Gratis eBook
TestDOWNLOAD NU

Geluk

Werkgeluk, wat betekent dat voor jou? Door Passion for Work-coach Katrin Van de Water

Iedereen wil graag gelukkig zijn, ook op het werk. Tenslotte brengen we daar een groot deel van onze tijd door. Daarbij heeft ons werkgeluk grote invloed op de rest van ons leven. Wij geloven dan ook dat werkgeluk hoog op de agenda van organisaties moet staan. En om dat onder de aandacht te brengen, heeft Tryangle de week van 24 tot en met 28 september 2018 uitgeroepen tot de Week van het Werkgeluk samen met organisaties en professionals uit het vakgebied.

Waarom Passion for Work meewerkt aan de Week van Werkgeluk.

Waarom we bij Passion for Work met plezier de Week van het Werkgeluk  ondersteunen? Katrin Van de Water, zaakvoerster van Passion for Work, vertelt het je graag:

Cijfers liegen er niet om (bron: Tryangle). Mensen ervaren in meer of mindere mate geluk op het werk. En omdat dit een heel groot effect heeft op de rest van hun leven, is het belangrijk om hierbij stil te staan!

Wat werkgeluk betekent voor Katrin Van de Water

Facebook Live met Griet Deca

Griet Deca, zaakvoerster van Tryangle, schreef over dit thema een boek: Van welvaart naar werkgeluk.
Griet Deca neemt je op sleeptouw door een boeiende wereld in volle verandering op basis van de kennis en inzichten uit haar bijna twintigjarige carrière als bedrijfstrainer. Ze biedt handvatten voor houvast op de cakewalk van feiten, anekdotes en theorieën zodat de huidige (onder)stromen die gezondheid op de werkvloer beïnvloeden, duidelijk worden. Een aanrader!

Wil jij zelf je werkgeluk verhogen?

Dan is het belangrijk te weten wat jij daarvoor nodig hebt, want dat is voor iedereen anders! We gaan jouw carrièrepaspoort opmaken in het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Hierdoor heb jij zicht op de ingrediënten die bijdragen aan jouw werkgeluk zodat jij duurzaam energie krijgt van je werk!

Dit programma kun je betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde is €1.100). Vraag snel een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

Perfectionisme op de werkvloer. Door Passion for Work-coach Linda Kleingeld

Dagelijks merk ik in mijn praktijk dat perfectionisme de onderliggende oorzaak is van problemen op het werk of op zijn minst bijdraagt aan de reden waarom mensen professioneel vastlopen. Daarom besloot ik me te verdiepen in dit thema.

Tijdens mijn onderzoek las ik het boek “Zeg me dat ik oké ben” van perfectionisme-expert Marcel Hendrickx. In dit boek herkende ik veel van mijn eigen inzichten die ik opdeed in de afgelopen 10 jaar.

Met dit artikel wil ik jou bewust maken van perfectionisme en je een aantal concrete tips geven. Hiervoor ben ik te rade gegaan bij Marcel Hendrickx. Het interview met hem lees je hieronder.

Maar eerst, ben jij perfectionistisch?

Als ik klanten vraag of ze last hebben van perfectionisme, krijg ik wel eens het antwoord: “Ik, last van perfectionisme? Zeker niet, bij mij loopt niets perfect.”

Hoe herken je perfectionisme bij jezelf? De symptomen op een rij:

  • Bevestigingsdrang in relaties – pleasen (bv dwangmatig zorgen voor anderen, conflicten vermijden, geen nee kunnen zeggen, verwachtingen hebben en ze niet uitspreken, moeilijk feedback kunnen geven, ik ben niet belangrijk – anderen zijn veel belangrijker, alles zelf willen oplossen – geen hulp vragen)
  • Onrealistische kwaliteitseisen (aan jezelf, aan anderen)
  • Laag zelfbeeld
  • Controledrang (wat je zelf doet is beter gedaan, behoefte aan planning en structuur, to-do lijstjes, plan B hebben)
  • Altijd denken en heel veel piekeren (innerlijke criticus aan het woord)
  • Faalangst
  • Uitstelgedrag
  • Moeite met kiezen en beslissen
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Doorgaan, nooit opgeven

Ik legde volgende vragen voor aan Marcel Hendrickx:

