Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Direct Toegang
X
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
50% Complete
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook

Talentmanagement

Brigitte Ballings vertelt over haar boek: "Een stap terug? Ik denk er niet aan"...

Brigitte Ballings vertelt over het ontstaan van haar boek

Zaterdagmorgen 8 oktober. Ik stel mijn boek “Een stap terug? Ik denk er niet aan!” voor in de bibliotheek van Bredene. Ik word geïnterviewd door mijn boekencoach. Ik voel me gelukkig, vol energie. Zo dankbaar dat ik mezelf het cadeau heb geschonken om een boek te schrijven, zo blij dat ik de regie over mijn leven heb genomen. En daar zit Passion for Work voor iets tussen …

Hoe ik bij Passion for Work terecht kwam
Ik herinner me hoe ik in 2013 bij hen aanklopte. Ik had net een bijzondere loopbaanervaring meegemaakt: in december 2012 vernam ik, dat ik - in het kader van een herstructurering - de keus kreeg om een stap terug te zetten op de carrièreladder (“gedemoveerd” te worden) of het bedrijf te verlaten. Een opdoffer na een 26 jaar lange gestaag oplopende en succesvolle carrière … tot die dag in 2012. Hoe ik ben omgegaan met dat op het eerste zicht negatieve nieuws kan je in mijn boek lezen.

Ik besloot – ondanks alles – om toch te blijven en die stap terug te zetten. Ik kreeg twee boeiende projecten en uiteindelijk een job die ik al heel lang wilde doen, Head of Learning & development. Ik deed die nieuwe job op dat lagere niveau heel graag, ontdekte een immens nieuw speelveld, ik leerde bij, ik ontwikkelde mijn netwerk, ...

Toch wilde ik op een bepaald moment weten of dat nu het pad was – mijn eigen pad – waar ik naar op zoek was. Terwijl ik op een project rond “inzetbaarheid” werkte, kwam ik in contact met Passion for Work. Dat kon geen toeval zijn. Ik besloot het programma 'In 5 stappen weten wat ik wil' te volgen.

 
De uitkomst van het traject
Als ik vandaag - 3 jaar later - naar mijn carrièrepaspoort terugkijk wat we toen opmaakten, glimlach ik: als favoriete vaardigheden «lezen, trainen, lesgeven, spreken, luisteren, schrijven, redigeren, nieuwe dingen leren»; als missie “informatie doorgeven, een katalysator zijn”; bij te ontwikkelen vaardigheden staat “coaching” en “social media”; en bij favoriete beroepen lees ik “storytelling rond remotie & employability, loopbaanconsultant”. Net alle dingen waar ik vandaag mee bezig ben!Toch deed ik niet meteen iets met het resultaat van mijn zoektocht. Ik liet het even bezinken. Ik gaf “tijd aan de tijd” en de goesting, het enthousiasme kwam terug ... in 2015; ik besefte dat in mijn missie “informatie doorgeven en katalysator zijn” ergens ook het verlangen schuilde om mensen te inspireren en verder te helpen op hun groeipad. Ik nam de beslissing om een boek te schrijven, liet me hierin begeleiden door een boekencoach en besliste dat ik een coachingopleiding zou volgen. Kortom ik nam de regie over mijn leven en mijn loopbaan.

En wat zijn de resultaten vandaag?
  • mijn boek “Een stap terug? Ik denk er niet aan!” dat in mei 2016 werd gepubliceerd,
    een fantastische ervaring … (klik op het boek om het meteen te bestellen)
  • mijn website die ik helemaal alleen ontwikkelde (met goede raad van mijn boekencoach) en die mij toelaat regelmatig in de pen (of mijn klavier) te kruipen om blogs te publiceren; momenten van puur schrijfplezier …
  • de coachingopleiding die ik volg sinds maart en die me toelaat vandaag mijn eerste coachingsessies te
    doen …
  • een nieuwe balans
Mijn belangrijkste inzicht: congruentie

Ik werk zeker niet minder dan vroeger, want ik werk (tot nog toe) nog altijd full time voor mijn werkgever, maar ik haal zoveel energie uit alle activiteiten die ik doe. En dat komt omdat een van mijn belangrijkste inzichten de noodzaak is aan congruentie tussen wie je bent en wat je doet. Alle activiteiten die ik vandaag doe, draaien immers rond dezelfde thematiek van inzetbaarheid en in al mijn activiteiten staat de mens centraal!

Dat inzicht kwam er zeker dankzij de begeleiding door Passion for Work. Dit gaf me zelfvertrouwen, leerde me om in mezelf te geloven; maar respecteerde ook mijn eigen limieten en grenzen op dat moment. Kortom een inspirerende, warme en respectvolle begeleiding in de zoektocht naar mezelf!

En jij?

