Heb jij een LinkedInprofiel?
Kan je wat met deze tips? Ze zijn een onderdeel van ons programma  ‘In 7 stappen bereiken wat je wil’. Daarbij gaan we heel praktisch aan de slag met de invulling van je LinkedInprofiel, naast nog  6 andere stappen die we zullen zetten om jouw droombaan te realiseren.

Zet je loopbaancheques in bij Passion for Work en geef je loopbaan een boost!

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques en KMO-portefeuille.
Door inzet van je loopbaancheques ontvang je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100, Vlaamse subsidie).

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Workcoach in je buurt.

Meer weten over Personal Branding? Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen op de site.

Wil je weten wat tevreden Passion for Work-klanten vertellen? Je leest het hier

Waarom zeggen dat je ander werk wil, niet werkt… Personal Branding kan helpen!

Waarom zeggen dat je ander werk wil, niet werkt… Personal Branding kan helpen!

Vorige week leverde het artikel van Erika Van Tielen, bekende Vlaamse mediadame, waarin ze laat weten dat ze al 1,5 jaar op zoek is naar een vaste job, heel wat reacties op.
Ik kon het niet laten, heb ook gereageerd, omdat ik Erika, én vele anderen, hun droombaan gun…

 

“Dag Erika,

Dank je wel om het debat rond burn-out, carrière en gezin, solliciteren open te trekken! En om je kwetsbaarheid te tonen…

Misschien kan het toepassen van de filosofie van Personal Branding je helpen. Je leert er heel duidelijk te communiceren wat je wil (online & offline).

Ik schreef hier eerder een artikel over voor Jobat.

Je leest meer over Personal Branding in het gratis eBook Personal Branding wat ik schreef. Je ontvangt dit door je naam en mailadres in te vullen op https://passionforwork.be/gratis-ebook-personal-branding/ 

Als ik je ergens mee kan helpen, geef me een seintje.

Succes!

Groeten,
Katrin Van de Water
Carrièrecoach Passion for Work”

Hierbij vat ik de 3 tips die ik eerder vermeldde in het artikel voor Jobat voor je samen. Deze tips zijn van toepassing voor werknemers, freelancers én ondernemers!

1.Weten wat je wil
Dit is het fundament. Als jij niet weet wat je wil, hoe kan die droombaan/droomklant jou dan vinden?

2.Benoemen wat je wil
Hoe concreter hoe beter. Vaak denken we dat kiezen verliezen is. Integendeel! Dit is net het geheim om magnetisch te worden:-)!
Een duidelijk jobdoelwit/elevator pitch bestaat uit een concrete functietitel, doelgroep, probleem, oplossing, regio…

Vb. Als project/processmanager ben ik op zoek naar internationale logistieke bedrijven in Antwerpen om hun financiële en logistieke processen te optimaliseren, zodat verdere groei mogelijk is.
Vb. Als carrièrecoach help ik hoogopgeleide 30-en 40-ers die vastlopen in hun werk, zodat ze hun droombaan/droombedrijf kunnen realiseren.

3.Je jobdoelwit laten weten aan de wereld!
Vermeld dit op je cv,  je LinkedInprofiel (ipv ‘looking for a new challenge’), aan mensen die je kent, tijdens het netwerken… zorg dat de hele wereld weet waarvoor je professioneel gebeld wil worden!

En jij?

*             Hoe formuleer jij je jobdoelwit, elevator pitch?
*             Waar laat jij dit zien/horen?
*             Heb je hulp nodig bij:
-helder weten wat je wil? Bekijk dan ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’.
-benoemen wat je wil en dit laten weten aan de wereld? Bekijk dan ons programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’.
Deze beide programma’s zijn de concrete toepassing van de filosofie van Personal Branding. Wil je meer weten over Personal Branding, vraag dan het gratis eBook aan door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Onze programma’s zijn geschikt voor werknemers, freelancers en (startende) ondernemers. Je kan bij ons betalen met loopbaancheques en KMO-portefeuille. Door inzet van de loopbaancheques krijg je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100). 

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Personal Branding? Werkt het voor jou?

Personal Branding? Werkt het voor jou?

Ik vroeg aan  tevreden klanten die aan de slag gingen met hun Personal Branding wat volgens hen de reden is dat Personal Branding niet voor iedereen resultaat oplevert.

Ziehier hun reacties:
-niet genoeg ‘willen’
-te veel angst om jezelf te laten zien
-te weinig doorzettingsvermogen
-te weinig actie
-te veel omringd met negatieve mensen
-jezelf anders voordoen dan je bent, vanuit het beeld wat je denkt dat de buitenwereld van je verwacht
-niet consistent zijn in wat je de wereld instuurt
-te weinig geduld…

Interessant… Ik keek een laag dieper. Waarom spelen bovenstaande zaken bij sommigen? En ik ontdekte iets heel erg verhelderend… de werking van het ego!