  • Wat is perfectionisme en hoe kan het tegelijk goed en slecht zijn?
    “Perfectionisme is een patroon dat altijd slecht is. Met streven naar perfectie in je werk is niets mis zolang het bij willen blijft. Perfectionisme is een belemmerend patroon dat ongelukkig en/of ziek maakt, er is continue sprake van moeten.”
  • Wat maakt dat het patroon zo hardnekkig is?
    “Het is ontstaat als overlevingsmechanisme en herhaalt zich keer op keer.  Je gaat onbewust altijd opnieuw op zoek naar bevestiging maar hoeveel je dit ook krijgt, het is niet genoeg om jezelf graag te zien.”Een belangrijk inzicht dat ik mijn perfectionistische klanten meegeef als ik uw boek aanbeveel, is dat perfectionisme een keuze is. Ooit dacht ik namelijk zelf ook “ik ben nu eenmaal zo”.
  • Hoe werkt dit?
    “Het is een onbewuste keuze die ontstaat als kind als je als kind het gevoel krijgt “ik ben niet goed bezig”, “ik word niet aanvaard”.Het ‘vrije kind’ wordt weggeduwd, het ‘flinke kind’ komt in de plaats en gaat er alles aan doen om door anderen ok gevonden te worden. Iedereen krijgt hiermee te maken maar zolang het vrije kind samen met het brave kind kan blijven bestaan is er evenwicht. Bij de ontwikkeling van perfectionisme gaat het vrije (intuïtieve) kind verdwijnen en gaat het (denkende) brave kind overheersen.”
  • Hoe kan perfectionisme je loopbaan hypothekeren?
    “Bijvoorbeeld: je werkt goed, doet je uiterste best maar door je perfectionisme kan je je werk nog niet inleveren want je moet het nog nakijken, bijschaven, het is nog niet perfect, daardoor laat je ander werk liggen en haal je je deadline misschien niet. Je belemmert jezelf omdat er geen tijd meer over is en lijkt hierdoor minder competent dan je bent. Zo ook bijvoorbeeld als leidinggevende. Vertoon je in de managementmeeting zeer introvert gedrag, geef je weinig inbreng omdat je bang bent dat het niet goed (genoeg) gevonden wordt, dan zal je ook als weinig waardevol gezien worden.
  • Hoe herken je een perfectionistische leidinggevende?
    “Perfectionistische leidinggevenden trekken werk naar zich toe, kunnen moeilijk feedback geven  en willen overal controle op houden. Ze doen aan micromanagement (vooral details opmerken die niet OK zijn), zijn vaak ontevreden, gestresseerd en werken over. Ze verwachten altijd meer of beter en geven zelf het verkeerde voorbeeld door bv. ’s avonds en in het weekend mails te sturen én antwoord te verwachten. Ze tonen weinig respect voor de grenzen en de privétijd van medewerker.”
  • Hoe herken je als leidinggevende perfectionistische medewerker?
    “Perfectionistische medewerkers werken veel over, verliezen zich in details, doet niet aan zelfzorg (eten bv aan hun bureau), nemen te veel verantwoordelijkheid, kunnen geen nee zeggen, zijn vooral bezorgd over anderen, leveren vaak te laat in en zijn meestal eerder schuchter en onzeker tegenover de leidinggevende.”
  • Hoe kan je best omgaan met een perfectionistische leidinggevende?
    “Eerst en vooral weten dat de dingen die hij doet, voortkomen vanuit zijn perfectionisme dan hoef je het allemaal niet persoonlijk te nemen: hij lijdt eraan en kán niet anders. Een perfectionistische leidinggevende zal onbewust en onbedoeld zijn medewerkers het gevoel geven niet te voldoen. Daarom is het heel belangrijk om als medewerker je eigen grenzen bewaken en aan te geven wat zijn gedrag met je doet.”
  • Hoe ga je als leidinggevende om met een perfectionistische medewerker met het oog op burn-out preventie?
    “Observeer je medewerkers: bij dringend extra werk zeggen zij automatisch ja terwijl ze beter zouden aangegeven dat ze het willen doen en vragen welke andere taken dan kunnen blijven liggen. Check dus of hij werkelijk tijd heeft. Vermoed je perfectionisme, ga er dan over in gesprek in een veilige setting. Noteer je observaties en bespreek het. Help hen grenzen te bewaken en maak afspraken over op tijd naar huis gaan, laptop thuis niet open, etc.En geef zelf natuurlijk het goede voorbeeld. Zorg dat je niet vol stress rondloopt, tijd voor de lunch neemt. Blijf niet als laatste op kantoor. Medewerkers spiegelen zich aan jouw gedrag.”

Omgaan met perfectionisme

Ik zeg wel eens tegen klanten met perfectionisme dat zij zelf op de rem staan van hun (professionele) groei en geluk. De confrontatie met voorbeelden hiervan zet sommigen aan tot actie, anderen zijn niet in beweging te krijgen. Er lijkt sprake te zijn van het stockholmsyndroom: zij blijven trouw aan en houden van hetgeen hen gevangen houdt.

  • Welke tip kan u onze klanten die zichzelf hierin herkennen geven?
    “Voor deze mensen is het moeilijk om de stappen te zetten omdat hun perfectionisme hen een veilig en vertrouwd gevoel geeft maar het is nooit te laat om er vanaf te geraken en hoe sneller hoe beter.

Perfectionisme op de werkvloer

Lezers konden n.a.v. dit artikel vragen insturen die ik voorlegde aan Marcel.

Volgende vragen kwamen o.a. aan bod:
1. Hoe kan ik minder perfectionistisch zijn?
2. Welke tips zijn er om administratieve controledrang te verminderen?
3. Zijn er tools, methodes, praktische manieren om de oorzaken van perfectionisme aan te pakken?
4. Welke stappen kan ik zetten om uitgeput door perfectionisme terug de arbeidsmarkt op te kunnen?
5. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik door mijn perfectionisme niet slaaf van mijn werk blijf, zelfs in een job die ik graag zou doen?

Bij veel mensen duiken de symptomen hier en daar op maar gelukkig ervaart niet iedereen dit als belemmerend. Er is dan voldoende evenwicht tussen het ‘brave’ en het ‘vrije’, de ratio en de intuïtie, het moeten en het willen. Werk doen wat je graag doet en waar je energie van krijgt draagt bij tot dit evenwicht.

En jij?

Wil jij weten welke ingrediënten nodig zijn voor jou om energie te krijgen van je werk? Bekijk dan zeker ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Samen met een Passion for Work-coach maak je je carrièrepaspoort op. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.
Vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Matchen jouw waarden met die van het bedrijf waar je werkt? Door Miriam Hofman

Als loopbaancoach begeleid ik  mensen bij het vinden van hun professioneel geluk. Geluk is een subjectief begrip, maar voor velen komt het neer op het (opnieuw) krijgen van energie en het ‘in balans zijn’ op werkvlak. Dat intrigeert me… wat betekent dat precies: ‘energie krijgen en in balans zijn’?

Volgens Personal Branding, de basisfilosofie van waaruit we werken bij Passion for Work, krijg je  (opnieuw) energie in je werk als je weet wat je goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen en dit volop kan inzetten én als jouw waarden overeenkomen met de kernwaarden van de organisatie waarvoor je werkt.

Wat zijn de waarden van de organisatie waar je werkt?

Dat is allemaal heel mooi maar hoe zit het dan met die andere kant? En belangrijker nog, hoe vind je vanuit het management de juiste balans tussen de belangen van je organisatie enerzijds en de wensen en talenten van je medewerkers anderzijds?

Het model ‘Spiral Dynamics’ van de psycholoog W. Graves gaf mij meer inzichten. De vertaling hiervan in het boek ‘Cubrix; zicht op organisatieontwikkeling en performance verbetering’ van Marcel van Marrewijk is daarbij een aanrader. Het model beschrijft bewustzijnsontwikkeling op drie niveaus: het persoonlijke, dat van de organisatie en dat van de samenleving. Het model wordt regelmatig gebruikt in veranderingstrajecten. Het gaat ervan uit dat organisaties ontwikkelstadia doorgaan in veranderende maatschappijen en het beschrijft verschillende niveaus van toenemende complexiteit.  Sommige organisaties zijn eerder gericht op het individu, anderen op de omgeving en het geheel.

waardentheorie-organisatie-passion-for-work)

Verschillende organisatietypen

Een bedrijf of organisatie is zelden volledig rood, oranje, groen, geel….maar vertoont vaak kenmerken van de verschillende waarden, vandaar ook de spiraal- en niet de lineaire ontwikkeling. Soms is het belangrijk voor een organisatie om terug te gaan naar vroegere waarden en manier van managen om opnieuw duidelijkheid te verschaffen (om te kunnen lopen, moet je eerst kunnen stappen en soms is het noodzakelijk om terug (beter) te leren stappen om pas daarna weer beter of sneller te kunnen lopen).

