Gratis eBook
TestDOWNLOAD NU

Page content

article content

De meeste werkgevers googlen potentiële nieuwe medewerkers…

Katrin Van de Water, zaakvoerster Passion for Work vertelt: “Jarenlang werkte ik als recruiter voor Randstad en SD Worx. Uit eigen ervaring weet ik dat Google een veel gebruikte tool is bij recruiters. Zelf kreeg ik dagelijks zo’n 30 cv’s binnen en ik googelde de kandidaten bijna altijd omdat ik per dag maar 5 of 6 mensen kon spreken, dus ik moest een eerste selectie maken. Google was daarbij one of my best friends. Ik onderzocht of wat er online te vinden is over de sollicitant matchte met wat ik zocht qua functie en of ze in het bedrijf zouden passen. Solliciteer je voor een bepaalde job is het dus erg belangrijk dat je Google resultaten bijdragen aan wat je over jezelf schrijft in je cv en motivatiebrief.”

Sollicitanten googlen

Ook nu google ik sollicitanten steevast. Wil je aan de slag als Passion for Work-loopbaancoach, dan is Personal Branding cruciaal. Iemand die hier niet vertrouwd mee is,  komt bij ons niet in aanmerking om anderen te begeleiden. Als ik merk dat een kandidaat helemaal niet actief is op sociale media, zal ik hem of haar zelfs niet uitnodigen voor een gesprek. Dit is niet bij elk bedrijf het geval. Het hangt echt af voor welke functie je solliciteert of het meer of minder doorweegt.
Vooral voor commerciële functies is online identiteit een punt. Je hebt immers veel klantencontact en wordt vaak geacht ook zelf klanten te zoeken. Iemand met een LinkedIn profiel met 5 connecties is dan minder interessant dan een sollicitant met 500 LinkedIn contacten.

Ben je bijvoorbeeld thuisverpleegkundige moet je minder wakker liggen van je Personal Branding en ook voor heel wat sociale beroepen is je online identiteit niet doorslaggevend.

Werkgevers gebruiken ook Social Media

Mensen staan er niet altijd bij stil dat wanneer ze een foto op Facebook plaatsen die ook voor werkgevers zichtbaar kan zijn. Of wanneer ze een reactie delen op een forum dit daar jarenlang op blijft staan. Google je eigen naam maar eens en kijk ook bij afbeeldingen. Je schrikt mogelijk van wat je allemaal kan zien.”

En het mag dan misschien wel gaan om je privéleven, dronken taferelen of bikinifoto’s spelen echt niet in je voordeel. Uiteraard kiest iedereen voor zich wat hij in zijn vrije draagt of hoe hij die invult, maar recruiters mogen evengoed kiezen welke kandidaat ze uitnodigen. Persoonlijk geef ik niet de voorkeur aan iemand die wekelijks door het lint gaat op feestjes of altijd erg uitdagend gekleed gaat. Het imago van je personeel bepaalt immers mee het imago van je bedrijf. Het is dus aan te raden selectief te zijn met de foto’s die je online post, of anders je privacy instellingen aan te passen. Denk ook twee keer na voor je een scherp politiek standpunt inneemt, iemand uitscheldt of andere extreme meningen ventileert. Google jezelf en ga na of de resultaten je Personal Brand versterken. Komen er toch dubieuze zaken naar boven, vraag dan of deze verwijderd kunnen worden. Dit is evenwel niet altijd eenvoudig want niet achter alle sites of forums zit iemand die hier de moeite voor neemt. Beter voorkomen dan genezen dus!

Droombaan realiseren met Personal Branding

Katrin Van de Water richtte 11 jaar geleden Passion for Work op. Samen met haar team wil ze duizenden mensen inspireren om hun droombaan te realiseren. Personal Branding kan hierbij helpen. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen op passionforwork.be/gratis-ebook-personal-branding/

Wil jij aan de slag met je Personal Branding zodat jij je droombaan kan realiseren? Bekijk dan ons aanbod: passionforwork.be/aanbod-professionals/. Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Comment Section

2 reacties op “De meeste werkgevers googlen potentiële nieuwe medewerkers…


Door Tim op 13 februari 2018

Nu is het al ver gekomen dat je je hele privé leven op internet moet gooien om nog aan een job te kunnen geraken. Ik wil al die info niet aan commerciële bedrijven geven, en heb er geen behoefte aan om overal mijn mening over te geven, dingen te ‘liken’, etc. Ik ben nochtans een heel normale man, ik rook niet, drink geen alcohol en ga niet naar wilde feestjes. Dom zal ik ook niet zijn als ingenieur en IT’er met een master diploma … maar je gaat mij niet vinden met google. Ik heb échte vrienden waar ik regelmatig in levende lijve mee afspreek. Maar blijkbaar is dit alles tegenwoordig niet ‘normaal’ meer?!


Door Katrin Van de Water op 18 februari 2018

Dag Tim, dank voor je reactie. Ik zeg in het artikel nergens dat je je hele privéleven op internet moet gooien. Wel nodig ik je uit om te zien wat je post en om je af te vragen of dat bijdraagt aan datgene waarvoor je gebeld wil worden. Ik raad je echt aan om een LinkedInprofiel te maken, en daar hoef je geen privé info op te zetten. Misschien heb je wat aan deze tips: https://passionforwork.be/10-tips-om-linkedin-in-te-zetten-voor-jouw-personal-branding/.

Groeten,
Katrin

Plaats een reactie


*