Gratis eBook
TestDOWNLOAD NU

Geluk

Grenzen stellen: STOP! Hier is mijn grens! Door Passion for Work-coach Sabine Havelaerts

Grenzen stellen: STOP! Hier is mijn grens! Door Passion for Work-coach Sabine Havelaerts

Hoe bewaak ik op een assertieve manier mijn grenzen?

Nee, grenzen stellen naar anderen is niet makkelijk. Mocht het makkelijk zijn, dan hadden niet zo veel mensen hier problemen mee. Ook voor mezelf is dit al heel mijn leven een thema. Bijkomend, zowel binnen mijn ervaring tijdens mijn voorbije loopbaan als people en HR-manager als ook op dit moment als zaakvoerder van 2Challenge en loopbaancoach van Passion for Work, ondervind ik dat velen het moeilijk hebben met het bewaken van persoonlijke grenzen.

Wat ik leerde tijdens mijn persoonlijke zoektocht, deel ik graag met jou…

Over je grenzen laten gaan geeft stress, mentaal maar ook fysiek. Je bent boos of verontwaardigd, je voelt je gefrustreerd of mis begrepen, mogelijk zitten je schouders vast of heb je een knagende buikpijn. Je verliest je energie…

Je grenzen kennen is voor sommige mensen al niet evident, ze bewaken vaak nog moeilijker.

En alleen als je je eigen grenzen kent, kan je ook assertief reageren. Assertief zijn is “op een niet kwetsende, tactvolle manier opkomen voor de eigen mening, behoeften of belangen.” Assertief zijn is dus evengoed je grenzen aangeven en beschermen. Assertief zijn is zelfverzekerd overkomen, in je eigen kracht staan, opkomen voor je eigen ik.

Grenzen stellen: hoe doe je dat? Volg de volgende drie stappen:

Stap1: Definieer je grenzen

Stap2: Herken wanneer mensen over je grenzen gaan.

Stap 3: Bewaak je grenzen consistent!

Stap 1. Definieer je Grenzen

Hoe grenzen definiëren?

Je kan enkel je grenzen definiëren door jezelf te kennen. Grenzen zijn namelijk gelinkt aan je persoonlijkheid, je waarden en normen. Wat vind jij belangrijk? Wat kan en kan niet ter bescherming van je persoonlijke ruimte? Vaak creëren ook die waarden die je belangrijk vindt, de moeilijkst te bewaken grenzen. Neem jij graag verantwoordelijkheid op, dan is dat ook vaak een grens die je makkelijk overschrijdt. Vind je het belangrijk dat mensen je waarderen, dan laat je vaak over je grenzen gaan omdat je weet dat er een mogelijke waardering volgt van diegene die over je grenzen gaat.

Dus, ken jezelf! Wat zijn jouw waarden? Ook binnen loopbaancoaching gaan we hiermee aan de slag. Door verschillende oefeningen te doen, leer je wat jouw waarden zijn. Dit is de start naar het definiëren van je grenzen.

Definieer je grenzen concreet en specifiek. Bijvoorbeeld:

  • Die ene taak die niet meer mijn verantwoordelijkheid is, wil ik nog één keer doen op het werk en uitleggen aan een collega.
  • Een conflict op het werk hoeft niet negatief te zijn, maar ik laat me niet uitschelden door een collega.
  • Ik spreek nog één keer af met mijn vriendin op die verre locatie zoals zij altijd vraagt, maar volgende keer wil ik dichter bij huis afspreken.

Bekijk ook of je met bepaalde grenzen flexibel kan zijn. Bijvoorbeeld: het was deze keer de afspraak om met mijn vriendinnen af te spreken bij mij thuis, maar doordat één van hen in het gips ligt, ben ik bereid om nu bij haar af te spreken.

Stap 2. Grenzen herkennen

Wanneer gaat iemand over jouw grens? Kan je aangeven welk moment dit is? Of waarom je mensen over je grenzen laat gaan? Misschien help je graag mensen en heb je het daarom moeilijk om nee te zeggen ook al zou je dit willen? Vaak wil men ook conflicten vermijden en knijpt men voor die ene keer liever een oogje dicht dan de confrontatie aan te gaan. Misschien reageer je niet als je grenzen overschreden worden omdat je bang hebt van de gevolgen. Hoe gaat je omgeving reageren?

Om je grenzen te bewaken, moet je dus weer jezelf goed kennen

Stel dus jezelf de vraag: “Zijn mijn grenzen (voldoende) gedefinieerd?” Of je kent je grenzen wel maar is het eerder waarom je grenzen overschreden worden, waar je aan moet werken? Pas als je dit van jezelf erkent, kan je ook leren herkennen en vooral voelen wanneer je grenzen overschreden worden en kan je leren deze te bewaken. Leer voelen wanneer je die kramp in je maag krijgt, wanneer die spanning in je nek opkomt. Voel wanneer die frustratie opkomt, wanneer je boos wordt of in die defensieve houding gaat…

Stap 3. Je Grenzen bewaken

Je grenzen kennen en weten hoe, wanneer en/of waarom deze worden overschreden heeft te maken met je identiteit. Dit moet je ontdekken bij jezelf. Enkel door dit helder te stellen voor jezelf, kan je ook je grenzen bewaken en kenbaar maken aan de buitenwereld. Ook dit is Personal Branding: ik weet waar ik voor sta en ik stem mijn gedrag en communicatie hierop af waardoor het voor mijn omgeving duidelijk is en zij me kunnen zien als een zelfverzekerd en assertief persoon.

Want ja, van zodra je weet wanneer je grenzen worden overschreden, heb je een keuze! Je eigen grens overschrijden, je grens laten overschrijden of je grenzen en daardoor je eigen mentale en fysieke gezondheid beschermen.

Door grenzen te stellen, geef je ook duidelijkheid aan je omgeving en kan je je persoonlijke ruimte bewaken. Door grenzen te communiceren, geef je aan aan je omgeving hoe je wil dat zij met je omgaan. Het gaat over je persoonlijke grenzen. Dat betekent ook dat het aan jou is om die grenzen te bewaken. Iemand anders kan voor jou niet inschatten wanneer je over je grens gaat. Weet ook dat een grens die niet gecommuniceerd wordt, onbestaande is.

Misschien weet je vriendin helemaal niet dat jij het vervelend vindt om telkens een uur te moeten rijden om haar te zien. Misschien weten je collega’s niet dat jij de pest hebt aan die ene taak waar jij specialist in bent. Grenzen aangeven geeft dus duidelijkheid voor jezelf, voor je omgeving, nu en ook naar de toekomst toe.

En hoe bewaak je nu deze grenzen?

Want dit hoeft niet op een agressieve manier te gebeuren. Gebruik bv. het ik-model zodat je op een assertieve manier kan aangeven waar je grens ligt. Bij het ik-model geef je aan wat je grens is, wat je gevoel hierbij is als deze grens wordt overschreden en dit allemaal vanuit je eigen ik, vanuit je eigen perspectief. Je valt de ander niet aan, het gaat over jou…

Ik heb een grens (ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik deze taak niet meer zou doen) die wordt overschreden (toch wordt ik telkens gevraagd om opnieuw deze taken op te nemen) en dat geeft mij een gevoel (en ik voel me hier niet prettig bij aangezien dit niet meer tot mijn verantwoordelijkheden hoort en ik zelf veel werk heb) Liever wil ik … (Liever wil ik iemand van jullie uitleggen hoe deze taak perfect uit te voeren, zodat jullie dit vanaf volgende keer zelf kunnen opnemen.)

Vind je het moeilijk om nee te zeggen?