‘Het ego zal met de kracht van negatieve influisteringen wanhopig proberen je weer in je oude ik te dwingen’ (Darel Rutherford)

Jij hebt ooit bewust of onbewust gekozen om te zijn wie je bent. Jij bent bewust of onbewust voortdurend bezig met het rechtvaardigen van die keuze.

Als je professioneel iets nieuws wil gaan doen, gaat dat effect hebben op wie jij bent. En je ego komt in het spel en je hoort mogelijk negatieve stemmen:
-vraag ik niet te veel?
-is dit wel realistisch?
-anderen slagen niet, waarom zou het mij lukken?
-eerder is het me niet gelukt, waarom zou het nu wel gaan?
-wat als ik misluk?
-…

Wanneer jij eraan denkt iets in je leven te veranderen, zal je ego als eerste verdediging proberen om je dat uit het hoofd te praten. Vechten tegen het ego win je nooit, je angsten opzij zetten werkt ook niet. Wat werkt dan wel?

Maak een bewuste Zijnskeuze
Alles begint met de vraag: wie ben ik en wie wil ik zijn? Om van daaruit actie te ondernemen en zo bepaalde zaken te bereiken.
Wie jij bent en wie jij wil zijn wordt beïnvloed door hoe groot jij wil én durft te denken, door wat jij jezelf gunt.
Als jij inziet dat jouw werkelijkheid een gezichtspunt is wat je kan veranderen, heb je de sleutel in handen. Je kan jezelf dan bevrijden van een werkelijkheid die niet (meer) voor je werkt en een nieuwe werkelijkheid voor jezelf kiezen. Je dient dus uit je mentale kooi te komen… Dit vraagt moed en besluitvaardigheid.
Dus: to BE-to DO-to HAVE ipv wat velen denken: to DO-to HAVE-to BE.
Het startpunt is dus een keuze over wie jij bent en wie jij wil zijn. In je hart zitten alle antwoorden.
We kiezen wie we willen zijn  en dan neemt ons ego, als het onze nieuwe werkelijkheid eenmaal aanvaard heeft, het over om ons het leven vanuit dat nieuwe perspectief te laten ervaren.
De functie van ons ego is dus om onze gekozen werkelijkheid in stand te houden door alle ideeën die er niet mee overeenstemmen, weg te filteren. De voornaamste taak van het ego is overleven. Je ego is je dienaar, niet je meester. Om meester te zijn over je lot dien je jezelf weer aan het roer te zetten.

 

En jij? Herken je dit?
-Wil je hiermee aan de slag?

Wil jij je verlangen groter maken dan je angst, en concrete stappen zetten om zichtbaar te zijn (online én offline) zodat jij professioneel kan doen wat je het liefste wil, of je nu werknemer, freelancer of ondernemer bent? Bekijk dan het programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Je leest er hier meer over. Je gaat aan de slag met het externe aspect van Personal Branding.

Zet je loopbaancheques in bij Passion for Work en geef je loopbaan een boost!Je kan dit programma betalen met loopbaancheques of KMO-portefeuille. Door inzet van je loopbaancheques krijg je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100, Vlaamse subsidie).

-Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

-Wil je meer weten over Personal Branding?
Als je meer wil weten over wat Personal Branding is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je ermee aan de slag kan, lees dan het gratis eBook Personal Branding wat ik schreef. Je ontvangt het als je je naam en mailadres hieronder invult.

Reacties van mensen die aan de slag gingen met hun Personal Branding, lees je bij recommendations op LinkedIn.

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

 

Personal Branding… Jezelf als merk in de markt zetten zodat jij datgene kan doen wat je het liefste wil…

Personal Branding… Jezelf als merk in de markt zetten zodat jij datgene kan doen wat je het liefste wil…

Ik had onlangs een interessant gesprek met Arnaud De Bremaeker. Een jonge, gedreven twintiger die geboeid is door coaching. Hij interviewt elke week een coach om zo ‘voeling’ te krijgen met de coachingswereld. Fijn om hem op bezoek te hebben en met hem in gesprek te gaan over mijn vak als carrière- en businesscoach.

Ik vertel hem  wat Personal Branding precies is en wat het voor jou kan betekenen! Je kan namelijk zelf beïnvloeden waarvoor je gebeld wordt, of je nu wil werken als werknemer, freelancer of (startende) ondernemer.

Veel succes, Arnaud!

In gesprek met Arnaud De Bremaeker over Personal Branding

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.
Referenties
Reacties van mensen die aan de slag gingen met hun Personal Branding, lees je bij recommendations op LinkedIn.
Aan de slag met jouw Personal Branding?

Zet je loopbaancheques in bij Passion for Work en geef je loopbaan een boost!

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques en KMO-portefeuille.
Door inzet van je loopbaancheques ontvang je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100, Vlaamse subsidie).

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Pagina 2 van 3123