Wil jij ook je carrièrepaspoort, zodat je weet wat je wil en je carrière zelf kan sturen? Bekijk dan ons programma 'In 5 stappen weten wat ik wil'. Je kan dit programma betalen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

Ben jij manager? Zó krijg je bevlogen medewerkers! Door Passion for Work-collega Mieke Meynen

Passion for Work - vier succesen

Bevlogen medewerkers dragen bij tot een betere werksfeer, veranderen minder snel van werk en presteren beter. Bovendien ervaren ze, naast het werk, ook een positief effect op andere levensgebieden: persoonlijke ontwikkeling, financiën, gezondheid, relatie/gezin en sociale contacten. Een hoog energieniveau is dus een win-win voor werknemer en werkgever. Allemaal heel logisch, toch? Maar hoe je dit? Vanuit mijn ervaring als leidinggevende en carrièrecoach verzamelde Passion for Work-coach Mieke Meynen 8 makkelijke en concrete tips, voor een snel resultaat:

  1. Creëer duidelijkheid
    Formuleer heldere verwachtingen voor je medewerkers. Doe dit aan de hand van een rolbeschrijving die het doel van de functie en de kerntaken beschrijft (bv. agendabeheer, bestellingen ingeven, planning) en een competentieprofiel dat maximaal 9 competenties met gedragsvoorbeelden formuleert en vermeld het waarom gelinkt aan de missie van het bedrijf. Tip voor een maximaal draagvlak: maak dit samen op met de medewerker(s).
  2. Neem bewust tijd en zorg zo voor openheid
    Plan gesprekken in met je medewerkers. Laat hen de agenda mee voorbereiden. Bij de start  zitten jullie wekelijks samen, hierna stemmen jullie de frequentie af. Zorg dat jullie niet gestoord worden en start altijd met de vraag hoe het gaat met de medewerker. Op die manier bouwen jullie een band op en kan er openheid zijn.
  3. Geef positieve feedback
    Zet het goede werk van de medewerker in de verf. Zo benoem je het feit en formuleer meteen ook waarom het zo positief is, bijvoorbeeld: ”Bedankt dat je die fout ontdekte. Op die manier hebben we de klant een foutloze bestelling bezorgd en hebben we een tevreden klant. Je hebt een klacht vermeden, ik ben blij met zo een alerte collega.”
  4. Hou een stoefboekje bij
    Koop een groen (nee, geen rood aub 😆 ) schriftje of hou een bestand bij op je pc, om (positieve) feedback te verzamelen. Je hebt immers niet altijd meteen de kans om feedback te geven. Op die manier kan je tijdens het jaarlijks evaluatiegesprek concreter zaken benoemen die positief waren. Wat je aandacht geeft, groeit!
  5. Vier successen
    Grijp elke kans
    om iets te vieren: een verjaardag, een geboorte, een tevreden klant, een bestelling, een mooi resultaat, een grappige situatie. Vier het op een manier die bij jullie past. Of misschien wel een grappige dansmove? Maar dit past zeker niet bij iedereen. 😀 Je kan ook op een bord positieve zaken noteren.
  6. Walk your talk
    Als je wilt dat je medewerkers bevlogen blijven, geef je hier best zelf het goede voorbeeld. Neem bijvoorbeeld regelmatig pauzes (voormiddag en namiddag) en neem de tijd om te lunchen. Eet je boterhammen zeker niet op aan je laptop. Pauzes nemen verhoogt de efficiëntie. Hou je aan een strakke agenda tijdens meetings. Time management is the key!
  7. Smile
    Kies voor een optimistische houding. Het is bewezen dat bewust glimlachen bijdraagt tot een positievere sfeer. Zorg dat er naast het werk ruimte is voor luchtigheid. Zo hield een groot, gekend bedrijf elke vrijdag om 16u een “moppen-uurtje” 😆
  8. Ken je eigen carrièrepaspoort en dat van je medewerkers
    Een carrièrepaspoort is een inventaris van jouw 5 favoriete vaardigheden (=talenten), te ontwikkelen vaardigheden en waarden. Wanneer je werk doet dat je graag doet en goed kan (= je talenten inzetten), werk dat aansluit bij wat je belangrijk vindt (= je waarden) en waarbij je kan ontwikkelen wat jij graag wil ontwikkelen, dan:
  • heb je een energieniveau van 10/10: je kan alles aan!
  • ben je enthousiast, en dat maakt het verschil tussen middelmaat en succes
  • toon je engagement
  • sta je aan het roer van je carrière en je leven

Vergelijk je talenten met een oplaadbare batterij: doen waar je goed in bent en wat je graag doet, levert energie op en laadt je batterijen op. Als je dingen doet waar je niet goed in bent of die je niet graag doet, dan lopen je batterijen leeg.

Zó krijg je bevlogen medewerkers
  • Krijgen jij en jouw medewerkers energie van het werk? Kennen jullie je talenten en waarden? Willen jullie zicht krijgen op hoe je meer energie kan krijgen uit je werk? Ons aanbod voor bedrijven  zorgt ervoor dat jullie aan het roer staan van jullie leven en jullie carrière. We gingen reeds eerder succesvol aan de slag met medewerkers van VUB, Akzo Nobel, Kluwer, Kanselarij van de Premier, Belfius Insurance, Europese Commissie, DSM Nederland en Zwitserland… en we zijn in bezit van het Qfor-kwaliteitslabel.
  • Je kan gebruik maken van de KMO-portefeuille waardoor je tot 40% bespaart. Wil je meer weten? 
  • Maak een afspraak voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt
  • We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.
  • Deel dit artikel gerust via social media! Dank alvast!

PS Wist je dat elk bedrijf met +20 medewerkers een werkgelegenheidsplan voor 45+’ers moet opstellen? Onze trajecten passen daar perfect in.

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

Sven en Roel: 'Loopbaanbegeleiding vormt brug tussen werknemer en werkgever.'