De vier meest voorkomende typen in organisatiewaarden

We zoomen even in op  4 meest voorkomende typen organisaties in onze Westerse maatschappij, gebaseerd op bovenstaand model:

  • De machtsorganisatie: deze rode organisatie wordt gekenmerkt door controle, macht en taakgerichtheid en is daadkrachtig: vaste taken en sterk hiërarchisch, top-down communicatie, veel (standaard) procedures, informatie=macht, medewerkers zijn eerder volgzaam. Voorbeelden: ministeries, leger, call-centers
  • De resultatenorganisatie: deze oranje organisatie hecht veel belang aan competenties en resultaten en mensen worden hierop aangestuurd (competentiemanagement). Het zijn sterk competitieve organisaties. Er zijn duidelijke organisatieregels en grenzen, mensen krijgen duidelijke verantwoordelijkheden, ratio en analyse zijn belangrijk. Voorbeelden: consultancy bureaus, sterk profit-en target gerichte organisaties
  • De waardenorganisatie: in deze groene organisatie wordt veel samengewerkt vanuit de kernwaarden; deze zijn (even) belangrijk(er) als (dan) resultaten en competenties. De kernwaarden zijn bekend en mensen krijgen feedback over hun gedrag mbt deze waarden. Er is ook en vooral plaats voor gevoel (naast ratio en analyse) en er kan daardoor veel ambiguïteit en traagheid in beslissingsprocessen optreden. Voorbeelden: NGO’s, organisaties in de social profit
  • De innovatieorganisatie: deze gele organisatie wordt gedreven door de visie die iedereen goed kent, vanuit een duidelijk toekomstbeeld. De organisatie heeft veel innovatieve, creatieve en explorerende profielen, vaak een sterk visionaire leider en een hoge autonomie omdat iedereen vanzelfsprekend meewerkt naar dat toekomstbeeld. Voorbeelden: start-ups, Google, Apple.

Wat zijn jouw waarden?

Tot dusver, en  in een zéér kleine notendop, de analyse over de typen organisaties en hun ontwikkeling. De missie van Passion for Work is om ‘Vlaanderen gelukkiger maken’ door mensen te doen floreren op hun werk. Hierdoor komt het erop aan om dié organisatie of omgeving te vinden waarin je als persoon het beste tot je recht komt en waar je je het meeste in thuis voelt.

Vandaar dat het belangrijk is dat je eerst diepgaand stilstaat bij je eigen basiswaarden en competenties en welke competenties je graag zou willen ontwikkelen zodat je op zoek kan naar de juiste match!

Het is dus ook belangrijk in je zoektocht om de nodige aandacht te schenken aan de functieomschrijving én het vergaren van informatie over het type organisatie, diens cultuur en kernwaarden. Een goede match is een win-win voor werknemer én werkgever!

Tip voor energie en balans: zorg voor een match in jouw waarden en die van de organisatie

Het zorgen voor de juiste match is niet enkel een taak van de HR-afdeling! Het is jouw taak om hen zo goed mogelijk in te lichten over wie je bent, wat voor jou belangrijk is, wat je goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen én de juiste vragen te stellen over de functie én de werkomgeving zodat jij kan zien of er hier een win-win in de maak is.  Met deze info in handen heb je alle tools in handen om aan ‘jobcrafting’ te doen, dit kan binnen je huidige bedrijf zijn of extern. Hierdoor sta jij veel sterker in gesprekken en ben je in staat tot empowerment: aan het roer staan van je eigen loopbaan en leven!

En hier helpen we je graag bij! Bekijk ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Samen met een Passion for Work-coach maak je je carrièrepaspoort op, waarbij jij glashelder je waarden, wat je goed kan en graag doet en wat je wil ontwikkelen leert verwoorden. Je ziet ook welke functies hiermee overeenstemmen en als je hulp nodig hebt bij de voorbereiding van je sollicitatiegesprek kan dit ook! We werken steevast op maat. Dit wil zeggen dat jouw vraag centraal staat. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde is €1.100). Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek  met een Passion for Work-coach in je buurt!

Omgaan met negatieve feedback.

Waarom feedback altijd een kadootje is… 8 tips om beter om te gaan met ‘negatieve’ feedback  

Het is weer zover… de periode van de jaarlijkse evaluatie- en functioneringsgesprekken.

Ik herinner het me nog zoals de dag van gisteren. Ik had altijd zeer positieve evaluaties gekregen en plots kreeg ik een negatieve beoordeling. Wat vond ik dat onrechtvaardig. Ik die zo’n goede resultaten neergezet had. Mijn eerste reactie was in de verdediging gaan. Mijn baas begreep er niks van, hij baseerde zich enkel op opmerkingen van derden en had mij niet geconsulteerd. Hij had zijn favorietjes.

Gaandeweg toen ik wat meer afstand nam, zag ik in dat ik absoluut ook een aandeel had in het verhaal. Ik had mijn baas meer kunnen vertellen over mijn noden, behoeftes en verlangens. Ik had mijn successen met hem kunnen delen. En ik heb ook geleerd uit deze negatieve evaluatie. Ik neem nu meer zelf het initiatief en bespreek zaken openlijk.

Achter de boodschap van mijn baas zaten ook behoeftes en wensen van hem. Feedback is altijd een kadootje. Belangrijk is om het niet te zien als een aanval op je persoon, als een falen … maar als een kans om te groeien.