Bekijk het even anders. Nee zeggen tegen je omgeving, betekent ook ja zeggen tegen jezelf en wat je wel wil!

Nee, ik kan vandaag niet overwerken, want ik zeg ja tegen een avondje zwemmen met mijn kinderen.

Nee, ik kan jouw taken er op dit moment niet bij nemen want ik zeg ja tegen de deadlines waar ik verantwoordelijk voor ben.

Nee, ik wil niet altijd BOB zijn, want ja ik wil ook eens gezellig een glaasje drinken.

In plaats van dadelijk nee te zeggen, kan je ook aangeven dat je over een vraag even moet nadenken of zeg een beetje nee: “OK, ik heb nu een kwartiertje tijd. Als we meer tijd nodig hebben om dit te bespreken dan heb ik morgen om 14u nog plaats in mijn agenda.”

Grenzen stellen en assertief nee zeggen

Nee zeggen, spreken vanuit de ik-vorm, dit vraagt oefening! Dit gaat niet voor iedereen vanzelf. Als je een situatie hebt waar je grenzen worden overschreden en je wil hier assertief op reageren, schrijf van desnoods eerst uit wat je wil zeggen. Begin desnoods ook met kleine grenzen, of bij mensen die je graag zien. Zo kan je stilletjes oefenen voor je voor hete vuren komt te staan. Let er ook op dat je niet vanuit emotie reageert. Soms is het beter om even diep te ademen, tot tien te tellen, je misschien zelfs even af te zonderen voor je reageert. Let wel, stel het niet uit. Wacht niet te lang om je grenzen aan te geven. Hoe langer je wacht, des te moeilijker wordt het. “Maar je hebt er toch nooit een probleem van gemaakt om telkens met de auto te rijden als we afspreken?”

Let ook op je lichaamstaal. Kijk naar mensen die wel assertief kunnen zijn, die in jouw ogen krachtig en zelfverzekerd zijn. Hoe staan ze? Hoe praten ze?  En wat kan jij hiervan leren?

Grenzen stellen: start met een oefenperiode

Wees ook tijdens deze oefenperiode niet te streng voor jezelf. Oefenen betekent dat je soms ook al eens zal falen. Toch, weet dat je bij elke poging weer zaken leert. Bekijk wat er mis ging en neem dit mee voor een volgende keer. En trouwens, weet ook dat je niet elk conflict hoeft te winnen. Soms dwingt je omgeving je tot het overschrijden van je grenzen. Wees hier echter bewust van en stel je grens opnieuw! Want ja, als je omgeving je blijft dwingen je grenzen te overschrijden, dan is het nodig om van omgeving te veranderen.

Zeker als je aan het oefenen gaat, slaan mensen soms over in het andere uiterste. Wees niet rigide en bekijk niet elk overschrijden van een grens als een zwaar conflict of een strijd. Denk pragmatisch, vanuit een win-win situatie en met respect en begrip naar de andere toe. Soms zijn er alternatieven of compromissen mogelijk in plaats van staalhard nee te zeggen.

Nog een laatste tip: geef anderen ook de tijd en de ruimte om te wennen aan het feit dat jij plots je grenzen bewaakt. Misschien zijn mensen het helemaal niet gewoon van je.

Kortom, grenzen stellen begint bij jezelf! Ken jezelf, ga voelen, onderzoek je waarden en waarom je mensen over je grenzen laat gaan. (identiteit)

Herken en voel je grenzen en bewaak ze. Een grens niet aangegeven of gecommuniceerd bestaat niet. (gedrag/communicatie) Doe dit consistent en je omgeving krijgt een duidelijk beeld over wat je wil en niet wil en hoe ze met jou kunnen interageren. (Imago)

En jij: wil je jouw grenzen beter bewaken?

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je waarden en onderzoeken van je identiteit, het communiceren van je waarden om zo te bouwen aan je imago? Ga dan aan de slag met Personal Branding! Als loopbaancoach bekijken we tijdens de sessies de waarden die jij belangrijk vindt en ook wat je goed kan en graag doet, wat je graag wil ontwikkelen, welke beroepen er passen bij je persoonlijkheid enz. Door dit op te lijsten leer je hoe je zaken bespreekbaar kan maken, met je leidinggevende, met je collega’s…

Dit alles komt aan bod in ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Dit programma komt in aanmerking voor loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde is €1.100).
Vraag snel een gratis telefonisch kennismakingsgesprek aan met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

Ondernemer: pleeg jij zelfsabotage? Door Katrin Van de Water, oprichtster van Passion for Work

Ondernemer: pleeg jij zelfsabotage? Door Katrin Van de Water, oprichtster van Passion for Work

Herken je dit? Je werkt hard om te zorgen dat er brood op de plank komt. En heb je tijd over, dan gebruik je die om alle andere ballen in de lucht te houden en jezelf en je bedrijf verder te ontwikkelen. Je bent continu bezig. Niets lijkt je te kunnen stoppen. Zelfs ’s nachts maal je door… Maar heb je er ooit aan gedacht dat de oorzaak hiervan weleens zelfsabotage zou kunnen zijn?

Succesthermostaat

Gay HThe Big Leappendricks  beschrijft in zijn boek onze succesthermostaat. Volgens hem hebben we een innerlijke thermostaat die de hoeveelheid liefde, succes, geluk… die we onszelf toestaan, bepaalt. Als het ‘te veel’ wordt, gaan we onszelf saboteren. We hebben een bepaalde ‘comfortzone’, en die is ontstaan in onze kindertijd en is nauw verbonden met de term ‘eigenwaarde’. Hoeveel vind je dat je waard bent?

Zodra je de ingestelde waarde van je interne thermostaat overschrijdt, word je onrustig. Plots ga je letten op negatieve dingen in je leven en gebeuren er ongelukjes, zit het net allemaal even tegen… Je komt in een negatieve spiraal en je vervloekt die Wet van Murphy! Je trapt op de rem…

 


Terug naar het vertrouwde…

Onbewust verlangen we naar het bekende, onze normale werk- en denkpatronen. We willen terug naar een situatie waarin we ons weer veilig voelen. We denken dat geluk in ons leven pas mogelijk is als… we zoveel zijn afgevallen, een goede relatie hebben, een betere opdrachtgever vinden, meer verdienen…

Heb je weleens het gevoel gehad dat je iets niet verdient? Dat iets te mooi is om waar te zijn… Dat is precies wat ik bedoel met die innerlijke saboteur. Het is een negatieve reactie op een positieve verandering in je leven.

Blijvende verandering

Door bewust te zijn van dit proces, kan je er iets mee! Je kan je wapenen tegen deze negatieve gedachten en zorgen dat doorbraken die grote veranderingen in je leven veroorzaken, ruimte krijgen…
Het is een kwestie van je succesthermostaat een standje hoger te zetten. Dit stopt dus nooit, omdat onze wereld continu verandert, of je nu wil of niet, zowel privé als professioneel.

Reserveer nu jouw plek voor het Gratis Webinar ‘Hoe als ondernemer klantmagnetisch worden’ en je leert het verschil tussen ondernemers die succesvol zijn en die het niet zijn! Bovendien krijg je 4 gratis tips om jouw zichtbaarheid een boost te geven!

