Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Direct Toegang
X
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
50% Complete
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook

Solliciteren

Vind jij ook zoveel dingen leuk? Ben jij een multipotential/creatieve generalist?

Help! Ik vind zoveel dingen leuk en kan/wil niet kiezen.

Vaak krijgen we de vraag: Wat is de garantie als ik niet weet wat ik wil en ik volg jullie programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ , dat ik het antwoord helder krijg?
Mijn antwoord is dan het volgende… Dit programma bestaat uit 5 stappen die door duizenden mensen zijn toegepast, ook in bedrijven, en we hebben ontzettend veel tevreden klanten die na dit programma een heldere missie hebben. Het is belangrijk tijd te nemen om deze 5 stappen ook effectief te doen en zoals in een recept kan je geen enkele stap overslaan. Als jij niet overgaat tot actie om de gewenste pistes te onderzoeken, en blijft hangen in denken over, werkt het niet. We helpen je met ons netwerk net om tot actie over te gaan; om mee te lopen met iemand die doet waar jij van droomt, om met zo iemand te spreken… Net daarom krijg je toegang tot onze online besloten mastermindgroep met meer dan 1.100 leden. Dit is zo krachtig!

En toch zijn er een aantal mensen die hun missie niet vinden, ondanks het toepassen van deze 5 stappen…
Dat boeit me mateloos, want ik wil weten hoe dat komt. Wat kunnen wij verbeteren om écht iedereen te kunnen helpen? Volgend filmpje geeft inzicht:

Waarom sommigen van ons geen ware roeping hebben

Uit gesprekken met deze mensen blijkt dat zij zich herkennen in dit filmpje, waar Emilie Wapnick spreekt over de multiopotentialist. Eerder hoorde ik ook al de term ‘creatieve generalist’. Dit zijn mensen die heel veel verschillende interesses hebben, die ervan houden om in een onderwerp te duiken, voor even…. Omdat ze op alles snel uitgekeken zijn. En daarom willen ze niet kiezen voor een specialisme, omdat ze vinden dat kiezen verliezen is…

Ik deel je graag mijn eigen ervaring hiermee.

Als kind wilde ik leerkracht worden, maar ook schaapherder, reiziger, ontwikkelingshelpshelpster, journalist, eigenaresse van een B&B, boerin, verpleegster en ook nog garagist… Op mijn 12de was de conclusie uit de testen van PMS: ‘je bent niet ambitieus’. Ik kende dat woord niet en vroeg met grote ogen aan mijn moeder wat dat betekende: ‘Schat, je bent niet uitgesproken, je vindt alles leuk!’ Ja, inderdaad…. Ik koos voor de opleiding Master Economie, lekker breed. Werkte 3 jaar in het onderwijs, koos daarna voor het bedrijfsleven en maakte carrière in de HR. Voor mijn 30ste had ik een bore-out en een burn-out.

Ik besloot dat ik vanaf toen enkel nog energie wilde krijgen uit werk en koos ervoor, hoe spannend het ook was, om het statuut van werknemer aan de haak te hangen. Ondernemerschap lonkte!
Ik volgde cursus bij de Personal Branding Academy en daar leerde ik het belang kennen van een niche te formuleren; hoe concreter, hoe magnetischer… Ik heb destijds 50 beroepen onderzocht, waaronder veel van bovenstaande dingen die ik als kind wilde doen, en uiteindelijk voelde ik dat ik het meest enthousiast werd om te starten als zelfstandig loopbaancoach.

Maar wat dan met al die andere dingen? Die parkeerde ik even… Ik had genoeg uitdaging met het opstarten van mijn loopbaancoachingsbedrijf. Ondernemen was immers nieuw voor me. Er ging een wereld voor me open! Ik slurpte de kennis, wijsheid en ervaring van zeer succesvolle ondernemers op, wat vond ik dit interessant! Ik leefde mijn leven en mijn dromen, ik verhuisde naar Andalusië, werkte er met groepen, steunde ontwikkelingsprojecten in Afrika, gaf naast coaching ook training, schreef veel artikels, richtte mijn huis in en verhuurde het, ik verdiepte me in energie en gezondheid…. Op een zonnige zomermiddag besefte ik plots dat ik alle beroepen die me ooit aanspraken, in mijn dagelijks leven aanwezig waren, zij het misschien in een iets ander vorm. Daarom dat ik me geen seconde verveel!