Sven Van Laer en Roel D'haeseleer van DVV Herentals

Sven Van Laer: “Tijdens het Personal Brandingprogramma 'In 5 stappen weten wat ik wil', wordt naast het bepalen van je favoriete competenties evenveel aandacht besteed aan je waarden. Tijdens deze loopbaanbegeleiding werd me duidelijk welk soort werkomgeving voor mij belangrijk is en wat ik nodig heb om gemotiveerd te zijn. Iets om rekening mee te houden want dat was een belangrijke reden waarom ik me in mijn huidige omgeving niet goed meer voelde. Bij het bespreken van mogelijke beroepen en een aantal vacatures die ik had meegebracht, zat daar ook het kantoor van Roel tussen. Aangezien de job me aansprak, raadde mijn coach Anja me aan met hem een afspraak te maken met een duidelijke opdracht: ik mocht NIET solliciteren. De bedoeling was om af te tasten of dit soort job in dergelijk kantoor iets voor me was. Dat haalde voor mij de druk er wel wat af en het werd een fijne kennismaking. Na het traject ben ik blijven praten met mensen van verschillende bedrijven, zoals ik had geleerd. Telkens echter ging mijn voorkeur weer richting het verzekeringskantoor van Roel.  Dus nam ik terug contact op en na heel wat gesprekken is gebleken dat we echt wel op dezelfde golflengte zitten.

Met trots kan ik dan ook melden dat ik begin februari startte en nu enkele maanden later voelt het nog altijd ongelooflijk goed. Ik ben opgelucht dat ik dank zij Passion for Work heel wat inzichten heb ontdekt over bedrijven en vooral over mezelf. Ik leerde hoe cruciaal het is om concreet te kunnen benoemen wat voor mij belangrijk is, wat ik goed kan én graag doe en wat ik graag wil ontwikkelen. Dat waren mijn aandachtspunten tijdens de gesprekken.  Ik ben eindelijk terug gemotiveerd en ervaar weer wat het is om energie te krijgen van mijn werk en me als een vis in het water te voelen!"

Roel D'haeseleer RD Verzekeringsadvies BVBA: “Toen Sven voor de eerste keer op gesprek kwam, vond ik het leuk als werkgever om vrij te kunnen praten. Ik wist dat Sven een programma volgde bij Passion for Work en dat het voor hem in de eerste plaats belangrijk was om kennis te maken met ons en ons kantoor. Het was een andere insteek dan een traditioneel sollicitatiegesprek omdat Sven zich niet probeerde te verkopen. Hij kwam gewoon in het kader van zijn experimenteerfase langs en zo konden we elkaar beter leren kennen. Dit was voor allebei een meerwaarde omdat we beiden konden aanvoelen of we een match hadden en of we goed konden samenwerken. En ja, we waren al twee jaar op zoek naar een nieuwe medewerker...

Al tijdens het eerste gesprek bleek dat het klikte langs beide kanten. Ik voelde de match, ik dacht dat hij zeker een meerwaarde zou zijn voor ons kantoor. We bespraken hoe we zouden samenwerken, wat belangrijk is voor ons kantoor, voor mij, voor mijn zus, maar ook voor hem. Op welke manier hij gesprekken zou voeren, hoe we de commerciële acties zouden aanpakken, enz. We konden ook bespreken hoe hij zich zou voelen binnen ons team. Wat misschien niet zo evident is voor hem vermits ik samenwerk met mijn zus. Wat me opviel bij ons eerste gesprek was dat hij heel rustig was en gefocust op 'zich goed voelen in zijn job', en dat hij duidelijk kon formuleren wat daarvoor nodig was aan de hand van zijn carrièrepaspoort wat hij opmaakte tijdens de coaching. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen: iemand die zich goed voelt, komt graag werken en presteert ook goed en dat is win-win voor werknemer en werkgever, en ook klanten voelen dat!

Sven is nu een tijdje bij ons aan het werk en wat er besproken is tijdens onze gesprekken blijkt ook waar te zijn. Hij voelt zich goed in ons kantoor en de samenwerking verloopt prima. Hij neemt initiatief, is leergierig, werkt graag, snel en goed. Hij combineert het kantoorwerk momenteel met zijn opleidingstraject en is er op gebrand om ook zijn opleidingen tot een goed einde te brengen. Hij voert de gesprekken met de klanten zoals ik het ook graag doe en graag heb. Met andere woorden; iedereen is tevreden en zowel mijn zus als ikzelf voelen ons goed met deze nieuwe wind in ons kantoor!

Bedankt Sven, bedankt coach Anja, bedankt Passion for Work. Een echte aanrader voor wie op zoek is naar kandidaten die goed weten wat ze graag doen, goed kunnen én welke werkomgeving bij hen past!”

Wat kan loopbaanbegeleiding voor jou doen?
  • Ben jij werknemer en wil je je carrièrepaspoort, zodat je in gesprekken met je huidige of toekomstige werkgever veel beter kan aangeven waar er een win-win kan ontstaan? Dan is het programma 'In 5 stappen weten wat ik wil' aangewezen! Je kan hiervoor je loopbaancheques inzetten, waardoor je €80 betaalt voor 8 u coaching (werkelijke waarde is €1100). Vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.
  • Ben jij een werkgever die zijn mensen optimaal wil inzetten? Dan is het handig om het carrièrepaspoort van je medewerkers te kennen! Het programma 'In 5 stappen weten wat ik wil' is dan aangewezen. Je medewerker kan dit volgen met loopbaancheques, waardoor hij €80 betaalt voor 8 u coaching (werkelijke waarde is €1100). Dit kan met een interne kostennota terugbetaald worden, zodat het voor de werknemer gratis is en de werkgever een geringe kost op zich neemt. Contacteer ons voor meer info.
  • We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen rechts op de site. Meer dan 13.000 mensen gingen je reeds voor. Veel leesplezier!
  • Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat.