Huidige stand

Kijk even naar je eigen ontwikkeling en zakelijke groei. Welk pad heb je al afgelegd? Ben je blij met wat je al bereikt hebt? Merk je dat je in de loop der jaren anders bent gaan denken? Waarschijnlijk is dit ook beïnvloed door de mensen om je heen; je partner, je vrienden, je coach, je opdrachtgevers, je netwerk, je collega’s…

3 concrete tips voor een paar standen hoger:

the-magicDankbaar zijn voor waar je nu bent neemt negatieve gevoelens weg. En zodra je deze dankbaarheid voor jezelf uitspreekt en/of opschrijft, ontstaat er een nieuwe comfortzone voor succes. Je eigent je succes toe! Hierdoor zet je automatisch je succesthermostaat een paar standen hoger. Dankbaarheid versterkt je nieuwe perspectief en opent een poort naar een wereld vol mogelijkheden. Angst vermindert… Hoe dit werkt en hoe je er praktisch mee aan de slag kan, is uitgebreid beschreven in het boek ‘The Magic’ van Rhonda Byrne. Ik schrijf ’s avonds 5 dingen op waarvoor ik dankbaar ben die dag. Mijn dankbaarheidsboekje ligt naast mijn bed.

Problemen die je zag of meende te zien, ga je nu beschouwen als mogelijkheden. Mogelijkheden om jezelf en tegelijk anderen te helpen. Mogelijkheden om iets nieuws te leren. Mogelijkheden om iets te verdienen. Om te groeien en vermogen op te bouwen. En mogelijkheden om jezelf te zijn en tot uitdrukking te brengen wie je écht bent. Dit biedt nieuwe perspectieven….nieuwe successen zijn in aantocht! Ook voor jou!

Mij helpt het maken van een visionboard heel erg. Ik pak schaar en plaksel en een hele hoop tijschriften en knip er die foto’s en woorden uit die passen bij mijn nieuwe gewenste toekomst! Dit werkt écht! Recent maakte ik een nieuw visionboard, omdat het vorige ‘uitgewerkt’ was… En ik ontdek dat er onder elke droom nog andere dromen zitten. Hierdoor ziet mijn nieuwste dreambord er heel anders uit dan dat van enkele jaren geleden!

Investeer in jezelf en ga te rade bij succesvolle ondernemers! Ondernemen is geen kwestie van genen of geluk, maar iets wat je kan leren! Leer breder te kijken! Wat anderen kunnen, kan jij ook, mits het verwerven van de juiste kennis! Bekijk hier ons aanbod voor ondernemers. Onze programma’s komen in aanmerking voor subsidie van loopbaancheques (ook voor zelfstandigen) en/of KMO-portefeuille!

Neem contact op met een Passion for Work-coach in je buurt voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek.

Zien we elkaar bij het Gratis Webinar?

 

9 gewoonten van gelukkige mensen…

9 gewoonten van gelukkige mensen…

Gelukkig zijn… het gaat over het leven leven zoals jij voelt dat het voor jou bedoeld is…en ik geloof erin dat dat voor iedereen mogelijk is, dat het niets te maken heeft met veel geld hebben, maar dat het een keuze, een ingesteldheid is… die op de duur een gewoonte wordt…

Zo ‘gewoon’, dat gelukkige mensen hier niet over praten, omdat het voor hen vanzelfsprekend is. Ik observeerde en sprak met ‘gelukkige’ mensen en ontdekte deze 9 eigenschappen:

1. Ze zetten zichzelf op de eerste plaats
​Ze zijn trouw aan zichzelf, zetten zichzelf op de eerste plaats zonder zich daar schuldig over te voelen. Ze weten dat als ze goed voor zichzelf zorgen, ze er dan pas écht kunnen zijn voor anderen.

2. Ze weten wat ze willen en voelen het verlangen hun missie uit te dragen
Gelukkige mensen weten wat ze willen. Ze luisteren naar die stem in hen die hen dingen influistert, de stem van hun hart. Ze weten dat daar alle antwoorden liggen en dat de stilte soms nodig is om deze antwoorden te horen . Ze voelen het enthousiasme als ze dingen doen die daarmee te maken hebben. Ze geloven in hun dromen en beseffen dat het leven kort is… Ze zijn zich bewust van hun unieke talenten waarmee ze  de wereld mooier kunnen  maken en ervaren diepe voldoening als ze naar buiten treden met hun ‘gift’ waarmee ze anderen kunnen helpen…

3. Ze gaan mee met de stroom
Gelukkige mensen weten dat er voor alles een tijd en plaats is. En dat relaties, jobs, hobbies een ‘houdbaarheidsdatum’ hebben. En dat het soms nodig is om dingen, mensen… los te laten en opnieuw te beginnen, omdat zaken niet meer kloppen met wie ze intussen zijn…en er dan in te vertrouwen dat de juiste zaken op het juiste moment in je leven verschijnen…

4. Ze laten zich niet leiden door geld
Gelukkige mensen zijn niet gefocust op geld… ze beseffen dat ook geld energie is en dat geld verbonden is met hun eigenwaarde. In plaats van zich zorgen te maken over geld, ligt hun aandacht op stappen zetten om flow te creëren en op die manier geld te genereren.

5. Ze zitten niet te wachten op goedkeuring van anderen
Voor gelukkige mensen is het niet zo belangrijk wat anderen van hen denken. Ze houden van zichzelf en hebben zelfvertrouwen.

6. Ze nemen afwijzing niet persoonlijk
Gelukkige mensen kunnen een ‘afwijzing’ plaatsen, zonder zichzelf erdoor helemaal naar beneden te halen en er zich mee te vereenzelvigen. Ze hebben er vertrouwen in dat er iets beters op hen wacht….

7. Ze vergelijken zichzelf niet met anderen
Gelukkige mensen oordelen niet, en vergelijken zichzelf niet met anderen. Ze nemen verschillen waar en zien anderen als een mogelijke inspiratiebron voor hun leven.

8. Ze investeren in zichzelf

Gelukkige mensen vinden zichzelf de moeite waard en investeren in zichzelf. Ze beseffen ook dat ze niet alles alleen moeten doen en durven hulp vragen. Investeringen hoeven niet groot te zijn: je hebt al 8 uur loopbaancoaching voor € 80 (werkelijke waarde is € 1100) bij Passion for Work met inzet van loopbaancheques.

9. Ze ervaren werkgeluk
We zijn meer tijd op het werk dan thuis. En wie leuk werk heeft, is vaak een leuker en gelukkiger mens… Werkgeluk draagt bij tot geluk!
Wil je weten wat werkgeluk betekent voor Katrin Van de Water, oprichtster van Passion for Work?

Wil je hier meer over weten?
Lees dan het boek ‘How to be rich and happy’ van John P. Strelecky & Tim Brownson.

Wil je hier actief mee aan de slag?

We hebben aparte programma’ s  voor werknemers, freelancers en (startende) ondernemers. In een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt luisteren we naar je verhaal en kijken met jou welk van onze programma’s aansluit bij jouw noden.

Zet je loopbaancheques in bij Passion for Work en geef je loopbaan een boost!

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques en KMO-portefeuille.
Door inzet van je loopbaancheques ontvang je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100, Vlaamse subsidie).

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

 

 

Michael Niclaus interviewt Katrin Van de Water, oprichtster van Passion for Work en stelt haar enkele vragen die niemand haar ooit stelde…

Michael Niclaus interviewt Katrin Van de Water, oprichtster van Passion for Work en stelt haar enkele vragen die niemand haar ooit stelde…

Het interview bestaat uit 4 delen:

Het eerste deel is eigenlijk maar 2 minuten omdat de zon niet goed zat dus hebben we de camerapositie gewisseld.

In deel 2 vertelt Katrin wie ze is en wat Passion for Work doet

  • En ook wat het recept is om duurzaam energie te krijgen van werk
  • Wat het verschil is tussen bore-out en burn-out
  • Wat Personal Branding is
  • Waarom mensen aan persoonlijke ontwikkeling doen
  • Wat er gebeurt als je de signalen van de gouden kooi negeert

In deel 3 gaan we in waarom mensen blijven hangen in de gouden kooi

  • Wat het belang is van mindset
  • Hoe je vastzitten kan doorbreken
  • Hoe je als coach ‘walk your talk’ toepast
  • Hoe ze begonnen is met Passion for Work
  • Of  ze zelf altijd veel energie heeft?

