arrow_drop_up arrow_drop_down
12 december 2018 
in Geluk

Heb jij het ook druk, druk, druk? Tips om met de drukte om te gaan, door Passion for Work-coach Ruth Verhasselt

Start jij je dag ook vaak met het checken van je inbox? Ben je vaak aan het multitasken? Heb je het gevoel dat je veel ballen tegelijk in de lucht houdt? Heb je al verschillende time-management-cursussen gevolgd, maar slaag je er maar niet in om orde in de chaos te brengen? Ben je veel met je werk bezig en mis je quality-time-momenten met je gezin en vrienden? Heb je het gevoel dat je tekortschiet  op je werk, als partner, als ouder… Ben je heel de dag door druk bezig?

nooit meer te druk - tony crabbe -passion for workDan is het boek ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbé een absolute aanrader! Tony Crabbé is bedrijfspsycholoog en baseerde zijn boek op nieuw psychologisch onderzoek en op zijn ervaringen bij bedrijven als Microsoft en Disney.

Het boek was voor mezelf een enorme eye-opener en daarom deel ik graag enkele inzichten met jou.

Wat is drukte?
Onder ‘drukte’  verstaat Tony Crabbé het “altijd gespannen bezig zijn met meerdere dingen tegelijk waardoor je je laat voortdrijven en overbelast geraakt. Het gaat over het altijd ‘aan’ staan, constant op je telefoon kijken en van hier naar daar hollen”.

Drie belangrijke aspecten van drukte volgens Tony Crabbe

Ten eerste ‘drukte als ervaring’. We ervaren veel drukte en veel mensen zoeken de oplossing in time-management. Maar dit blijkt juist averechts te werken. We worden wel efficiënter, waardoor we meer werk verzetten, maar we krijgen het hierdoor nòg drukker.

Ten tweede is drukte een ‘successtrategie’. We gaan ervanuit dat we succesvoller zijn als we het heel druk hebben. Maar je moet niet méér werken, je moet zorgen dat je zichtbaar bent (online en offline: je leest daar meer over in ons gratis eBook Personal Branding). M.a.w: we moeten niet proberen om méér te doen, maar om mìnder te doen en dit beter te doen.

Ten derde wordt drukte gezien als een ‘middel tot geluk’. We veronderstellen dat meer geld, status en populariteit een beter leven betekent. Maar uit onderzoek blijkt dat dat niet klopt. De dingen die we vaak opofferen (relaties, gezondheid, zingeving) zijn net de dingen die ons écht gelukkig maken.

Drie kernbegrippen om met drukte om te gaan

Het boek van Tony Crabbé bestaat uit drie grote kernbegrippen die je helpen om je welzijn (en niet drukte) voorop te stellen.

1. Beheersing.
Dit gaat over de bereidheid om je behoefte aan controle los te laten en de bereidheid moeilijke beslissingen te nemen. Het gaat vooral over het managen van aandacht (en niet het managen van je tijd). Enkele tips uit het boek die ik vaak aan mensen geef:

  • Check je mailbox op vaste tijdstippen (2 of 3 keer per dag) en niet de hele dag door.
  • Speel met imperfectie. Laat je laptop op je werk en schakel je werkmails uit op je smartphone.
  • Kies eens een ander rolmodel. Spreek eens af met iemand die het niet druk heeft. Bevraag eens hoe zijn/ haar leven eruit ziet… Probeer om dat gedrag tot jouw nieuwe norm te maken.
  • Begin je dag met je belangrijkste taak (wat het meeste aandacht vraagt). Check je e-mails of voice-mail nog niet.
  • Bekijk hoe je kan zorgen voor een beter aandachtsmanagement: gerichte aandacht, diepe concentratie, aandachtsherstel, minder schakelen tussen bepaalde activiteiten?

Als je een ‘jazegger’ bent en gewoon bent om altijd ja te zeggen op elke vraag, probeer dan eens om nee te zeggen of om even bedenktijd te vragen. Op welke manier werkt het voor jou het beste?

2. Onderscheiding.
Zet niet in op meer productiviteit, maar op eigenheid. Dit deel gaat ook over hoe je je eigen weg kan gaan en hoe je – tegen de sociale norm in – kan kiezen voor een minder hectisch leven.

  • Wat zijn je belangrijkste doelen om op te focussen? Wat wil je dit kwartaal/ jaar bereiken? Je bereikt meer door minder te doen. Focus eerst en vooral op deze doelen. De andere dingen kan je later doen als je minder energie hebt of als je focus minder is.
  • Druk is een waardeloos merk. De vraag is niet ‘Wil ik een merk hebben of niet?’. De vraag is: ‘Ga ik bewust werken aan mijn merk of niet?’.
  • Als je een grote taak hebt die je niet graag doet, zet dan de keukenwekker op 30’ en begin er gewoon aan. Voor je het weet, zit je in de flow en doe je toch nog langer door.

3. Betrokkenheid.
Hier geeft Crabbé tips over hoe je de betrokkenheid in je werk en je privé-leven kan terugvinden. Relaties zijn essentieel voor ons geluk. Helaas zijn onze dierbaren vaak de eerste slachtoffers van drukte. We vermoeden dat ze wel zullen begrijpen hoe druk we het hebben. Helaas is dat niet altijd het geval.

  • Wie zijn op dit moment in jouw leven jouw 15 dierbaren? M.a.w: wie is jouw groep van 15? Breng zoveel mogelijk tijd bewust met hen door, zie oefening in mijn ander blogartikel.
  • Bedenk een ritueel dat je kan invoeren om de band met je partner/kinderen te versterken. Ons ritueel is bijvoorbeeld om elke ochtend (nadat de kinderen zijn afgezet op school en in de crèche) een tas koffie te drinken voor we beginnen te werken in de praktijk.
  • Zet je GSM uit als je praat met mensen die belangrijk zijn in jouw leven. Dit is ook iets wat steeds meer gangbaar wordt als je op restaurant gaat: alle smartphones in het midden van de tafel leggen en wie hem als eerste neemt, moet trakteren :-). Doe je ook mee?
  • Hoeveel keer zeg je tegen je kinderen: “Even wachten!” als ze je aandacht vragen? Ik werd me er zelf bewust van op het moment dat onze eigen kinderen het ook begonnen te zeggen… (en toen ik het boek van Tony Crabbé las). Wat zou er gebeuren als je niet je kind, maar je werk even in pauzestand zou zetten?
  • Zorg voor genoeg ‘verspiltijd’: een rustpunt tijdens je dag waar je niets plant en even alleen bent.

Worstel jij met omgaan met alle druktes? Laat je helpen door een Passion for Work-coach

Heb jij het ook vaak druk druk? Welke tips helpen jou om het minder druk te hebben? Wil je meer zicht krijgen op je waarden en talenten zodat je energie hoger wordt op je werk én naast je werk?

Wil je samen met een coach bekijken hoe je niet méér moet werken, maar hoe je zorgt dat je wordt opgemerkt in wat je graag doet? Ga dan met ons aan de slag met je Personal Branding!

Wil jij je carrièrepaspoort kennen en weten welke ingrediënten jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk? Bekijk dan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Neem contact op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Reactie plaatsen

Wil jij je droombaan of
droombedrijf realiseren?

Personal Branding wijst je de weg!
Koekje erbij?