Intussen woon ik op Ibiza, ben ik aandeelhouder van een startup, heb ik een nieuw bedrijf opgericht in aankoop en verhuur van vastgoed, verdiep ik me verder in ondernemerschap en ga ik met video’s werken, ben ik constant op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen in mijn vakgebied… En ik bruis van de energie! En dat alles met nog steeds 1 niche na 10 jaar: Hoogopgeleide 30-en 40-ers inspireren om hun droombaan of hun droombedrijf te realiseren!

Mijn 3 tips voor multipotentials:

1. Besef dat geen enkele keuze definitief hoeft te zijn
2. Weet dat je alle kennis, ervaring én je netwerk overal met je meeneemt
3. Begin met 1 ding, begin, begin, begin….. en geniet ervan, en leef met open zintuigen en stuur bij.

Wat ik zie gebeuren:

Multipotentials gaan in de weerstand omdat ze niet willen kiezen, en blijven hangen in de onderzoeksfase, in denken over… wat hen én hun omgeving op de duur frustreert. Ze beginnen het geloof in zichzelf te verliezen en komen in een negatieve spiraal en leven niet hun mooiste leven, ondanks de vele talenten die ze hebben. Mijn hart bloedt…
Door niet te beginnen, saboteren ze zichzelf, vaak vanuit angst. Het is veiliger voor hen om niet te beginnen, dan om te mislukken of zich al snel te vervelen….

Hoe duidelijker jouw niche, hoe sneller je komt aan je 10.000 uren. Dat aantal uren blijkt volgens specialisten nodig te zijn om te komen tot expertstatus. Je gaat ‘kilometers’ maken én echt goed worden in je vak. De waarde die jij levert aan je klanten neemt toe als je expertise toeneemt. En daarbij hoort dat je een hogere prijs  kan zetten.

Herkenbaar?

Wil jij uit die veelheid aan talenten kunnen distilleren welke piste het interessantst is om op korte termijn mee te beginnen en overweeg jij ondernemerschap of ben je ondernemer? Volg dan ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’. Heb je een (voorlopige:-) niche gevonden, en wil je weten hoe je klanten kan krijgen, bekijk dan ons programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques
(jaha, ook voor zelfstandigen!), waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80. Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek.

Een job krijgen zonder lang te solliciteren? Ja, dat kan via Personal Branding!

Passion for Work - Personal Branding

Terwijl jij al maanden bezig bent met solliciteren, hoor je soms dat sommige mensen gewoon ‘gevraagd’ worden voor een job en in no time dat contract in de wacht slepen! Oneerlijk? Nee, niet echt! De kans is groot dat the happy ones vertrouwd zijn met Personal Branding en onderstaande zaken al een tijdje toepassen…

  1. Weet waarvoor je gebeld wil worden
    Het is belangrijk dat jij exact weet wat je wil. Hoe kan de buitenwereld je vinden als je niet weet waarvoor je gevonden wil worden?
  1. Laat jezelf zien en horen (online)
    Zorg dat je zichtbaar bent voor mensen in je vakgebied. Word lid van relevante groepen op LinkedIn, neem deel aan de discussies of start zelf een discussie. Reageer op relevante blogs of schrijf zelf een blog!
    Je toekomstige werkgever kan dan met één muisklik zien wat je te bieden hebt. Wees er maar zeker van dat je ‘gegoogled’ wordt!
  1. Ga naar buiten en ga netwerken (offline)
    Velen vinden netwerken ‘een vies woord’. Toch kan je tijdens zo'n bijeenkomst zomaar aan de praat raken met de directeur van het bedrijf wat op je wishlist stond. Jullie leren elkaar meteen kennen en de kans is veel groter dat je op gesprek mag komen!
  1. Wees pro-actief
    Neem de telefoon en bel mensen die relevant kunnen zijn voor wat je wil. Voeg deze mensen online toe en volg de contacten telefonisch op. Volg het bedrijf van je interesse en reageer op de berichten die ze posten, of deel ze. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze hierdoor je profiel grondig bekijken en je die gewenste telefoon krijgt!
Meer lezen over Personal Branding?

Vraag het gratis eBook Personal Branding aan door je naam en mailadres rechts op de site in te vullen.

Wil je hiermee aan de slag?