In deel 4 gaan we o.a. dieper in op haar verhouding  met alcohol (Michael is alcoholcoach)

  • Michael vraagt of ze iets wil vertellen over haar kinderwens
  • Hoe ze moederschap en ondernemerschap gaat combineren
  • Hoe ze omgaat met het onbekende
  • Hoe het komt dat er veel vrouwen werken bij Passion for Work
  • Wat ze vindt van het overaanbod aan coaches
  • Of er veel jongeren zijn met burn-out en bore-out
  • Wat ze de luisteraar wil meegeven…

Vraag zeker het gratis eBook Personal Branding  aan waarover Katrin sprak. Meer dan 22.000 mensen gingen je reeds voor!

Wil je aan de slag met je loopbaan? Bekijk hier onze programma’s. Je kan bij ons terecht met loopbaancheques en KMO-portefeuille.
Vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek  aan met een Passion for Work-coach in je buurt.

8 tips om er je beste jaar ooit van te maken!

8 tips om er je beste jaar ooit van te maken!

Exact een jaar geleden gaven we je 8 concrete tips om van 2018 een succesvol jaar te maken. Nu is het een mooi moment voor reflectie: wat heb jij met deze tips gedaan? Welke heb jij toegepast en kloppen jouw antwoorden nog met wat je toen hebt opgeschreven?

Hieronder een overzicht met 8 tips:

Passion for Work - Wat zijn je successen van het afgelopen jaar.png

1.Wat zijn je successen van het afgelopen jaar?

Schrijf gedurende 5 minuten 10 zaken op waar je trots op bent wat je bereikt hebt in het afgelopen jaar.

Het kan je helpen om je verschillende levensdomeinen onder de loupe te nemen:

  • werk
  • financiën
  • relatie/gezin
  • persoonlijke ontwikkeling
  • sociale contacten
  • gezondheid
  • bijdrage aan de samenleving

Stel jezelf de vraag:
Wat heb je geleerd, hoe ben je gegroeid, welke uitdagingen heb je aangepakt, welke nieuwe dingen heb je gedaan…?

Passion for Work - Deel je successen van het afgelopen jaar

2.Deel je successen van het afgelopen jaar

Het is heel leuk om deze oefening met een dierbare vriend(in) of met je partner te doen. En je successen te delen met hem/haar. En te luisteren naar de successen van de ander!

Stel jezelf de vraag:
Heb ik successen van mezelf en/of anderen gedeeld? Heb je het nog niet gedaan? De feestdagen zijn daar een ideaal moment voor. Je bent samen met jouw dierbaren… Het is goed om stil te staan bij wat je hebt bereikt.

Passion for Work - Voel dankbaarheid

3.Voel dankbaarheid

We focussen zo vaak op wat er niet goed gaat. Voel hoe het is om al deze zaken bereikt te hebben! Wees dankbaar…

‘Whatever you appreciate and give thanks for will increase in your life’
(Sanaya Roman)

Stel jezelf de vraag:
Waar ben jij dankbaar voor in 2018? Schrijft deze zaken eens op.

Passion for Work - Vier feest

4.Vier! Feest!

Bedenk hoe jij je successen van dit jaar wil vieren, eventueel samen met die dierbare vriend(in)/partner. Dit is een goede manier om je enthousiasme aan te wakkeren en jezelf te motiveren om nieuwe plannen te maken, om komend jaar voor te bereiden.

Stel jezelf de vraag:
Welke successen heb je gevierd en hoe? Welke nieuwe successen wil je gaan vieren in het volgende jaar?

Passion for Work - Droom groot

5.Droom groot!

Stephen Covey zegt : ‘Begin met het einde eerst. Want pas als je weet hoe dat eruit ziet, kan je bij het begin beginnen’.

Wat wilde jij eind 2018 bereikt hebben op de hierboven vermelde levensgebieden? En wat wil je in 2019 bereiken?

Schrijf dit op, hoe concreter hoe beter! ‘Als we niet weten naar welke haven we koers zetten, is geen enkele wind gunstig’ (Seneca)

Stel jezelf de vraag:
Wat heb je opgeschreven en in hoeverre heb je dit bereikt? Wat wil je in 2019 bereiken?

Passion for Work - Visualiseer

6.Visualiseer

Je kan een dreamboard maken van hoe jij wil dat jouw jaar eruit ziet. Je verzamelt allemaal foto’s en eventueel woorden die passen bij de doelen op je 7 levensgebieden en hangt dat op een plaats in je huis waar je regelmatig passeert.

Stel jezelf de vraag:
Hoe zag jouw dreamboard eruit? Kijk je er nu ook nog hetzelfde tegenaan of is er wat veranderd op een van de 7 levensgebieden?

Passion for Work - Deel

7.Deel

Bespreek je doelen op de 7 levensgebieden en je dreamboard met die dierbare vriend(in), je partner. Door je doelen helder te hebben kan jij veel beter focussen, weet je waar je naar toe wil en waar je ja en nee tegen kan zeggen…

Stel jezelf de vraag:
Met wie heb jij jouw dreamboard gedeeld? Herhaal deze opdracht eens tijdens de feestdagen, kijk of de uitkomsten van het gesprek nog hetzelfde zijn.

Passion for Work - Maak een plan

8.Maak een plan

Wat heb jij nodig om je doelen te realiseren? Wie of wat kan je helpen? Wat ga je doen? Nu, in 3, 6, 9 maanden? Hoe ga je jezelf belonen als je je doelen gehaald hebt?

Bespreek dit op geregelde tijdstippen met je vriend(in), partner en stimuleer elkaar…

Stel jezelf de vraag:
Klopt jouw plan? Heb jij gedaan wat je hebt opgeschreven? Wat is het resultaat hiervan?

Exact een jaar later stellen we je de vraag wat je met deze 8 tips hebt gedaan. Zoals punt vijf, welke koers heb je afgelopen jaar gevaren? Klopt dit met wat je op hebt geschreven? Heb jij al je doelen in 2018 bereikt?

Nog niet alles eruit gehaald wat er in zit? En wil jij je professionele situatie in 2019 verbeteren? Bekijk dan hier ons aanbod. We helpen je graag.

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques en KMO-portefeuille. Door inzet van je loopbaancheques ontvang je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100, Vlaamse subsidie), ook voor zelfstandigen!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt!

Heb jij het ook druk, druk, druk? Tips om met de drukte om te gaan, door Passion for Work-coach Ruth Verhasselt

Heb jij het ook druk, druk, druk? Tips om met de drukte om te gaan, door Passion for Work-coach Ruth Verhasselt

Start jij je dag ook vaak met het checken van je inbox? Ben je vaak aan het multitasken? Heb je het gevoel dat je veel ballen tegelijk in de lucht houdt? Heb je al verschillende time-management-cursussen gevolgd, maar slaag je er maar niet in om orde in de chaos te brengen? Ben je veel met je werk bezig en mis je quality-time-momenten met je gezin en vrienden? Heb je het gevoel dat je tekortschiet  op je werk, als partner, als ouder… Ben je heel de dag door druk bezig?

nooit meer te druk - tony crabbe -passion for workDan is het boek ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbé een absolute aanrader! Tony Crabbé is bedrijfspsycholoog en baseerde zijn boek op nieuw psychologisch onderzoek en op zijn ervaringen bij bedrijven als Microsoft en Disney.

