Gratis eBook
TestDOWNLOAD NU

Page content

article content

Een eerste indruk maak je nooit een tweede keer…
Tips voor creatief solliciteren.

Tips om je droombaan te bemachtigen

Het lijkt eeuwen geleden; de uitgetikte sollicitatiebrief in een enveloppe met postzegel. Tegenwoordig lijkt het credo ‘hoe gekker, hoe beter’ maar hoe ver kan en mag je gaan om jezelf in de kijker te spelen bij je toekomstige droomwerkgever. Katrin Van de Water, zaakvoerster van Passion for Work, zocht het voor je uit en stelde een geweldige lijst met tips samen. Van origineel tot gek.

  1. Val met de deur in huis
    Niet enorm origineel maar je moet er wel veel lef voor hebben.. Gewoon met je brief en C.V. naar je toekomstige baas. Jezelf voorstellen en de brief overhandigen. Mocht je dit te gewoontjes vinden dan kan je het ook heel letterlijk nemen en met een deur, met daarop je C.V. geplakt, binnenvallen. Je moet het maar durven. Vergeten doen ze je in ieder geval niet.
  2. Sollicitatievideo
    Niet iedereen durft zich live te presenteren aan een toekomstige baas. Een video van jezelf zou hiervoor de oplossing kunnen zijn. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Carmen Kroese is hier een prachtig voorbeeld van. Haar eigen video leidde haar naar de functie van Office Manager en dat is te begrijpen. Sterk, creatief, gedurfd en prikkelend zijn kenmerken die op haar lijf zijn geschreven en die weet ze perfect te uiten in haar videosollicitatie. Nieuwsgierig?
    Trouwens goed om te weten dat er tegenwoordig werkgevers zijn die enkel nog sollicitaties uitvoeren per video. Walibi laat bijvoorbeeld zijn sollicitanten vijf vragen beantwoorden in een video en nodigt op basis hiervan, mensen uit.
  3. Digitale animatie
    Jaren geleden, toen smartphones nog niet zo in opmars waren, ontving Rianne Toussiant een digitale animatie waarbij de sollicitant door middel van beelden in zijn eigen hoofd liet kijken. Daarnaast liet hij anderen recensies over hem geven. Het was zo innovatief dat Rianne het nu nog weet. Zorg er overigens voor dat wat je verzendt, wel werkt. Delphine Ghekiere trok jaren geleden de stoute schoenen aan en solliciteerde naar een baan in de artistieke sector. Om zo creatief mogelijk over te komen maakte ze een spetterende DVD. Helaas kon de DVD niet worden afgespeeld en zo kreeg ze, net als alle andere (minder originele) sollicitanten, een standaard afwijzingsmail…
  4. Gratis consultancy
    Toen Staphanie de Cock solliciteerde naar een baan waarbij het ‘moderniseren van het sollicitatiegesprek’ bij de functieomschrijving stond, nam ze een uitgewerkt plan mee. Ook al zou ze het niet worden, ze mochten alsnog haar ideeën gebruiken. Haar vrijgevigheid en haar originele manier van solliciteren maakte indruk.. Ze kreeg de baan!
  5. Sollicitatielied
    Wanneer je een echte passie hebt voor muziek zou je kunnen overwegen een sollicitatielied te maken. Enig talent is hiervoor natuurlijk wel een vereiste.. Dat het kan werken, bewijst Bauke Woferink. Hij schreef een sollicitatielied en plaatste deze als open sollicitatie op zijn Linkedin-profiel. Succes verzekerd. Inspiratie nodig?
  6. Spotify
    Mocht je niet zoveel talent hebben als bovenstaande sollicitant dan is het maken van een spotify-lijst ook een optie. Daan Scherpenzeel maakte in februari via de streamingdienst een lijst waarbij de titels van nummers zijn sollicitatiebrief vormden: ‘Hey- Hello- My Name Is- Daan- Born And Raised- In The Lowlands. I Know- I’m Not The Only One- Who Says- All These Things- But Honestly- I Can Do Better- Choose Me- I Wanna Be Yours- I’ll Be Waiting- Waiting For Your Call- Sincerely.
    ‘Taal en muziek zijn mijn twee passies, en het zou cool zijn om deze te combineren’ aldus Daan. ‘Ik zou graag bij een boekingskantoor, streamingsdienst of plantenlabel terecht komen dus dit leek mij een goede manier’.  Dat het een goede manier is, blijkt uit het aantal keren dat zijn ‘sollicitatie-lijstje’ is bekeken. Maar liefst 150.000 views in één week. Die droombaan zal ongetwijfeld niet lang meer op zich laten wachten.
  7. Levensgrote verpakking
    Mocht je bovenstaande ideeën wat te gewoon vinden dan past de aanpak van twee reclamejongens misschien wel bij je. Beide heren hadden voor zichzelf een levensgrote verpakking laten maken zoals de verpakking waarin Barbie in de schappen prijkt. Of die je kent van andere superhelden zoals Superman. In deze verpakkingen lieten zij zich vervolgens afleveren bij het reclamekantoor van hun dromen. Hoe het afliep weet helaas niemand..
  8. Blijf jezelf!
    Alle gekheid op een stokje. Het allerbelangrijkste advies is ‘Blijf bij jezelf!’. Ook Anne Caby onderschrijft dat. Jarenlang voerde zij als recruiter sollicitatiegesprekken. Een sollicitant kan zich onderscheiden door origineel uit de hoek komen maar valt uiteindelijk door de mand als er inhoudelijke vragen worden gesteld. Iemand die dichtbij zichzelf blijft tijdens het solliciteren en dit doorzet in het gesprek zal het verder schoppen in de procedure en blijven haar langer bij.

Online en offline profileren helpen je een droomfunctie te bemachtigen en een onuitwisbare indruk achter te laten bij je sollicitatie. Personal Branding kan je hierbij helpen, vraag je gratis eBook Personal Branding aan.

Wil je hiermee aan de slag? Bekijk dan het programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Door inzet van je loopbaancheques krijg je 8 uur voor € 80,- (Vlaamse subsidie; werkelijke waarde €1100). Vraag nu nog een gratis telefonisch kennismakingsgesprek aan met een Passion for Work-coach in je buurt.

Comment Section

0 reacties op “Een eerste indruk maak je nooit een tweede keer…
Tips voor creatief solliciteren.

Plaats een reactie


*