8 tips om beter om te gaan met “negatieve” feedback

  1. Reageer niet direct
    Als je kritiek krijgt, heb je de neiging om jezelf te verdedigen. Neem de tijd om even te verwerken wat er op je afkomt. Als je rustiger en minder emotioneel bent, ben je beter in staat om met feedback om te gaan.
  2. Luister goed
    Vat samen wat je hoort en luister actief. Maak gebruik van LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). Stel diepgaande vragen. Wees nieuwsgierig en toon interesse.
  3. Toon begrip
    Feedback komt altijd ergens vandaan… Feedback ontvangen heeft alles te maken met je openstellen voor de mening van de ander. Het feit dat de ander je feedback geeft, betekent dat de ander jullie relatie de moeite waard vindt.  Hij of zij zit met een zorg of behoefte. Wat maakt dat de ander jou deze feedback geeft? Verplaats je in de ander zijn schoenen. Laat de ander merken dat je hem/haar probeert te begrijpen.
  4. Ga er positief mee om
    Iets is op zich nooit negatief of positief: het wordt pas negatief of positief door hoe je er mee omgaat. Feedback is altijd een kadootje. Om te kunnen veranderen, moet je je bewust zijn van jezelf. En daar heb je feedback voor nodig. Feedback is positief: het laat zien dat je ergens nog niet zo goed in bent en dat je nog kan groeien. Beschouw het niet als een aanval op je persoon, als een falen… maar eerder als een kans om iets te leren.
  5. Bedank de ander
    Bedank de ander, los van de inhoud, voor de feedback! Toon waardering voor het feit dat de ander de moeite doet om jou feedback te geven. Voor hem of haar is het ook niet gemakkelijk om jou deze boodschap te brengen.
  6. Deel je gevoelens zonder in de verdediging te gaan
    Vertel de ander eerlijk en respectvol hoe je de feedback ervaart zonder in de verdediging te gaan. Vind je de opmerking terecht of onterecht?
  7. Ga samen op zoek naar een oplossing en leer uit de feedback
    Zoek samen naar een oplossing. Vraag de ander wat hij/zij van jou verwacht en waarom. En kijk dan in welke mate je daaraan tegemoet kan komen. Neem feedback ter harte en doe er iets mee. Laat de ander weten wat je wel of niet kan/gaat veranderen en waarom. Maak afspraken.
    Stel je de vraag wat je over jezelf hebt geleerd en wat je in de toekomst anders kan doen? Hoe harder de kritiek je geraakt heeft, hoe meer je ervan kan leren. Hoe ben je omgegaan met de feedback?
  8. Focus op de positieve punten
    Velen van ons leggen de lat erg hoog en richten zich dan op dat ene puntje dat minder goed was. Terwijl er misschien wel tien sterke zaken naar voor kwamen in je beoordeling. Focus ook op de positieve zaken!

Ook loopbaancoaching geeft je feedback over jezelf

Na een beoordeling of feedback stel je misschien veel zaken in vraag en weet je niet meer goed weet van welk hout pijlen te maken. Heb je ook het gevoel dat je jezelf beter wilt leren kennen? Of wil je je net goed voorbereiden op een evaluatiegesprek?

Ga aan de slag met je carrièrepaspoort en breng je talenten in kaart

Neem deel aan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’.  Stap voor stap maak je je carrièrepaspoort op. Je brengt in kaart wat je talenten zijn, wat je wil ontwikkelen, wat voor jou belangrijk is en welke beroepen bij je persoonlijkheid passen. Hierdoor kan je een balans opmaken van je huidige job en zien welke mogelijkheden er nog voor je zijn, intern of eventueel extern, zodat jij duurzaam energie blijft krijgen van je werk. Je ontdekt waar je ‘ja’ op wil zeggen, en wat een ‘nee’ wordt, gewoon omdat het niet bij je past…

Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor maar €80 (Vlaamse subsidie, werkelijke waarde is €1.100). Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

Streven naar work-life balance of net niet?

Een paar jaar geleden worstelde ik erg met de balans tussen werk, gezin, tijd voor mezelf en mijn relatie. De combinatie van twee jobs, een gezin, onderbroken nachten en kinderen die vaak ziek waren maakten het erg zwaar. Ik zag rondom mij veel mensen met kinderen die beiden voltijds werkten en van hier naar daar liepen. Ik zag mensen die het wél leken te redden en begon te twijfelen aan mezelf. Hoe doén die mensen dat toch? Waarom kan ik het zelf niet? Ben ik dan zo zwak? Of wíl ik het gewoon niet meer?

Ik zie mezelf en mijn man nog altijd zitten met een tas koffie. Allebei het gevoel van: neen, dit klopt niet meer. Het voelt niet goed om twee jobs te combineren, ons te haasten van hier naar daar, te weinig tijd te hebben voor de kinderen en onszelf voorbij te lopen.

Een goede vriendin zei me toen:

“De maatschappij draait gewoon (een beetje) zot. Je moet niet kijken naar wat anderen doen, maar naar wat voor jezelf goed voelt”…en “De periode waarin je kinderen klein zijn, is het normaal dat je niet voltijds werkt”.

Kansen om mijn work life balance te verbeteren

Mmm, dat kwam wel binnen… Een aantal maanden later én een baby erbij (die alweer zware reflux had en heel veel ziek was), deed de kans zich voor om bij Passion for Work te starten als freelancer voor de regio Brussel. Het leek me een ideale kans om wat meer balans (of was het vooral rust?) in mijn leven te brengen. Als ik naar mijn carrièrepaspoort keek, was het de ideale match. Ik kon van thuis uit werken (geen files meer, tijd om de kinderen zelf af te zetten aan school), mijn eigen agenda bepalen, zelf te kiezen hoeveel verlof ik had en het was bovendien werk waar ik mijn talenten volledig kon inzetten: mensen coachen en inspireren en hen kleine stapjes doen zetten in de richting van hun droomjob.

En nu, een jaar later, ben ik nog steeds heel blij met de stap en merk ik dat er toch al iets meer ademruimte is. Het blijft natuurlijk spannend, want een eerste jaar als ondernemer is nog wat zoeken en geeft financieel iets meer onzekerheid, maar het geeft alleszins meer rust in mijn hoofd en in ons gezin.

Waarom streven zoveel mensen naar die work life balance?

Hoe komt het eigenlijk dat er in onze maatschappij zoveel gesproken wordt over work-life balance? Ik merk het ook bij de mensen die loopbaancoaching bij ons volgen. Tijdens het opmaken van hun carrièrepaspoort* zit de waarde ‘balans werk-privé’ bij 90% in hun top 5. Als ik het verder bevraag, willen sommigen “meer tijd voor hun gezin”, anderen “meer tijd om iets voor zichzelf te doen”, “na 17u niet meer met het werk bezig zijn” , of “ook tijd hebben voor andere dingen dan het werk”.

Het wordt ons natuurlijk ook langs alle kanten aangepraat. Als je ‘de boekjes’ leest, zie je heel wat artikels over ‘meer balans in je leven’, ‘hoe vind je de balans tussen werk en privé’,… Je voelt je al gauw mislukt als het bij anderen schijnbaar moeiteloos gaat en als je eigen leven niet altijd in balans is…

Maar moét je leven constant in balans zijn?

Volgens Barbele Kindt  en Elke Geraerts alvast niet. Door de balansideologie verwachten we immers dat alles altijd goed gaat en dat er altijd een perfect evenwicht moet zijn. We leggen de lat voor onszelf hoog en streven zo’n perfectie na waardoor velen er vroeg of laat onderdoor gaan.