Bekijk dan onze programma’s. Je kan bij ons terecht met loopbaancheques waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

4 tips om jezelf te verkopen tijdens een sollicitatiegesprek

Veel mensen vinden het moeilijk ‘zichzelf te verkopen’. Ik deel je 4 tips om jezelf te verkopen bij een sollicitatie
1. Jezelf zijn

“Je mag jezelf niet onder-, maar ook niet overschatten. Kunnen benoemen waar je goed en minder goed in bent, en dat ook tonen aan anderen schept vertrouwen. Daarom denk je best op voorhand na over je succesverhalen. Die resultaten moet je in een sollicitatiegesprek durven benoemen. Een bedrijf is daar zeker geïnteresseerd in: dat levert hen immers tijd- en geldwinst op. Ze gaan ervan uit dat gedrag uit het verleden een goede voorspeller is van toekomstig gedrag.”

2. Favoriete vacature bepalen

“Bij spontane sollicitaties en bij gesprekken met een selectiebureau moet je altijd duidelijk zeggen voor welke vacature je solliciteert. Heel belangrijk is om te focussen op de raakvlakken tussen jouw vaardigheden en de vereisten van de functie. Dan maakt het niet uit of je al dan niet het gevraagde diploma of de juiste leeftijd hebt. Ik help op die manier wekelijks heel wat mensen – ook vijftigplussers - aan werk.”

3. Goed voorbereiden

“Het is heel belangrijk om je motivatie duidelijk weer te geven en de website van het bedrijf waarvoor je solliciteert grondig te bekijken. Klassiekers, maar ik ben zelf recruiter geweest en veel sollicitanten komen heel onvoorbereid aan de start. Vragen als ‘Waarom moeten we voor u kiezen’ of ‘Geef 3 plus- en minpunten’ komen veel voor op een sollicitatiegesprek en kan je perfect voorbereiden. Toch gebeurt dit veel te weinig.”

4. Je digitaal profiel stroomlijnen

“We plakken graag etiketten op andermans hoofd. Wist je dat we maar vier seconden nodig hebben om iemand in een hokje te duwen? Meestal doen we dit onbewust. Die eerste indruk wordt voor een groot stuk digitaal gevormd. Werkgevers googlen je vaak vooraleer ze je uitnodigen. Wat ze dan te zien krijgen kan je voor een stuk onder controle krijgen. Zijn je Twitter, LinkedIn, Facebook-profiel en je cv en motivatiebrief op elkaar afgestemd? Wat jij in je hoofd hebt, moet een externe ook te zien krijgen. Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet snijden, is dan ook een treffend spreekwoord. Mensen zien hun blinde vlekken vaak niet. Solliciteren is een vak. Arbeidsmarktkennis is onontbeerlijk en een loopbaancoach kan je daarin ondersteunen.”

Al deze zaken zijn onderdelen van Personal Branding.  Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen. Als je aan de slag wil met bovenstaande tips, bekijk dan onze programma’s. Je kan deze betalen met loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

'Bereik professioneel wat je wil' in 3 stappen

In 3 stappen naar je droomjob
Dit artikel werd geschreven door Maarten Rottiers en verscheen in juni 2011 in Jobat.

“Om te kunnen bereiken wat je wil, is het belangrijk om te weten wat je wil. En om dit te benoemen, zodat anderen ook weten wat jij wil.”
Carrièrecoach Katrin Van de Water legt uit.

“Stel dat ik je zeg: 'Ik zoek een tweedehandsauto'. Of ik zeg: 'Ik zoek tegen eind augustus een tweedehands Nissan Qashqai, een grijze metallic van maximaal 2 jaar oud’. De kans dat iemand me belt om te zeggen dat hij een wagen gezien heeft die aansluit bij wat ik wil, is veel groter in het tweede voorbeeld”, zegt Katrin Van de Water, die zelf lange tijd op zoek was naar wat ze professioneel echt wou. “In het eerste voorbeeld zal ik weinig gebeld worden, de omschrijving is veel te vaag. En als ik al gebeld word, is de kans groot dat het auto's zijn waar ik niet wild van word ...”

Weet wat je wil

Dit geldt niet alleen voor auto's, maar ook voor droomhuizen, droomvakanties, droompartners ... en droombanen. Katrin Van de Water: “Met werk zoeken, is het dus net hetzelfde. Als jij niet weet waar je naartoe wil, hoe wil je dan de weg vinden? Hoeveel mensen kunnen je helpen als je zelf niet precies kan zeggen wat je wil?”

“Om te kunnen bereiken wat je wil, is het dus belangrijk om te weten wat je wil. En om dit te benoemen, zodat anderen ook weten wat jij wil. Mensen doen soms nogal lacherig over 'The Secret' (theorie gebaseerd op de zogenaamde “wet van de aantrekkingskracht”: de mens trekt de dingen in zijn leven aan waar hij zich op focust, mr), maar dit werkt echt. Mensen die niks met 'The Secret' te maken willen hebben, zullen ook het belang van een duidelijke formulering inzien. Kijk maar naar het voorbeeld van de tweedehandswagen.”