Het boek was voor mezelf een enorme eye-opener en daarom deel ik graag enkele inzichten met jou.

Wat is drukte?
Onder ‘drukte’  verstaat Tony Crabbé het “altijd gespannen bezig zijn met meerdere dingen tegelijk waardoor je je laat voortdrijven en overbelast geraakt. Het gaat over het altijd ‘aan’ staan, constant op je telefoon kijken en van hier naar daar hollen”.

Drie belangrijke aspecten van drukte volgens Tony Crabbe

Ten eerste ‘drukte als ervaring’. We ervaren veel drukte en veel mensen zoeken de oplossing in time-management. Maar dit blijkt juist averechts te werken. We worden wel efficiënter, waardoor we meer werk verzetten, maar we krijgen het hierdoor nòg drukker.

Ten tweede is drukte een ‘successtrategie’. We gaan ervanuit dat we succesvoller zijn als we het heel druk hebben. Maar je moet niet méér werken, je moet zorgen dat je zichtbaar bent (online en offline: je leest daar meer over in ons gratis eBook Personal Branding). M.a.w: we moeten niet proberen om méér te doen, maar om mìnder te doen en dit beter te doen.

Ten derde wordt drukte gezien als een ‘middel tot geluk’. We veronderstellen dat meer geld, status en populariteit een beter leven betekent. Maar uit onderzoek blijkt dat dat niet klopt. De dingen die we vaak opofferen (relaties, gezondheid, zingeving) zijn net de dingen die ons écht gelukkig maken.

Drie kernbegrippen om met drukte om te gaan

Het boek van Tony Crabbé bestaat uit drie grote kernbegrippen die je helpen om je welzijn (en niet drukte) voorop te stellen.

1. Beheersing.
Dit gaat over de bereidheid om je behoefte aan controle los te laten en de bereidheid moeilijke beslissingen te nemen. Het gaat vooral over het managen van aandacht (en niet het managen van je tijd). Enkele tips uit het boek die ik vaak aan mensen geef:

  • Check je mailbox op vaste tijdstippen (2 of 3 keer per dag) en niet de hele dag door.
  • Speel met imperfectie. Laat je laptop op je werk en schakel je werkmails uit op je smartphone.
  • Kies eens een ander rolmodel. Spreek eens af met iemand die het niet druk heeft. Bevraag eens hoe zijn/ haar leven eruit ziet… Probeer om dat gedrag tot jouw nieuwe norm te maken.
  • Begin je dag met je belangrijkste taak (wat het meeste aandacht vraagt). Check je e-mails of voice-mail nog niet.
  • Bekijk hoe je kan zorgen voor een beter aandachtsmanagement: gerichte aandacht, diepe concentratie, aandachtsherstel, minder schakelen tussen bepaalde activiteiten?

Als je een ‘jazegger’ bent en gewoon bent om altijd ja te zeggen op elke vraag, probeer dan eens om nee te zeggen of om even bedenktijd te vragen. Op welke manier werkt het voor jou het beste?

2. Onderscheiding.
Zet niet in op meer productiviteit, maar op eigenheid. Dit deel gaat ook over hoe je je eigen weg kan gaan en hoe je – tegen de sociale norm in – kan kiezen voor een minder hectisch leven.

  • Wat zijn je belangrijkste doelen om op te focussen? Wat wil je dit kwartaal/ jaar bereiken? Je bereikt meer door minder te doen. Focus eerst en vooral op deze doelen. De andere dingen kan je later doen als je minder energie hebt of als je focus minder is.
  • Druk is een waardeloos merk. De vraag is niet ‘Wil ik een merk hebben of niet?’. De vraag is: ‘Ga ik bewust werken aan mijn merk of niet?’.
  • Als je een grote taak hebt die je niet graag doet, zet dan de keukenwekker op 30’ en begin er gewoon aan. Voor je het weet, zit je in de flow en doe je toch nog langer door.

3. Betrokkenheid.
Hier geeft Crabbé tips over hoe je de betrokkenheid in je werk en je privé-leven kan terugvinden. Relaties zijn essentieel voor ons geluk. Helaas zijn onze dierbaren vaak de eerste slachtoffers van drukte. We vermoeden dat ze wel zullen begrijpen hoe druk we het hebben. Helaas is dat niet altijd het geval.

  • Wie zijn op dit moment in jouw leven jouw 15 dierbaren? M.a.w: wie is jouw groep van 15? Breng zoveel mogelijk tijd bewust met hen door, zie oefening in mijn ander blogartikel.
  • Bedenk een ritueel dat je kan invoeren om de band met je partner/kinderen te versterken. Ons ritueel is bijvoorbeeld om elke ochtend (nadat de kinderen zijn afgezet op school en in de crèche) een tas koffie te drinken voor we beginnen te werken in de praktijk.
  • Zet je GSM uit als je praat met mensen die belangrijk zijn in jouw leven. Dit is ook iets wat steeds meer gangbaar wordt als je op restaurant gaat: alle smartphones in het midden van de tafel leggen en wie hem als eerste neemt, moet trakteren :-). Doe je ook mee?
  • Hoeveel keer zeg je tegen je kinderen: “Even wachten!” als ze je aandacht vragen? Ik werd me er zelf bewust van op het moment dat onze eigen kinderen het ook begonnen te zeggen… (en toen ik het boek van Tony Crabbé las). Wat zou er gebeuren als je niet je kind, maar je werk even in pauzestand zou zetten?
  • Zorg voor genoeg ‘verspiltijd’: een rustpunt tijdens je dag waar je niets plant en even alleen bent.

Worstel jij met omgaan met alle druktes? Laat je helpen door een Passion for Work-coach

Heb jij het ook vaak druk druk? Welke tips helpen jou om het minder druk te hebben? Wil je meer zicht krijgen op je waarden en talenten zodat je energie hoger wordt op je werk én naast je werk?

Wil je samen met een coach bekijken hoe je niet méér moet werken, maar hoe je zorgt dat je wordt opgemerkt in wat je graag doet? Ga dan met ons aan de slag met je Personal Branding!

Wil jij je carrièrepaspoort kennen en weten welke ingrediënten jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk? Bekijk dan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Neem contact op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

Plezier in het dagelijkse leven? 7 manieren om joy te vinden, door Passion for Work-coach Katleen Lambregs

Plezier in het dagelijkse leven? 7 manieren om joy te vinden, door Passion for Work-coach Katleen Lambregs

Ingrid Fetell Lee’s TED-talk ‘Where joy hides and how to find it’  had me geïntrigeerd en geprikkeld. Haar boek, Joyful: The Surprising Power of Ordinary Things to Create Extraordinary Happiness trok me over de streep. Ingrid hield namelijk een stevig betoog over het deugdzame effect van JOY en dat wilde ik wel eens aan den lijve ondervinden.

Dus startte ik einde vorige maand met een 7-daagse-JOY-journey. Vanaf die dag zette ik mijn zintuigen extra open en ging ik 7 dagen actief focussen op JOY. Niks leuker dan gedeelde pret, dus postte ik dagelijks onder #passionforworkjoy op Instagram en op Facebook  wat me die dag JOY had gebracht.

En wat een heerlijke vaststelling! De journey werd massaal opgepikt en op allerlei manieren geliket en gedeeld. We zijn blijkbaar met een grote club van JOY-liefhebbers.

En dus, beloofd is beloofd, ik zou ook gaan bezinnen achteraf en bekijken wat JOY met me had gedaan.

Hier gaan we. Mijn inzichten in de vorm van: 7 eenvoudige manieren om JOY te vinden (én te houden) in je dagelijks leven. 