Het lijkt ook alsof werk altijd verbonden is met stress en het leven enkel met ontspanning… En dat is natuurlijk niet zo. Als ik naar mijn eigen leven kijk, dan is mijn werk ook vaak heel ontspannend en levengevend (en omgekeerd mijn privé-leven soms heel stresserend).

Denkfouten wat betreft work life balance

Wist je trouwens dat er volgens Elke Geeraerts in de hele balansideologie een aantal denkfouten zitten? Deze denkfouten ondermijnen de arbeidsvreugde in de praktijk nog verder. Ze maakten voor mij alleszins veel duidelijk.

  • Denkfout 1: “Werk staat los van privé”.
    Maar uiteraard leg je je persoonlijkheid ook in je werk en omgekeerd word je ook gevormd door wat je doet.
  • Denkfout 2: “Fifty-fifty is het ideaal”.
    Dit concept is gebaseerd op het idee dat “werk” geen deel is van het leven. Daarnaast suggereert balans dat de 50/50 verdeling universeel is, terwijl bij sommige mensen 60/40 eerder zal aanvoelen als “balans”.
  • Denkfout 3: “Plezier is verplicht”.
    Alsof alles van werk verplicht is en alles wat privé is vrij te kiezen valt. Hoe meer je je job ziet als iets wat je moet doen, hoe moeilijker het is om je job graag te doen. Maar ook privé kan je hierdoor druk creëren: plezier beleven is bijna een morele verplichting. En omgekeerd mogen we niet té veel plezier hebben op het werk.
  • Denkfout 4: “Je moet werk en privé gescheiden houden”.
    Maar het idee dat je na je uren niet meer met je werk wordt geconfronteerd is niet meer van deze tijd. Ik merk het ook bij mezelf: als ik iets lees in de krant op op internet is er altijd wel iets relevant voor mijn werk. Omgekeerd doe ik ook soms inspiratie op tijdens mijn werk voor mijn vrijetijdsbeleving… Soms zijn er bijvoorbeeld mensen die leuke vakantietips geven 🙂

Misschien moeten we ons als maatschappij ook eens de vraag stellen hoe het anders kan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze kinderen niet van kleins af meegaan in het hoge ritme van volwassen van druk, druk, druk? Hoe kunnen we iets meer rust inbouwen voor onszelf en voor hen…?

Ik pleit er niet voor om als mama niet meer te gaan werken en enkel voor onze kinderen te zorgen, want ik heb die uitdaging ook nodig en ik krijg ook energie van mijn werk… Maar ik vind het wel belangrijk om genoeg tijd te hebben voor ons gezin en hen te zien opgroeien.

work life balance verbeteren tips

Elke Geeraerts stelt in haar boek ‘Het nieuwe mentaal’ ook een aantal evidenties in vraag die ik zelf heel inspirerend vind.

Wat als onze werkuren mee zouden evolueren met onze levensfase? Wat als je als twintiger zou kunnen uitslapen en later beginnen te werken? Wat als mensen met jonge kinderen hun werkdag iets vroeger zouden kunnen eindigen en de kinderen aan de schoolpoort kunnen gaan halen? Dit hoeft uiteraard niet voor iedereen, maar waarom is het niet mogelijk dat mensen met jonge kinderen vroeger stoppen met werken?

Ik zie in de praktijk veel mama’s én papa’s die graag meer tijd met hun kroost zouden doorbrengen, maar het niet georganiseerd krijgen, een zware lening hebben, op een plaats werken waar het niet zo evident is om dit te vragen,…

work life balance verbeteren tips

10 tips voor meer energie in je werk en thuis

Aangezien je niet op elk moment balans hoeft te hebben in je leven, zal je hier dus geen tips lezen voor meer work-life balance,
maar 10 tips om meer energie te hebben op je werk én thuis en op die manier meer tijd voor jezelf, je kinderen, je partner,… :

  1.  Je werk is een deel van je leven, dus zorg dat het een leuk deel is van je leven! Bij mij was het maken van mijn carrièrepaspoort* tijdens de loopbaanbegeleiding een eye-opener. Het werd voor mij een bril om te kijken naar mijn vorige job, maar ook om naar mijn huidige job. Het sluit aan bij wat Simon Sinek zegt: “Iedereen weet WAT hij doet, sommigen weten HOE ze het doen, maar weinig mensen weten WAAROM ze doen wat ze doen”. Waarom doe je wat je doet? Waar kom jij je bed voor uit? Welke activiteiten doe je graag? Waarom doe je die graag? Als je iets gevonden hebt waar je echt gepassioneerd door bent, vraag dan aan je leidinggevende om daar meer van te krijgen. Ga uit van je eigen talenten en je motivatie!
  2. Leer NEEN te zeggen… Mijn carrièrepaspoort zit in mijn hoofd en het helpt me om beslissingen te nemen als ik een nieuwe opdracht krijg. Als ik een vraag krijg om nog een derde avond te werken tijdens een week met al twee praktijkavonden, dan zeg ik meestal neen.

  3. Zorg voor een groeimindset (ipv een vaste mindset). Met een groeimindset geloof je dat talent te ontwikkelen is door passie/ opleiding/ volhouden. Carol Dweck deed heel wat onderzoek naar het zelfbeeld van mensen. Daaruit blijkt dat je zelfbeeld een fundamenteel verschil kan maken in je leven. Het kan ervoor zorgen dat je degene wordt wie je wil zijn en je verwezenlijkt wat je wil verwezenlijken. Door simpelweg je eigen mindset te veranderen, verander je je leven. Klinkt simpel toch?
  4. Mensen op hun sterfbed hebben meestal geen spijt over wat ze gedaan hebben, maar over wat ze niét gedaan hebben… Stel dat je nog vijf levens méér te leven had, wat zou je in elk daarvan dan doen? Hoe zou jouw droomleven eruit zien? Wat van dat droomleven zou je nu al kunnen doen? Wat is het eerste kleine haalbare stapje dat je vandaag of morgen al kan doen? (leg de lat niet te hoog voor jezelf…).
  5. Mijn nieuwe challenge om het minder druk te hebben: mijn mails op vaste momenten checken (voor de lunchpauze en als de kinderen in bed liggen). Wat is jouw nieuwe challenge voor 2018 om het minder druk te hebben en je brein wat rust te geven?
  6. Beweeg! Zeker na cognitief werk is het goed om even tijd te nemen voor wandelen, fietsen, yoga,… Iets dat bij jou past en je energie geeft.
  7. Ga singletasken! (en stop met multitasken). Ons brein kan immers niet multitasken. Het switcht constant van de ene naar de andere taak. Sinds ik dat weet, probeer ik het steeds vaker en het lukt steeds beter. Als de kinderen er zijn, probeer ik tijd te maken voor hen en niet tussendoor nog te bellen voor het werk, mails te checken,… Even offline zijn, maar onlife!
  8. Laat genoeg witruimte in je agenda. Op die manier creëer je buffertijd voor onverwachte dingen.
  9. Maak tijd voor jezelf en maak een pretpot: schrijf op kleine briefjes telkens iets dat je energie geeft (wandeling, tasje koffie gaan drinken, iets nieuw koken,…), plooi ze toe en steek ze in een pretpot. Elke dag of week trek je een briefje en verras je jezelf met iets kleins…
  10. Een confronterende oefening vond ik zelf in het werkboek ‘Nooit meer de druk’ van Tony Crabbé: Maak drie kolommen.
    • 1e kolom: Bedenk welke 15 mensen het dierbaarst en het belangrijkst voor jou zijn.
    • 2e kolom: Hoeveel tijd breng je met hen door?
    • 3e kolom: Hoeveel aandacht schenken je aan elk van deze 15 mensen? Mensen bij wie je veel tijd doorbrengt, krijgen niet per se ook je meeste aandacht.