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

Blijven of weggaan? Of een tussenweg via Jobcrafting...

jobcrafting

Blijven of weggaan… een vraag die jij je misschien ook stelt.

Wat zien we:

  • toegenomen stress en burn-out klachten
  • steeds langer wordende files
  • verwachte schaarste van talent omdat de zogenoemde babyboomgeneratie uittreedt
  • mensen werken minder lang voor eenzelfde werkgever, er wordt meer gewerkt met tijdelijke  of freelancecontracten
  • automatisering en digitalisering waardoor sommige functies overbodig worden
  • verhoogde pensioenleeftijd…

Deze ontwikkelingen dwingen organisaties én individuen om bewust om te gaan met talent. Om  vitaal, betrokken, tevreden, ontwikkeld en gemotiveerd te blijven is het van belang dat jij verantwooordelijkheid neemt én dat ook de HR-instrumenten en de bedrijfscultuur hierop afgesteld worden.

De roep naar een levensloopbaan wordt met de dag groter. Misschien voel je dat je het anders wil. De HR-afdeling en/of de leidinggevende verwacht van jou dat je je loopbaan zelf een stuk in handen nemen. Maar hoe doe je dat concreet? Jobcrafting oftwel jobdesign kan hierbij helpen.

1.Wat is Jobcrafting?

Wikipedia omschrijft jobcrafting als een manier waarop een medewerker zelf zijn baan herstructureert. Dit impliceert dat een medewerker kleine wijzigingen doorvoert om een positieve impact te creëren in de werkbeleving. Hierdoor kan hij de job een beetje meer naar zijn hand zetten en dit resulteert in een hogere motivatie, betrokken- en bevlogenheid én uiteindelijk ook tot betere bedrijfsresultaten.

Het begrip Job crafting is in 2001 geïntroduceerd door de Amerikaanse hoogleraren Amy Wrzesnieuwski en Jane Dutton.

Jobcrafting wordt echter steeds populairder omdat het aansluit bij de huidige HR-ontwikkelingen van  levenslang leren, vitaliteit, het creëren van een talentpool, doorstroming, duurzame inzetbaarheid, zelfsturing, flexibilisering van werk, empowerment en employability.

Bij Jobcrafting ga jij als medewerker je huidige job onder de loupe nemen.  Je sleutelt aan de energiebalans van je functie door te focussen op datgene waar je energie van krijgt, wat jij wil ontwikkelen en dat wat je energie kost zoveel mogelijk te elimineren.  Je leert ‘stil’ te staan bij jezelf, je functie en ‘anders’ te kijken… In samenspraak met de leidinggevende breng je kleine wijzigingen aan in het werk, waardoor je een positieve impact ervaart op de dagelijkse werkdag.  Hierbij wordt rekening gehouden met de persoonlijke doelstellingen, de doelstellingen van de collega’s en de bedrijfsdoelstellingen. De job wordt dus aangepast aan jou, niet omgekeerd. Jobs worden herbekeken en eventueel hertekend en bijgestuurd…

2. Wanneer Jobcraften?
  • wanneer jij ontevreden bent in de huidige functie
  • om een team beter te laten functioneren door rekening te houden met de aanwezige talenten
  • bij veranderingen die impact hebben op de medewerkers: vb reorganisatie, fusie…
  • ter voorbereiding van een evaluatie- of functioneringsgesprek…
3. Waarom Jobcraften?

Er zijn verschillende redenen waarom Jobcrafting een meerwaarde kan betekenen voor jou én het bedrijf:

  • Zinvol werk is de sleutel tot motivatie en retentie: Wanneer een medewerker geleidelijk uitgekeken raakt op het werk, maar niet meteen doorgroeit of carrièrestappen kan/wil zetten, dan geeft een jobcraftingsgesprek het noodzakelijke inzicht om het werk terug zinvoller te maken.
  • Er zijn bepaalde fases in iemands leven, waardoor hij/zij bewust een ‘stap’ terug wil doen omdat er tijdelijk andere dingen belangrijk zijn. Dit wordt bespreekbaar gemaakt tijdens een jobcraftingsgesprek. De medewerker beslist of het tijd is om te zaaien of te oogsten… Hij leert de energie te spreiden over de loopbaan. Het is onrealistisch om een hele carrière hoge toppen te scheren… Een levensloopbaan is geen marathon.
  • Witte raven zijn schaars: Een organisatie die medewerkers stimuleert om hun job in te vullen rekening houdend met beschikbare talenten en ambities, zal makkelijker de witte raven aantrekken én houden!.
  • Langer blijven werken: We kunnen niet levenslang dezelfde functie blijven doen, daarom is het interessant als een job mee kan evolueren met de leeftijd en de specifieke wensen.
  • Maak meer verantwoordelijke teams: De leiding bepaalt de strategie en het doel dat behaald dient te worden. De medewerkers bepalen in overleg hoe en wie welk werk doet.
  • Medewerkers die regisseur zijn van hun leven zijn gelukkiger en presteren beter!

Kortom, win-win dus!

4.Hoe Jobcraften?