1. Geluk zit in een klein hoekje: zoek het niet te ver en waardeer de kleine dingen

Geluk zit in een klein hoekje. En dat geldt al helemaal voor JOY. Zoek het dus niet te ver want JOY staat vlak naast je. En wat je zal merken is dat, eens je vertrokken bent, je al snel niet meer weet waar kijken eerst, want JOY is echt overal.

Soms kom je haar tegen in de vorm van een overvloedige kleurenpallet, in een krasse uitspraak, in de glimlach van de dame met die krasse uitspraak, in een heerlijke zoete geur die je naar je jeugd transporteert, in fashion met een knipoog… JOY staat overal naar je te lonken.  JOY kost geen moeite, geen tijd, geen energie.  JOY neemt geen plaats in, vraagt geen onderhoud. JOY vraagt niks, JOY geeft: rust, vrede, warm gevoel…

Vind dus jouw JOY.

Een handig hulpmiddel bij het identificeren van de verschillende bronnen van JOY in je leven, en om een beetje meer te begrijpen waarom ze je JOY brengen, vind je hier.

2. Plezier zorgt voor een betere lichamelijk gezondheid ‘A joy a day, keeps the doctor away’

Ja hoor, we dragen maandelijks bij aan ons pensioenspaarplan. We matigen suikerverbruik en verhogen onze dagelijkse vezelinname. We tellen onze stappen (10.000 per dag!) en kiezen meer voor de fiets. We bewaken op die manier onze financiële middelen, onze hart- en bloedvaten, en onze botten en vergeten (soms) onderweg het enige dat een verschil kan maken in de kwaliteit van ons leven: ons geluk.

Tientallen jaren van positief psychologisch onderzoek hebben aangetoond dat een hoog niveau van subjectief welbevinden – en dat is precies wat JOY is – kan worden vertaald in een betere lichamelijke gezondheid en een langer leven.

Ik voorspel daarom dat, net zoals die spreekwoordelijke appel per dag, een dagelijkse portie JOY een gunstig effect heeft op je lijf en leden.

3. Trakteer jezelf regelmatig op een JOY-kuur

Het woord ‘kuren’ afkomstig van het Latijnse ‘cura’, betekent genezen.

Ook al hebben we in ons land (nog) niet helemaal een kuurtraditie, in menig ander Europees land kuurt men niet alleen om te ‘genezen’ en om gezondheidsklachten te verminderen, maar ook vanuit preventief oogpunt en als onderdeel van een gezonde levensstijl. Voorkomen is beter dan genezen, dus.

Zeker nu de winter voor de deur staat doet zo’n heilzame balneotherapie deugd. Of ga jij eerder voor de thalassotherapie, een detox-kuur, of de Health Booster? Wat er ook van zij, van die complete ik-momenten waarbij je je helemaal in de watten laat leggen, kikker je terstond helemaal op.

Net zo met een JOY-kuur. Zonder doktersvoorschrift te verkrijgen: 7 x 3/dag – 1 JOY-tablet. D.w.z.: gedurende 7 dagen focus je 1 x bij het begin, 1 x in het midden, 1 x bij het einde van de dag op slechts 1 ding en dat is JOY. Zoek en vind de dingen waarvan je instant vrolijk wordt, hou ze enkele tellen vast, en geniet ervan!

Meer nog, zet de trend en integreer zo’n JOY-kuur in je lifestyle. 

4. Deel je JOY met anderen

“Indien je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen”, zei Pythagoras. Die Griekse filosoof en wiskundige zat er ook deze keer niet naast.

Ik heb uit eerste hand ervaren hoe heerlijk positief besmettelijk het delen van JOY is. Al snel merk je dat, wanneer jij glimlacht je een glimlach terugkrijgt. Hou de deur open voor een ander, geef een complimentje, trek je gekke sokken aan en stift je lippen fushiaroze. Vertel je liefste wat jou vandaag JOY bracht, bedank de postbode etc… en vervolgens: sit back, relax, en oogst wat je zaait.

5. Houd een JOY-dagboek bij

Wist je dat met de hand schrijven – dus met pen en papier – bijzonder voordelig is voor je hersenfunctie en daardoor voor je algemene functioneren? Bij het schrijven gaan namelijk diverse processen in de hersenen samenwerken, waardoor neurale verbindingen worden aangelegd of gestimuleerd. Hoe meer en hoe steviger de neurale verbindingen, hoe competenter je wordt en blijft.

Wanneer je een JOY-dagboek bijhoudt, zal je merken dat dit je toelaat om je gedachten te ordenen en vooral om te gaan filteren en shiften ten voordele van die heerlijke ervaring van JOY.

Tevens zal een dagboek je helpen om die JOY-momenten te onthouden. Hierdoor zal je ze volgende keer gemakkelijker herkennen en oppikken én het zal je toelaten om er nu en dan eens op terug te vallen. Dat is dan weer handig op dagen waarop JOY zich even voor je ‘verstopt’ houdt.

Tip 1: Ga voor een JOYful boekje. Elke lifestyle winkel heeft tegenwoordig keuze te over. Voor de DIY-ers, knutsel je eigen schriftje in elkaar.

Tip 2: Voor de moeilijke slapers, t Is goed in ’t eigen hert te kijken, nog even vóór het slapen gaan… dit trucje werkt keer op keer voor mij. Wanneer ik uiteindelijk onder de wol, in gedachte de dag overloop en actief op zoek ga naar de momenten waarop ik JOY voelde, merk ik achteraf 😴, dat ik in no time naar dromenland vertrokken ben.

6. Omring jezelf met positieve mensen

Natuurlijk is het zo dat JOY een actieve plaats in je leven geven een individuele keuze is en blijft.

Tegelijkertijd is het ook zo dat elke keuze wordt beïnvloed door de mensen rondom je. Wanneer je je in je leven omringt met positieve mensen, mensen die je bij wijze van spreken omhoogtillen, zal je merken dat dit je algemeen gevoel van welzijn ten goede komt, én dat je daarmee je kansen op algemeen geluk en succes vergroot.

7. Wacht niet tot morgen, begin er nu aan

Voeg vanaf nu JOY toe aan je leven.

Hoe dan? Da’s heel eenvoudig: zet je zintuigen open en focus. Wat je zal zien is dat wanneer je je focus en de manier waarop je denkt verschuift, je perspectief verandert. Ongeacht wat er om je heen gebeurt, je kunt je gelukkiger voelen, productief zijn, succes aantrekken en jezelf vermaken tijdens het proces.

Ga er dus voor, en stap met het juiste been uit bed. ENJOY!

Deel jouw Joymoment met Passion for Work

Doe met me mee, en deel jouw moment van JOY op Instagram of Facebook via jouw account met de speciale hashtag #passionforworkjoy. Laten we dit samen ervaren! Dan zien we wel vanzelf met welk been het goed is uit bed te stappen! Mocht je ons nog niet volgen op Facebook  of Instagram, voeg ons dan snel toe en laat je inspireren!

Wil jij jouw dagelijkse plezier en jouw werkgeluk verhogen?

Dan is het belangrijk te weten wat jij daarvoor nodig hebt, want dat is voor iedereen anders! We maken samen jouw carrièrepaspoort op in het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Hierdoor heb jij zicht op de ingrediënten die bijdragen aan jouw werkgeluk zodat jij duurzaam energie krijgt van je werk!