Ik wens je een boeiende job waar je (meestal) veel energie van krijgt en tijd genoeg voor de dingen waar je tijd voor wil maken en voor de mensen uit jouw kring van 15!

Bekijk ook de Facebook Live van Ruth over work life balance

En jij?

Hoeveel energie krijg jij van je werk? Ervaar jij balans tussen werk en leven?

Wil jij je carrièrepaspoort kennen en weten welke ingrediënten jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk? Bekijk dan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80. Neem contact op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Stress? Luister Dan Naar De Top 10 (bewezen!) Ontspannende Muziek

De telefoon blijft maar rinkelen. Je inbox zit vol ongeopende e-mails. Je to-do lijstje kent geen einde. Stress! Wat nu? Het liefste zou je je even op een tropisch eiland zitten om je hoofd leeg te maken, maar dat is nu even geen optie. Wat wel kan? Even een momentje totale ontspanning met wetenschappelijk bewezen anti-stress muziek.

Er wordt al 100 jaar lang onderzoek gedaan naar de effecten van muziek op stress en ontspanning. Wat is er in al die tijd ondervonden? 2 belangrijke punten:

  1. Muziek in majeur laat de bloeddruk stijgen, mineur laat het dalen.
    Dit blijkt uit onderzoek van Hyde en Scalapino uit 1918. Het is misschien niet een verrassende conclusie, althans niet voor diegenen die een instrument bespelen. Een mineur-akkoord klinkt minder ‘up-beat’ dan een majeur-akkoord. Muziek gespeeld in een mineur-akkoord zorgt er dus voor dat je bloeddruk daalt, waardoor je hartritme daalt, met als gevolg dat je lichaam zich ontspant. Majeur klinkt ‘vrolijker’ en heeft dus het tegenovergestelde effect. Dit betekent niet dat alle mineur-liedjes zware kost zijn, er zijn ook vrolijke nummers met mineur-akkoorden.
  2. Het tempo heeft invloed op ademhaling en ontspanning.
    Het meest recente onderzoek stamt uit 2005 en komt van de wetenschapper Bernardi. Dit onderzoek bevestigt min of meer een eerder onderzoek uit 1923 van Dirensens, namelijk dat het tempo van muziek de ademhaling beïnvloedt, en dus je staat van ontspanning. Rustige muziek met een langzaam tempo zorgt ervoor dat je onbewust je ademhaling aanpast. Wil je dus meteen ontspannen, dan kies je het best voor een nummer met een laag tempo. Het beste is om naar muziek te luisteren met ongeveer hetzelfde tempo als je hartslag in rusttoestand – zo’n 60 bpm (beats per minute).

Neurowetenschappers en musici hebben de handen ineengeslagen om een Top 10 samen te stellen van muziek die je helpen te ontspannen. De Britse band Marconi Union is het gelukt om, door de conclusies van de bovengenoemde onderzoekers, hét meest ontspannende nummer ooit te maken. Deze heeft alle ingrediënten (lees: wetenschappelijke bewijzen) gecombineerd in het nummer ‘Weightless’ – uiteraard de #1 van de Top 10.

Hersenscans hebben laten zien dat dit nummer tot diep in je brein werkt en voor totale ontspanning zorgt. Het is zelfs zo effectief dat het wordt afgeraden om het te beluisteren als je bijvoorbeeld autorijdt, je bent dus gewaarschuwd.

Pak even 15 minuten voor jezelf, 8 voor het nummer ‘Weightless’ en ten minste 7 minuten om daarna in stilte te blijven zitten – dan ben je weer opgeladen en kan je je to-do, mails en telefoontjes afhandelen.

De Top 10 Anti-Stress Muziek:

  1. Marconi Union – Weightless
  2. Airstream – Electra
  3. DJ Shah – Emllomaniac (Chill Out Mix)
  4. Enya – Watermark
  5. Coldplay – Strawberry Swing
  6. Barcelona – Please Don’t Go
  7. All Saints – Pure Shores
  8. Adele – Someone Like You
  9. Mozart – Canzonetta Sull’Aria
  10. Cafe Del Mar – We Can Fly

Heb jij last van stress? Is dit werkgebonden? Dan is loopbaancoaching misschien iets voor jou? We leren je hoe je weer energie krijgt van je werk. Bekijk ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ en maak je carrièrepaspoort op. Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80. Vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Doe jij wel de juiste dingen professioneel, vroeg een lezer me…

In het eZine van vorige keer schreef ik dat ik enkele dagen vrij had genomen om bewust af te schakelen en dat ik voelde hoe mijn batterijen hiervan oplaadden en hoe ik mijn enthousiasme terug vond…

Een lezer stuurde me daarop een mail met: “Bijzonder om te lezen. Eerlijk en kwetsbaar. Mooi. Anderzijds, als jij je energie en enthousiasme verliest, doe je dan de juiste dingen professioneel? Zelf verlies ik die namelijk niet”.