Jobcrafting biedt geen kant-en-klare oplossing, maar is een proces van talenten en ambities ontdekken en deze benoemen en hiermee gaan puzzelen binnen de huidige setting, dit in overleg met de leidinggevende.
Eens jij weet welke de aspecten van de huidige job zijn die bijgestuurd dienen te worden, ga je op zoek naar een manier om die kleine aanpassingen te maken.

Er kan een aanpassing zijn op WAT je doet, met WIE, HOE en WAAR. Je kan hierbij een onderscheid maken tussen taakcraften, relationeel craften, cognitief craften en contextueel craften.

  • Taakcraften:  meer uitdagende taken doen, meer het accent leggen op het werk dat je goed kan, afstoten van vervelende taken. Vb. Een medewerker die het tot zijn verantwoordelijkheid heeft gemaakt om nieuwe medewerkers rond te leiden en in te werken, zonder dat hem dit gevraagd werd.
  • Relationeel craften: het werk zo te organiseren dat je meer contacten hebt met de klant, of juist minder met collega’s met wie je slecht samenwerkt. Vb. Schoonmakers in een ziekenhuis die ook oog hebben voor de patënten en hun bezoekers. En  zo nu en dan vragen hoe het met ze gaat.
  • Cognitief craften: anders naar je werk kijken door meer de nadruk te leggen op het doel van het werk en wat het resultaat daarvan betekent voor anderen. Vb kappers die niet alleen haren knippen maar het ook als hun taak zien om mensen zover te krijgen dat ze hun levensverhaal kunnen vertellen en hen een luisterend oor bieden indien dat nodig blijkt te zijn.
  • Contextueel craften: spelen met werkplek, werkomgeving, werktijd: Het Nieuwe Werken is hier een voorbeeld van. Werknemers kiezen de werkplek die het beste bij hun taak van dat moment past. Of ze kiezen ervoor hun werktijden aan te passen, zodat ze hun werk beter weten te combineren met hun privé-leven.

De werkgever ondersteunt mensen en geeft hen de ruimte om hun eigen werk motiverend(er) te maken. Het interessante aan deze verschuiving is dat functies en taken daarmee niet meer ‘vanaf de tekentafel’ passend hoeven te zijn, maar dat medewerkers zelf de ruimte en verantwoordelijkheid krijgen de taken in hun functie een beetje te plooien. Mensen worden gezien als ‘ondernemers van hun eigen talent’

5.Wetenschappelijk onderbouwd

Onderzoek laat zien dat elke baan vrijheidsgraden kent om het werk op maat te snijden, te boetseren.
Uit onderzoek van de Antwerp Management School (2013) blijkt dat Jobcrafting sterk engagement-
en retentieverhogend werkt. Het hoort thuis in een moderne organisatiestrategie rond
mensmanagement. Uit de werkbaarheidsmonitor van de SERV (2010) zou slechts 21% van de
werknemers zijn huidige job nog willen doen tot de pensioenleeftijd als er sprake is van meer dan
3 knelpunten in het werk. Dit stijgt tot 82% als er sprake is van  werk ‘op maat’.

6.Teamcrafting

Naast het individuele luik is het ook belangrijk om een kwalitatief gesprek te voeren over het werk op teamniveau. Op die manier groeien individuele craftingsresultaten uit tot groepsresultaten. Taken worden samen op de best mogelijke manier verdeeld en de teamdynamiek wordt versterkt.

7.Wie neemt het initiatief?

Dit kan komen van een werknemer, de leidinggevende en/of de HR-afdeling. Op zich maakt het niet uit wie het initiatief neemt, het is belangrijk dat er communicatie op gang gebracht wordt, omdat jobcrafting een win-win voor werknemer én werkgever betekent!

8.Kritische noten

Jobcrafting vraagt betrokkenheid van werknemers, leidinggevende, de HR-afdeling én de organisatie:

  • Het vraagt van werknemers pro-activiteit, zelfredzaamheid en zelfsturing en het is heel belangrijk dat organisaties hun werknemers meer betrekken bij de visie, missie en strategie van de organisatie.  Meer verantwoordelijkheid en ruimte geven bij het vormgeven van de eigen functie, is alleen zinvol wanneer het voor medewerkers duidelijk wordt hoe zij met de invulling van hun job kunnen bijdragen aan de strategische doelstellingen, het succes van de organisatie en hoe zij zichzelf zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
  • Het is belangrijk dat een leidinggevende rekening houdt met het hele team. Het is niet de bedoeling dat jobcrafting resulteert in een ‘pretpakket’ voor de ene, terwijl de vervelende taken overgelaten worden aan de collega’s.
  • Het vraagt van de HR-afdeling een beleid en strategie waarbij functie-inhouden, verantwoordelijkheden en verloning beheerd en flexibel gemaakt worden.

Dit vraagt  dus een open geest van werknemer én werkgever, en ‘speelruimte’ om te puzzelen. Het kan echter zijn dat ‘de gap’ tussen het gewenste en wat er mogelijk is, te groot is. Dan is het in het voordeel van beide partijen dat er een andere oplossing gezocht wordt, eventueel in een andere afdeling of desnoods extern… In de praktijk zien we echter dat er intern vaak veel meer mogelijk is dan wat er op het eerste zicht gedacht wordt.

Aan de slag

Hoe zou het zijn als jij je carrièrepaspoort kent? Als je weet welke elementen nodig zijn om met Energie, Enthousiasme en Engagement te kunnen laten werken? Zodat er praktische handvatten zijn voor Empowerment en Employability?