Dit programma kun je betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde is €1.100). Vraag snel een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

7 dagen JOY-challenge: Met welk been stap jij het liefst uit bed?  Door Passion for Work-coach Katleen Lambregs

7 dagen JOY-challenge: Met welk been stap jij het liefst uit bed?  Door Passion for Work-coach Katleen Lambregs

Geen idee voor welke kant ik die ochtend koos, maar wat ik me wel heel stellig herinner is dat, toen ik die jurk van Ingrid zag, mijn dag goed begon…

Waauw, wat een bonte happy verschijning! Ik werd er op slag helemaal vrolijk van!

Where joy hides and how to find it

Wie is Ingrid? Ingrid Fetell Lee straalde gedurende minder dan een kwartier mijn werkkamer binnen via haar Ted Talk ‘Where joy hides and how to find it’ en ze had het de nietsvermoedende meerwaardezoeker – ik dus – bijzonder gemakkelijk gemaakt om haar te vinden én om geïntrigeerd naar haar verhaal te luisteren. Meer nog, haar betoog zette me terstond aan tot (deze) actie.

Ik schets eerst even het beeld: de jurk* in kwestie betrof een, naar mijn mening althans, bijzonder geslaagd staaltje van color blocking in fushiaoranje, iemand had leuke bekken in haar kapsel gelegd, en haar glimlachende ogen spraken boekdelen…

‘Beoordeel een boek niet naar zijn kaft’, hoor ik je nu denken. Dat klopt, en daarom heb ik, zodra ik bij mijn kaartlezer geraakte, haar boek besteld… en gelezen!

Wat is ‘Joy’? 

In Joyful: The Surprising Power of Ordinary Things to Create Extraordinary Happiness  zet Ingrid Fetell Lee in op de ontastbare ervaring van JOY. Wat is JOY? Waar komt het vandaan? En wat doet het? Is het belangrijk? Wat maakt iets zo ‘joyful’? En waar kunnen we het vinden…

Spoileralert: JOY is overal, JOY kan je zelf maken, en JOY kan je ontwikkelen.

Allemaal leuk en aardig, maar is dat zo?

De enige manier om erachter te komen of het zo is, is het uit te voeren en het resultaat te zien. Ik ga die JOY-gedachte dus zelf onderzoeken.

7 dagen JOY-challenge: Wat gaan we doen?

Op 20 oktober start ik met een 7-daagse-JOY-journey. Vanaf die dag zet ik mijn zintuigen extra open en ga ik 7 dagen actief focussen op JOY.

Effe verduidelijken: ik – en volgens de definitie die psychologen op dit moment hanteren – begrijp onder JOY: een intense, tijdelijke ervaring van positieve emotie, één die ons doet glimlachen en lachen en het gevoel geeft dat we op en neer willen springen. 

Ik denk nu al aan de geur van pas gemaaid gras, het buurmeisje dat goeiemorgen naar me zwaaide, die rare knalgele vaas hier naast me, confetti en vuurwerk, kleine papieren parasolletjes en het geluid van de regen op ons zinken dak, circus, een zonnestraal op je schouder en een rode paddenstoel met witte stippen, de “plop” van de champagnefles, de geur van versgebakken wafels, dat vinkje op mijn takenlijst, …

Kleine dingetjes dus, kleine momenten, niks vergezocht, gratis en voor niks.

7 dagen JOY challenge, doe je mee?

Niets leuker dan delen, dus ik houd mijn camera bij de hand en post dagelijks op Instagram en Facebook  wat mij JOY gebracht heeft.

Na die 7 dagen trakteer ik mezelf op een korte bezinning en bekijk wat die 7-dagen-JOY-journey met me gedaan heeft, ook te volgen op onze bedrijfspagina op Instagram en Facebook!

Leuk idee? Ik neem je graag mee op pad!

Wat doet jouw hart een sprongetje maken? Waar kikker jij meteen van op? Wat tovert een glimlach op jouw gezicht? Wanneer heb jij plots een klein feestje in je hart? Waar wil jij nu meteen een beetje van op en neer gaan springen? Hoe voelt JOY aan voor jou…

Doe met me mee, en deel jouw moment van JOY via jouw account met de speciale hashtag #passionforworkjoy.

Laten we dit samen ervaren! Dan zien we wel vanzelf met welk been het goed is uit bed te stappen! Mocht je ons nog niet volgen op Facebook  of Instagram, voeg ons dan snel toe om mee te doen aan de 7 dagen JOY challenge!

PS:

*Voor wie het zou interesseren, de zero+maria cornejo loop dress is momenteel zo goed als helemaal uitverkocht. Ik heb dat alvast even voor je uitgezocht 😉

Werkgeluk, wat betekent dat voor jou? Door Passion for Work-coach Katrin Van de Water

Werkgeluk, wat betekent dat voor jou? Door Passion for Work-coach Katrin Van de Water

Iedereen wil graag gelukkig zijn, ook op het werk. Tenslotte brengen we daar een groot deel van onze tijd door. Daarbij heeft ons werkgeluk grote invloed op de rest van ons leven. Wij geloven dan ook dat werkgeluk hoog op de agenda van organisaties moet staan. En om dat onder de aandacht te brengen, heeft Tryangle de week van 24 tot en met 28 september 2018 uitgeroepen tot de Week van het Werkgeluk samen met organisaties en professionals uit het vakgebied.

Waarom Passion for Work meewerkt aan de Week van Werkgeluk.

Waarom we bij Passion for Work met plezier de Week van het Werkgeluk  ondersteunen? Katrin Van de Water, zaakvoerster van Passion for Work, vertelt het je graag:

Cijfers liegen er niet om (bron: Tryangle). Mensen ervaren in meer of mindere mate geluk op het werk. En omdat dit een heel groot effect heeft op de rest van hun leven, is het belangrijk om hierbij stil te staan!

Wat werkgeluk betekent voor Katrin Van de Water

Facebook Live met Griet Deca

Griet Deca, zaakvoerster van Tryangle, schreef over dit thema een boek: Van welvaart naar werkgeluk.
Griet Deca neemt je op sleeptouw door een boeiende wereld in volle verandering op basis van de kennis en inzichten uit haar bijna twintigjarige carrière als bedrijfstrainer. Ze biedt handvatten voor houvast op de cakewalk van feiten, anekdotes en theorieën zodat de huidige (onder)stromen die gezondheid op de werkvloer beïnvloeden, duidelijk worden. Een aanrader!

Wil jij zelf je werkgeluk verhogen?

Dan is het belangrijk te weten wat jij daarvoor nodig hebt, want dat is voor iedereen anders! We gaan jouw carrièrepaspoort opmaken in het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Hierdoor heb jij zicht op de ingrediënten die bijdragen aan jouw werkgeluk zodat jij duurzaam energie krijgt van je werk!

Dit programma kun je betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde is €1.100). Vraag snel een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

Perfectionisme op de werkvloer. Door Passion for Work-coach Linda Kleingeld

Perfectionisme op de werkvloer. Door Passion for Work-coach Linda Kleingeld

Dagelijks merk ik in mijn praktijk dat perfectionisme de onderliggende oorzaak is van problemen op het werk of op zijn minst bijdraagt aan de reden waarom mensen professioneel vastlopen. Daarom besloot ik me te verdiepen in dit thema.

Tijdens mijn onderzoek las ik het boek “Zeg me dat ik oké ben” van perfectionisme-expert Marcel Hendrickx. In dit boek herkende ik veel van mijn eigen inzichten die ik opdeed in de afgelopen 10 jaar.

Met dit artikel wil ik jou bewust maken van perfectionisme en je een aantal concrete tips geven. Hiervoor ben ik te rade gegaan bij Marcel Hendrickx. Het interview met hem lees je hieronder.

Maar eerst, ben jij perfectionistisch?