In het filmpje vertel ik dat het antwoord te nuanceren is:

  1. Ik ontdekte de afgelopen maanden meer dan ooit wat het effect van je omgeving is op je energie. Omring je met A-spelers, zowel privé als professioneel! Ik schreef  eerder een artikel over het belang van goede supporters.
  2. Werken is leuk, erg leuk maar er is meer dan dat. Balans is belangrijk. Ik schreef eerder een artikel over de valkuil van passie.
  3. Wat nu je droombaan is, is het misschien volgend jaar niet meer. Ook werk heeft een houdbaarheidsdatum, dus sta er bewust bij stil of jij nog met de juiste dingen bezig bent. Ik schreef er eerder dit artikel over.
  4. Omring je met coaches op terreinen die je energie kosten. Zo heb ik een relatiecoach, een gezondheidscoach, een financieel adviseur, een fashioncoach… Je leest er hier meer over.

Voel jij dat het echt je werk is wat ervoor zorgt dat je batterijen leeg geraken? Bekijk dan zeker ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques (ook voor zelfstandigen), waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80. Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek  met een Passion for Work-coach in je buurt.

Graag tot kijk!

Groeten,
Katrin en het Passion for Work-team

PS Je kan mijn Ibiza-avontuur volgen op www.facebook.com/passionforibiza.

[Podcast] Jan Jacobs interviewt Katrin Van de Water over haar werk en…

Onlangs interviewde Jan Jacobs me over mijn werk en leven in het kader van zijn reeks ‘Hoogvliegers’, waarbij hij bekende en minder bekende mensen met een opmerkelijke missie bevraagt. Hij wil namelijk weten hoe ze een sprankelend en betekenisvol leven leven….

Ik voelde me vereerd en maakte graag tijd.

We hadden het onder andere over:

  • hoe ik begon met Passion for Work
  • de burn-out die ik kreeg op mijn 29ste
  • hoe ik erin slaag om 2 weken per maand op Ibiza te wonen
  • hoe je ervoor kan zorgen dat werk nooit meer voelt als werken
  • wie mijn rolmodellen zijn
  • welke boeken ik graag lees
  • de formule van Einstein die je helpt om je missie helder te krijgen…

Wil jij ook energie krijgen van je werk?

Dan raad ik je aan om met de formule van Einstein aan de slag te gaan en ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ te volgen. Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (ook voor zelfstandigen). Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Hoe ‘The Artist’s Way’ Passion for Work-collega Ruth Verhasselt naar haar droomjob leidde..

Enkele jaren geleden combineerde ik een halftijdse job als orthopedagoge in het onderwijs met het werken in onze praktijk Espazo. Toch voelde ik ergens dat het niet helemaal was wat ik écht wilde… Maar de durf ontbrak me om volledig voor mijn droom te gaan.

In september 2015 volgde ik de cursus The Artist’s Way (gebaseerd op het gelijknamige boek van Julia Cameron).  Niet zomaar een cursus, maar een traject dat me uitdaagde, deed stilstaan, denken en voelen, het kind in mezelf terug wakker maakte. Het bracht me dichter bij mijn dromen en waar ik voor wilde gaan in mijn leven, los van wat anderen dachten. Mijn droom was…om volledig zelfstandige te worden!

Hoe bracht The Artist’s Way mij nu dichter bij mijn droomjob?

  1. Ik durfde mijn intuïtie meer te volgen en te vertrouwen. Te vertrouwen op wat ik zélf wilde en niet altijd te doen wat er van mij verwacht werd.
  2. Ik besefte meer dan ooit dat ik in een gouden kooi zat (in het onderwijs gaat het dan niet over een bedrijfswagen of een laptop :-), maar eerder over de vakanties, de vaste benoeming, een goed pensioen…
  3. Tijdens het schrijven merkte ik dat ik vaak schreef over waar ik geen energie van kreeg in mijn job. Door het schrijven kwamen er meer ideeën en durfde ik na te denken hoe het zou zijn als ik Espazo meer zou kunnen uitbouwen:
    – wat ik graag zou doen
    – hoe ik mijn talenten meer kon inzetten
    – waar ik zelf energie uit haalde
  4. Ik las tijdens die periode ook in het tijdschrift Flow over wat mensen op hun sterfbed dachten:
    – dat ze eerder spijt hadden van wat ze niét dan van wat ze wél hadden gedaan
    – dat ze meer hun passie zouden volgen
    – dat ze minder zouden hebben gewerkt
    – dat ze beter voor zichzelf zouden zorgen
    – dat ze meer risico’s zouden nemen…
  5. Ik leerde dat kleine stapjes gewoon werken… Maar dat het soms ook gewoon nodig is om te geloven, vertrouwen en de sprong te wagen… Eén van de motto’s uit het boek: ‘Spring en het vangnet verschijnt’.
  6. Een andere deelneemster vertelde dat je pas volledig voor je zelfstandige praktijk kan gaan als je je hoofdberoep in loondienst stopzet.
  7. Ik leerde te gaan voor mijn kleine en grote dromen (en startte in september eindelijk met mijn blijeblog.
  8. Ik kreeg meer voeling met welke waarden ik écht belangrijk vond in mijn werk: eigen tijdsindeling, afwisseling, samenwerken met anderen, zelfontplooiing en erkenning.
  9. Ik besefte ook meer dan ooit dat het leven te kort is om teveel dingen te doen die energie vreten. Ik wilde ook niet zoveel meer van hier naar daar rushen en wilde een job die te combineren was met ons gezinsleven en het zorgen voor 3 kleine kinderen. Maar vooral: Ik wil doen wat ik graag doe!

Omdat ik zelf gevoeld heb dat de cursus iets met me deed, zijn we in Espazo zelf gestart om The Artist’s Way te geven in het najaar. En kijk, geloof het of niet, tijdens die periode solliciteerde ik bij Passion for Work en startte ik als freelancer bij hen. Wat ik een jaar geleden droomde, werd werkelijkheid. Ik waagde de sprong en kan nu zeggen dat ik een job doe waar ik mijn talenten kan inzetten, een job die me energie geeft.Andere mensen aanspreken op hun talenten en kleine stapjes zien zetten, vind ik enorm boeiend en geeft me veel voldoening. Ik ben ervan overtuigd dat het energie geeft als je weet wat je goed kan en graag doet!

Werken bij Passion for Work is voor mij een logische stap om de ervaring die ik reeds heb opgebouwd rond het talentgericht werken, nog meer toe te passen. Ik geloof in de kracht van kortdurende coachings en vind het boeiend om met mensen op weg te gaan en hen te inspireren.

En jij?

Als jij de energie die je krijgt van je WERK een cijfer geeft van 0 tot 10, op welk cijfer kom je dan uit? Voel je al langer dat je iets anders wil, maar doe je er niets aan? Misschien voel je dat het tijd is voor actie!