Dit carrièrepaspoort bezit deze magische ingrediënten en verschilt van persoon tot persoon. Wat voor de ene een droombaan is, is immers voor de andere een dramabaan. Wij gaan met jou op zoek naar datgene wat voor jou belangrijk is in je werk, wat je goed kan en graag doet en wat je graag wil ontwikkelen.
We zetten een proces van bewustwording in gang, dat praktisch én concreet vertaald wordt, zodat jij weet hoe jij het gesprek met de leidinggevende kan voeren en er samen gezocht kan worden naar een win-win. Dit alles komt aan bod in ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Je kan dit programma volgen met loopbaancheques. Hierdoor betaal je €80 voor 8 u coaching. Vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een coach uit je buurt.
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.

We bieden dit ook aan voor bedrijven. Je leest er hier meer over. Katrin Van de Water komt graag langs voor een kennismakingsgesprek in het bedrijf.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat. Dank alvast!

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

5 handvatten om je bedrijf future-proof én je medewerkers gelukkig te maken... Door Passion for Work-collega Anja Van Nueten

Een groot deel van onze klanten in loopbaanbegeleiding zit vast in een werkomgeving waarin hun unieke talenten en vaardigheden niet benut worden en ze geen ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Of er is een mismatch tussen hun persoonlijke waarden en die van het bedrijf.
Met Passion for Work begeleiden we deze mensen om hun talenten en waarden te (her)ontdekken, te versterken en deze kenbaar te maken. In eerste instantie binnen hun eigen organisatie, zodat ze een job krijgen die beter bij hen past en hen energie geeft!

Mensen hebben nood aan ZIN-geving

Je bent als organisatie succesvol als je mensen aantrekt die ook willen blijven. Werknemers spelen de grootste rol in het succes van het bedrijf; als ze vanuit zichzelf de resultaten willen verbeteren en het bedrijf laten groeien. Dit soort engagement bereik je vandaag niet door de werknemers alleen te vertellen wat ze moeten doen, je moet hen ook uitleggen waarom het belangrijk is. In de maatschappij van vandaag hebben mensen meer dan ooit nood aan ZIN-geving. Ze willen zich verbonden voelen met hun bedrijf, hun collega’s en wie ze ZIJN. Dit laatste heeft te maken met hun specifieke talenten; waar ze goed in zijn én graag doen, wat ze verder willen ontwikkelen en wat hun persoonlijke waarden zijn. Ze willen connectie voelen tussen de missie van het bedrijf én hun persoonlijke missie.

We leven in snel veranderende tijden en kunnen niet meer om digitalisering en globalisering heen. Maar ook intern zijn er heel wat veranderingen. Vroeger gingen mensen werken om in hun primaire behoeften te voorzien: eten, drinken, een dak boven hun hoofd... Meer werd er van het werk niet verwacht. Vandaag liggen onze verwachtingen beduidend hoger: we willen doen waar we goed in zijn, hebben nood aan sociale contacten, aan erkenning en waardering. Daarnaast willen we onszelf verder ontwikkelen en voldoening halen uit wat we doen. Werk dient niet alleen maar om geld te verdienen. Werk moet ook ZIN-vol zijn. Pas  dan zullen we ons engageren en het beste van onszelf geven.

Een nieuwe mindset voor bedrijven

Bedrijven die goede medewerkers willen behouden, moeten dus weten wat de unieke talenten, drijfveren en waarden van hun mensen zijn. Wat een enorm voordeel zou het zijn voor beide partijen indien hier vanuit het bedrijf aan gewerkt kan worden zodat de noden van werknemer en werkgever op elkaar aansluiten. Zo kan je talentgericht mensen verder ontwikkelen voor de rollen die een organisatie nodig heeft. Het resultaat? Bevlogen medewerkers die zorgen voor meer rendabiliteit, productiviteit en groei, en tegelijkertijd minder verzuim. Een win-win voor beide partijen!

5 handvatten om je bedrijf in beweging én je medewerkers aan het roer van hun carrière te zetten

Hoe kan je de identiteit en het imago van je bedrijf naar buiten brengen én mensen behouden die voelen dat ze aansluiten bij die identiteit?

  1. Zorg dat je medewerkers je bedrijf kennen. Dat ze houden van wat ze zien. Betrek hen in je verhaal en laat hen het hunne vertellen. Wakker hun enthousiasme aan en maak hen trots. Dat leidt tot engagement en in dit soort cultuur staan jouw medewerkers op als ambassadeurs. Zij dragen mee jouw verhaal uit, dat nu ook dat van hen is.
  2. Als je medewerkers de missie van het bedrijf kennen, en weten welke belangrijke bijdrage zij er toe leveren dan zetten ze zich in, gebruiken ze hun talenten, met betere en snellere resultaten tot gevolg. Vertaal de bedrijfsmissie in bedrijfsdoelstellingen en zet deze verder om in doelen voor elke afdeling én elke individuele medewerker. Zet hierbij in op de sterktes van de medewerkers. Weet waar ze goed in zijn én graag doen, en benut deze talenten.
  3. Ga aan de slag met de organisatiewaarden. Ieder bedrijf heeft een eigen cultuur met specifieke waarden. De mate waarin medewerkers zich gelukkig voelen in het bedrijf, hangt nauw samen met de overlapping tussen hun persoonlijke waarden en die van het bedrijf.
  4. Stimuleer je medewerkers om aan het roer van hun carrière te gaan staan. Laat hen samen met hun collega’s op zoek gaan naar hun waarden en competenties. Zo krijgen ze zicht op wat hen energie geeft. Ze maken een balans op van hun huidige job en zien wat er al goed zit en wat nog beter kan. Dit geeft hen de kracht om hun loopbaan zelf in handen te nemen.
  5. Door talentmanagement ontdekken je medewerkers interne opleidingen en mogelijkheden die ze nog niet kenden. Ze nemen zelf initiatief, groeien door in je bedrijf en blijven. Zelfs als ze eigenlijk wilden vertrekken.
Maak van ook van jouw bedrijf een succesverhaal