Als ik klanten vraag of ze last hebben van perfectionisme, krijg ik wel eens het antwoord: “Ik, last van perfectionisme? Zeker niet, bij mij loopt niets perfect.”

Hoe herken je perfectionisme bij jezelf? De symptomen op een rij:

  • Bevestigingsdrang in relaties – pleasen (bv dwangmatig zorgen voor anderen, conflicten vermijden, geen nee kunnen zeggen, verwachtingen hebben en ze niet uitspreken, moeilijk feedback kunnen geven, ik ben niet belangrijk – anderen zijn veel belangrijker, alles zelf willen oplossen – geen hulp vragen)
  • Onrealistische kwaliteitseisen (aan jezelf, aan anderen)
  • Laag zelfbeeld
  • Controledrang (wat je zelf doet is beter gedaan, behoefte aan planning en structuur, to-do lijstjes, plan B hebben)
  • Altijd denken en heel veel piekeren (innerlijke criticus aan het woord)
  • Faalangst
  • Uitstelgedrag
  • Moeite met kiezen en beslissen
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Doorgaan, nooit opgeven

Ik legde volgende vragen voor aan Marcel Hendrickx:

  • Wat is perfectionisme en hoe kan het tegelijk goed en slecht zijn?
    “Perfectionisme is een patroon dat altijd slecht is. Met streven naar perfectie in je werk is niets mis zolang het bij willen blijft. Perfectionisme is een belemmerend patroon dat ongelukkig en/of ziek maakt, er is continue sprake van moeten.”
  • Wat maakt dat het patroon zo hardnekkig is?
    “Het is ontstaat als overlevingsmechanisme en herhaalt zich keer op keer.  Je gaat onbewust altijd opnieuw op zoek naar bevestiging maar hoeveel je dit ook krijgt, het is niet genoeg om jezelf graag te zien.”Een belangrijk inzicht dat ik mijn perfectionistische klanten meegeef als ik uw boek aanbeveel, is dat perfectionisme een keuze is. Ooit dacht ik namelijk zelf ook “ik ben nu eenmaal zo”.
  • Hoe werkt dit?
    “Het is een onbewuste keuze die ontstaat als kind als je als kind het gevoel krijgt “ik ben niet goed bezig”, “ik word niet aanvaard”.Het ‘vrije kind’ wordt weggeduwd, het ‘flinke kind’ komt in de plaats en gaat er alles aan doen om door anderen ok gevonden te worden. Iedereen krijgt hiermee te maken maar zolang het vrije kind samen met het brave kind kan blijven bestaan is er evenwicht. Bij de ontwikkeling van perfectionisme gaat het vrije (intuïtieve) kind verdwijnen en gaat het (denkende) brave kind overheersen.”
  • Hoe kan perfectionisme je loopbaan hypothekeren?
    “Bijvoorbeeld: je werkt goed, doet je uiterste best maar door je perfectionisme kan je je werk nog niet inleveren want je moet het nog nakijken, bijschaven, het is nog niet perfect, daardoor laat je ander werk liggen en haal je je deadline misschien niet. Je belemmert jezelf omdat er geen tijd meer over is en lijkt hierdoor minder competent dan je bent. Zo ook bijvoorbeeld als leidinggevende. Vertoon je in de managementmeeting zeer introvert gedrag, geef je weinig inbreng omdat je bang bent dat het niet goed (genoeg) gevonden wordt, dan zal je ook als weinig waardevol gezien worden.
  • Hoe herken je een perfectionistische leidinggevende?
    “Perfectionistische leidinggevenden trekken werk naar zich toe, kunnen moeilijk feedback geven  en willen overal controle op houden. Ze doen aan micromanagement (vooral details opmerken die niet OK zijn), zijn vaak ontevreden, gestresseerd en werken over. Ze verwachten altijd meer of beter en geven zelf het verkeerde voorbeeld door bv. ’s avonds en in het weekend mails te sturen én antwoord te verwachten. Ze tonen weinig respect voor de grenzen en de privétijd van medewerker.”
  • Hoe herken je als leidinggevende perfectionistische medewerker?
    “Perfectionistische medewerkers werken veel over, verliezen zich in details, doet niet aan zelfzorg (eten bv aan hun bureau), nemen te veel verantwoordelijkheid, kunnen geen nee zeggen, zijn vooral bezorgd over anderen, leveren vaak te laat in en zijn meestal eerder schuchter en onzeker tegenover de leidinggevende.”
  • Hoe kan je best omgaan met een perfectionistische leidinggevende?
    “Eerst en vooral weten dat de dingen die hij doet, voortkomen vanuit zijn perfectionisme dan hoef je het allemaal niet persoonlijk te nemen: hij lijdt eraan en kán niet anders. Een perfectionistische leidinggevende zal onbewust en onbedoeld zijn medewerkers het gevoel geven niet te voldoen. Daarom is het heel belangrijk om als medewerker je eigen grenzen bewaken en aan te geven wat zijn gedrag met je doet.”
  • Hoe ga je als leidinggevende om met een perfectionistische medewerker met het oog op burn-out preventie?
    “Observeer je medewerkers: bij dringend extra werk zeggen zij automatisch ja terwijl ze beter zouden aangegeven dat ze het willen doen en vragen welke andere taken dan kunnen blijven liggen. Check dus of hij werkelijk tijd heeft. Vermoed je perfectionisme, ga er dan over in gesprek in een veilige setting. Noteer je observaties en bespreek het. Help hen grenzen te bewaken en maak afspraken over op tijd naar huis gaan, laptop thuis niet open, etc.En geef zelf natuurlijk het goede voorbeeld. Zorg dat je niet vol stress rondloopt, tijd voor de lunch neemt. Blijf niet als laatste op kantoor. Medewerkers spiegelen zich aan jouw gedrag.”

Omgaan met perfectionisme

Ik zeg wel eens tegen klanten met perfectionisme dat zij zelf op de rem staan van hun (professionele) groei en geluk. De confrontatie met voorbeelden hiervan zet sommigen aan tot actie, anderen zijn niet in beweging te krijgen. Er lijkt sprake te zijn van het stockholmsyndroom: zij blijven trouw aan en houden van hetgeen hen gevangen houdt.

  • Welke tip kan u onze klanten die zichzelf hierin herkennen geven?
    “Voor deze mensen is het moeilijk om de stappen te zetten omdat hun perfectionisme hen een veilig en vertrouwd gevoel geeft maar het is nooit te laat om er vanaf te geraken en hoe sneller hoe beter.

Perfectionisme op de werkvloer

Lezers konden n.a.v. dit artikel vragen insturen die ik voorlegde aan Marcel.

Volgende vragen kwamen o.a. aan bod:
1. Hoe kan ik minder perfectionistisch zijn?
2. Welke tips zijn er om administratieve controledrang te verminderen?
3. Zijn er tools, methodes, praktische manieren om de oorzaken van perfectionisme aan te pakken?
4. Welke stappen kan ik zetten om uitgeput door perfectionisme terug de arbeidsmarkt op te kunnen?
5. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik door mijn perfectionisme niet slaaf van mijn werk blijf, zelfs in een job die ik graag zou doen?

Bij veel mensen duiken de symptomen hier en daar op maar gelukkig ervaart niet iedereen dit als belemmerend. Er is dan voldoende evenwicht tussen het ‘brave’ en het ‘vrije’, de ratio en de intuïtie, het moeten en het willen. Werk doen wat je graag doet en waar je energie van krijgt draagt bij tot dit evenwicht.

En jij?

Wil jij weten welke ingrediënten nodig zijn voor jou om energie te krijgen van je werk? Bekijk dan zeker ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Samen met een Passion for Work-coach maak je je carrièrepaspoort op. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.
Vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.