Wil je professioneel iets anders, maar weet je niet wat? Neem deel aan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’
Stap voor stap ga je je carrièrepas opmaken. Je gaat in kaart brengen wat je talenten zijn, wat je wil ontwikkelen, wat voor jou belangrijk is en welke beroepen passen bij je persoonlijkheid, zodat jij met een heldere focus en energiek het nieuwe jaar in kan! Jij gaat ontdekken waar je ‘ja’ op wil zeggen, en wat een ‘nee’ wordt, gewoon omdat het niet bij je past…

Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (Vlaamse subsidie, werkelijke waarde is €1.100). Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek. Je vindt zeker  een Passion for Work-coach in je buurt.

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

De waarderingsjunk in elk van ons… 8 tips voor wie te weinig waardering krijgt op het werk.

Passion for Work vertelt…

Een vaak terugkerend fenomeen dat aan bod komt tijdens de loopbaangesprekken is het gebrek aan waardering dat mensen ervaren binnen hun job en/of werkomgeving..

Waardering is een basisbehoefte die elk van ons nodig heeft om zich goed te voelen. Het geeft ons energie en informatie over hoe we ons werk doen. Het laat ons weten of we goed bezig zijn als professional en als mens en of we bepaalde verwachtingen inlossen. Het draagt bij aan de zingeving van werk. Gewaardeerde mensen voelen zich goed in hun vel en presteren beter. Het houdt ons gemotiveerd en betrokken bij wat we doen.

Het ontkennen van het belang van erkenning en waardering kan schadelijke gevolgen hebben maar het voortdurend streven naar erkenning en waardering kan je ook ongelukkig maken. Het risico van dit streven is dat je meer focus legt op wat anderen van je verwachten. Je stemt je gedrag hierop af en dreigt alzo slaaf te worden van je eigen streven naar erkenning en waardering.

Steek de sleutel tot jouw geluk nooit in de achterzak van een ander. Tot op zekere hoogte zijn we allemaal waarderingsjunks en willen we allemaal erkenning voor wat we doen of wie we zijn. Je dreigt echter een hardnekkige junk te worden als je eigenwaarde en je geluk volledig afhangt van de goedkeuring van anderenVerwachten dat iedereen je graag ziet en alles wat je doet fantastisch vindt is een onrealistisch streven.

Wat het ook moeilijk maakt is dat ieder van ons eigen voorkeuren heeft als het gaat over waardering. Wat voor de ene wordt gezien als een teken van waardering is dat niet noodzakelijk voor de andere. De sleutel tot succes hier is om mensen beter te leren kennen.

Hoewel erkenning en waardering een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen organisatie, leidinggevende en individu hoef je als individu geen afwachtende houding aan te nemen.

Als je vindt dat je te weinig waardering krijgt voor je werk of voor wie je bent dan geef ik je hier graag 8 concrete tips mee die je kunnen helpen om op een gezonde manier met waardering om te gaan;

  1. Ga eerst na of je gevoel van ‘ik krijg te weinig waardering’ ook echt klopt? Het is helaas eerder regel dan uitzondering om niets te zeggen als iets goed gaat – misschien staat je leidinggevende of je omgeving er niet of onvoldoende bij stil en denken ze dat ze je wel voldoende erkenning en waardering geven. Oordeel niet te snel en toets je gevoel eerst af. Je zou niet de eerste zijn die ontslag indient en vervolgens wordt overtelpt met complimenten en positieve feedback en onbegrip over je vertrek…
  2. Ga na hoe jij graag wordt gewaardeerd? De ene waardering is de andere niet. Er kunnen verschillen zitten op wat mensen als waarderend ervaren. Dat maakt het juist zo moeilijk voor anderen om ‘effectief’ te waarderen. Help ze en geef aan wat jij als teken van erkenning of waardering ervaart (compliment, schouderklopje, overuren compenceren, flexibiliteit – geven/nemen, feedback, luisterend oor, interessant project, successen vieren, opleiding volgen, bos bloemen, informele momenten van samenzijn, verjaardagswensen,…)
  3. Vraag feedback en uit je behoeften. Durf feedback te vragen aan je leidinggevende. Geef aan wat je nodig hebt, vb“ik heb nood aan feedback” ,“het helpt mij om te weten of ik dit of dat goed doe en /of ik bepaalde zaken anders of beter kan aanpakken.”
  4. Laat zien wat je kan. Maak jezelf niet te klein en stel je niet te bescheiden op. Sommigen laten hun talenten en capaciteiten te weinig zien en vinden dat de andere ze maar moet zoeken en vinden. Er is niets mis met het laten zien wat je kan en daar zelf ook blij om te zijn.
  5. Vergeet niet jezelf te waarderen. Als je je zelfvertrouwen teveel laat afhangen van de waardering van anderen is het belangrijk dat je je zelfwaarde en zelfvertrouwen gaat versterken. Zoniet, dan zal je altijd een gebrek aan waardering ervaren. Hoe kan je verwachten dat anderen je waarderen als het je zoveel moeite kost om jezelt te waarderen?
  6. Accepteer complimenten. “Ach, het is graag gedaan”, of”Tja, dat is nu éénmaal mijn job, dat is toch normaal,…”,we maken ons er allemaal wel eens schuldig aan, maar door dit te doen stel je de complimenten gever teleur. Door complimenten te verkleinen of niet te accepteren nodig je de ander niet uit om complimenten te geven. Op een gegeven moment stopt het dan ook.
  7. Help je leidinggevende een handje. Waar ben jij goed in? Wat zijn je talenten? Durf te praten over je eigen successen,je zal er meer waardering voor krijgen. Ga er niet vanuit dat je leidinggevende het allemaal weet en dat het uitsluitend zijn/haar verantwoordelijkheid is om jouw gewaardeerd te laten voelen.
  8. Geef zelf erkenning en waardering aan anderen (collega’s – leidinggevende, …). Mensen die spontaan anderen waarderen gaan spontaan ook meer waardering ontvangen. Denk er dus aan om hier als rolmodel op te treden en zo af en toe ook eens iemand uit je omgeving te erkennen;

En jij?

Weet jij hoe jij wilt gewaardeerd worden? Wil jij helder krijgen wat je professioneel wil, dan kan het carrièrepaspoort je helpen, zodat je weet wat je wil en je je carrière zelf kan sturen. Bekijk zeker ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Als je helder hebt WAT je wil, maar ondersteuning nodig hebt in HOE dit te realiseren, bekijk dan ons vervolgprogramma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor € 80. Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Pagina 2 van 41234