Gaat de energie bij je medewerkers omlaag? Zitten ze niet op hun plaats? Dan kost dat je bedrijf veel tijd en geld. Zet Personal Branding in als instrument voor talent management en boek resultaten: enthousiaste en bevlogen medewerkers én betere productiviteit, retentie en imago.

Aan de slag!

Al onze coaches zijn opgeleid volgens de Passion for Work-methodologie, hebben ruime ervaring in het bedrijfsleven en relevante coachings- en trainingservaring. Je kan bij ons terecht voor:

  • Een introductielezing ‘Personal Branding’
  • Een groepstraject ‘Aan het roer van mijn loopbaan’
  • Een groepstraject ‘Energiemanagement’
  • Individuele coaching
  • Outplacement

Ben jij HR-verantwoordelijke en wil je een gratis vrijblijvend kennismakingsgesprek?
Neem contact met ons op. Vermeld in je aanvraag dat je interesse hebt in ons aanbod voor bedrijven.  Wij luisteren naar je verhaal en maken een voorstel op maat. Graag tot binnenkort!
Ben jij medewerker en staat jouw bedrijf open voor mogelijkheden?
Bezorg deze info dan aan je leidinggevende of de HR-verantwoordelijke! Dank alvast!

We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen rechts op de site. Meer dan 13.000 mensen gingen je reeds voor. Veel leesplezier!

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat.

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

6 tips om je job boeiend te houden

Passion for Work - 6 tips om je job boeiend te houden

Zelf had ik een bore-out en een burn-out voor mijn 30ste. Mijn zoektocht naar energie krijgen van werk mondde uit in een beproefde methode, die intussen bij duizenden mensen tot succes leidde. Mark Magazine vroeg me naar 6 tips om je job boeiend te houden:

  1. Hoeveel energie krijg je van je werk?
    Stel jezelf de vraag hoeveel energie je krijgt van je werk en geef het een cijfer van 0 tot 10.
    Vraag jezelf af wat je nodig hebt om dit cijfer te verhogen.
    Kijk even terug naar de afgelopen maanden; is dit cijfer aan het zakken of stijgen?
  2. Bekijk of je iets kan verbeteren aan je omgevingsfactoren, je waarden
    Schrijf op wat voor jou belangrijk is in je werk, bijvoorbeeld waardering krijgen, afstand woon-werk, je loon, samenwerken… en schrijf op wat er kan verbeteren en hoe.
  3. Bekijk of je iets kan verbeteren aan je functie
    Wat kan jij goed én doe jij graag? Dit zijn zaken die je energie geven. Schrijf dit op en kijk of dit vandaag de dag aan bod komt in je functie.
    Wat kost je vandaag de dag energie in je functie? Kan je dit afbouwen en iets wat je graag doet in de plaats vragen?
  4. Bekijk wat jij graag zou willen leren
    Is er iemand intern die je dit kan leren, is er nog niet gebruikt opleidingsbudget?
  5. Plan een gesprek in met je manager
    Vertel hem wat je hierboven hebt opgeschreven. Benoem vooral wat je wel wilt, niet wat je niet wilt. Doe een voorstel om jouw functie zo boeiend mogelijk te maken en spreek een datum af wanneer je hierop terugkomt.
  6. Ga intern netwerken
    Kijk verder dan je eigen afdeling, ga in gesprek met mensen intern die werk doen wat je interesseert. Vertel hen wat jij graag zou willen doen. Als er intern mogelijkheden zijn, zullen ze je dit laten weten. Voeg deze mensen toen aan je LinkedInprofiel.

Vaak is er meer mogelijk dan je denkt! Het is een kwestie van dit kenbaar te maken aan je leidinggevende, aan HR… Ik las ooit het citaat van Els De Meester in het boek ‘Stilte, ik spreek’ van Sylvie Verleye: “Toen ik terug kwam na mijn bevalling was er een benoeming waar ik niets van wist. Ze gingen ervan uit dat ik de ambitie niet had om de functie in te vullen. Om eerlijk te zijn, ik had die ambitie niet kenbaar gemaakt”.

Wij adviseren onze klanten om eerst te kijken of je de huidige functie kan verbeteren en dit enkele maanden tijd te geven, nadat je gesprek gehad hebt met de leidinggevende. Spreek met jezelf af hoeveel tijd je dit wil geven en zet het in je agenda.
Als er na deze datum niets veranderd is in je energieniveau (cijfer van 0 tot 10, zie stap 1), ga dan kijken of er intern andere mogelijkheden zijn die beantwoorden aan de zaken die je bij stap 2, 3 en 4 hebt opgeschreven. Ga in gesprek met mensen van HR en spreek met jezelf een termijn af.
Als er na deze termijn niets veranderd is in je energieniveau, ga dan op zoek naar mogelijkheden extern.

Hoe concreter je weet wat je wil, des te groter de kans dat je dit ook daadwerkelijk bereikt. Dagelijks zien we bij klanten dat, zodra ze stappen zetten om meer tevreden te zijn in hun werk, dat het ook een positief effect heeft op andere terreinen van hun leven; hun gezondheid, hun relatie, hun sociale contacten… Ze worden blijere mensen!

Katrin Van de Water richtte in 2006 Passion for Work op. Sindsdien helpt ze samen met haar team hoogopgeleide 30- en 40-ers bij het realiseren van hun droombaan of droombedrijf. Ze werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt als je je naam en mailadres rechts invult.

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques. Door subsidie van de Vlaamse overheid kan je 8 u coaching krijgen voor €80 (werkelijke waarde €1100).

Je vindt een Passion for Work-coach in elke Vlaamse provincie.
Maak een afspraak voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat. Dank alvast!

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

 

 

 

Talentmanagement? Employability? Retentie?... Dit hoeven geen holle woorden te zijn in je bedrijf...

Passion for Work - skills

Talent
Het aantrekken van de geschikte mensen, ze ontwikkelen, behouden én tot ambassadeur maken is één van de grootste uitdagingen van elke HR-afdeling. Sommige bedrijven gaan hier erg bewust mee om en hebben talentprogramma's, andere (nog) niet.

Stap 1: Het aantrekken van de juiste mensen

Bij de aanwerving is 'de klik' ontzettend belangrijk. De klik, het gevoel 'dit is er één van ons', is essentieel. Uiteraard moet de kwaliteit goed zijn. Maar, talent is ontwikkelbaar, betrokkenheid en liefde voor de organisatie niet... Geloof je in het potentieel van deze persoon? Kan hij/zij de 'problemen' oplossen waar de afdeling mee kampt?

Stap 2: Het ontwikkelen van je mensen

Investeer in opleidingen, coaching, tijd, schouderklopjes en een luisterend oor. De meest gehoorde klacht over het management is: 'Ik voel me niet gezien, ze hebben geen tijd, ik krijg geen waardering'.
Je hoeft niet altijd een coach in te huren. Lunch zelf een keer per maand met je medewerker(s). Vraag hoe het met hen gaat, zowel privé als professioneel. Zo weet je wat er speelt en kom je minder voor verrassingen te staan. Wacht niet tot het officiële beoordelingsgesprek.

Stap 3: Het behouden van je mensen

Weet wat de talenten, waarden en ambities zijn van je mensen. Maak plannen met je medewerkers met ruimte voor eigen inbreng en ontwikkelingsinitiatieven. Meet hun resultaten: plan, evalueer, beoordeel en deel de uitkomsten.

Heb je mensen die niet goed presteren of mopperaars in je team? Spreek ze hierop aan, dwing ze tot verandering of laat ze gaan. Zo hou je sfeer goed.

Creëer een sfeer van vertrouwen, in je medewerkers, in het bedrijf. En communiceer (niet enkel via mail).

Vier successen (individueel, op teamniveau, op afdelingsniveau)! Dit hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn en zorgt voor een leuke sfeer.

Stuur op werknemerstevredenheid. Een goede werksfeer, uitdaging, toekomstperspectief, ontwikkeling- en ontplooiingsmogelijkheden, openheid en betrokkenheid. Klink zacht maar dat zijn de dingen die maken dat men blijft. Talenten die uitgegroeid zijn? Help ze naar de volgende uitdaging, intern en desnoods extern.

Daarnaast wordt het in de toekomst erg belangrijk om medewerkers inzetbaar te houden. Ga voor duurzaamheid. Zet vitaliteit, gezondheid en leeftijdsbewust HR in de kijker! We worden ouder en de markt wordt krapper. Talentvolle medewerkers koester je door ze gemotiveerd, gelukkig en gezond te houden.

Bij het vertrek van goede medewerkers doet 65 procent van de bedrijven een tegenvoorstel, dat meestal bestaat uit meer flexibiliteit of een hoger salaris. Dan ben je eigenlijk te laat. Doe dit preventief.

Stap 4: Je (ex)-medewerker als ambassadeur van je bedrijf

De meest succesvolle organisaties hebben werknemerstevredenheid hoog in het vaandel staan.Zet je werknemers op één, geef het goede voorbeeld en creëer en eigen, unieke cultuur. Energieke medewerkers zorgen voor een goede dienstverlening wat leidt tot tevreden klanten.
Als 'de houdbaarheidsdatum' van de samenwerking verstreken is, kan je best afscheid nemen. Doe dit op een respectvolle manier, zodat ook (ex)-medewerkers ambassadeurs van je bedrijf blijven.

Wil je weten hoe Passion for Work hierbij kan ondersteunen? Klik hier voor ons aanbod voor bedrijven. We werkten eerder samen met o.a. Belfius Insurance, ING, Akzo Nobel, Sara Lee, Kanselarij van de Premier, DSM... en hebben zowel individuele trajecten, open opleidingen als incompanytrainingen. Wij komen graag langs voor een gratis verkennend gesprek. Neem contact met ons op

 

Onze filosofie
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Wat dit is, waarom het steeds belangrijker wordt en hoe je er zelf mee aan de slag kan, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.

Referenties
Reacties van mensen die aan de slag gingen met hun Personal Branding, lees je bij recommendations op LinkedIn.

Wil je reageren?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie, die je  hieronder mag plaatsen. Dank alvast!

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!