In 3 stappen naar je droomjob 
  1. Weten wat je wil
    “Als je professioneel niet helemaal helder hebt wat je wil, is het natuurlijk lastig om in actie te komen. Je kan hier zelf eens grondig over nadenken, met vrienden of familie spreken, of een jobcoach raadplegen”, vertelt carrièrecoach Katrin Van de Water.
  2. Een duidelijk jobdoelwit formuleren
    “Eenmaal je weet wat je wil, verwoord je je jobdoelwit en maak je dit kenbaar. Doe de test: als ik aan 10 mensen uit jouw netwerk de vraag zou stellen waarvoor jij gebeld wil worden, wat zullen ze zeggen? Zeggen ze alle 10 hetzelfde?”“Een goed jobdoelwit bestaat uit een functietitel en/of een korte concrete omschrijving, de vermelding voltijds of deeltijds (aantal uren) en de regio waar je wil werken. Bijvoorbeeld: ik ben op zoek naar een functie als account manager in de reclamesector, voltijds, regio Antwerpen. Het resultaat is dat jij gebeld en gevraagd zal worden voor de dingen die je het allerleukst vindt en die bij je passen.”
  3. Je jobdoelwit uitschreeuwen aan je werkgever
    “Onlangs zei een cliënt van me dat ze al zo vaak tegen haar baas had gezegd dat ze wou 'werken met passie', maar er gebeurde niets. Als zij duidelijk zou aangeven wat ze wil en waardoor ze gepassioneerd is, kan haar werkgever hier wél rekening mee houden.”
Op je cv

“Formuleer een duidelijke professionele doelstelling, zeker bij een open sollicitatie of als je je cv stuurt naar een uitzend-, selectiekantoor of headhunter. Hoe specifieker, hoe beter.”

Op je LinkedIn-profiel

“Post je professionele doelstelling bij 'Update' (onder je foto). Dit verdwijnt automatisch na enkele weken, typ het dan opnieuw (tenzij je intussen de job gevonden hebt natuurlijk …). Het is dan telkens opnieuw zichtbaar voor alle mensen in jouw netwerk. Mensen helpen elkaar graag, dus als ze iets tegenkomen dat hierbij aansluit, gaan ze je zeker een seintje geven. Hoe vaak zie je op LinkedIn staan: 'Open for a new challenge'. Dit werkt dus niet!”

Wanneer een bedrijf je contacteert voor een baan die je eigenlijk niet wil 

“Bedank hen voor hun interesse, zeg hen dat het niet helemaal aansluit bij wat je zoekt en vermeld expliciet wat je dan wel zoekt. De kans bestaat dat ze je binnenkort bellen voor wat je wél wil.”

Tijdens een netwerkevent of op een jobbeurs 

“Als jij niet weet wat je wil, heeft netwerken veel minder zin. Netwerken in het wilde weg kost veel tijd en levert weinig op.”

Deze tips worden verder uitgewerkt in de programma's ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ en ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’. Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

We werken vanuit de filosofie van Personal  Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen op de site.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

4 gouden netwerktips

Passion for Work 4 gouden netwerktips
Wat is netwerken?

Mijn definitie van netwerken is ALLE contacten gebruiken om AL je doelen te realiseren.  Alle contacten betekent dus je buurman, je jeugdvriendin, je collega's, je sportvrienden...
Al je doelen, dit kan gaan van een droomjob, nieuwe auto, een leuk restaurant, een droompartner, huis tot een leuke vakantiebestemming...
Netwerken is geven en nemen, en gunnen! Mensen helpen elkaar graag...

Hoe gebruik je dit om je droomjob te vinden?
  1. Weet wat je wil en wees heel specifiek. Hoe specifieker, hoe beter.Stel dat je zegt dat je op zoek bent naar een leuke job, of je zegt me dat je op zoek bent naar een job als accountmanager in de reclamesector in regio Antwerpen. De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  2. Bereid je voor op de vraag 'wat doe je?' 
    Pas toen ik een tijdje niet werkte, viel het me op hoe vaak mensen me deze vraag stelden. Ook hier geldt, hoe specifieker, hoe beter! In het begin zei ik: ik ben coach. Toen vroeg ik me af welke onderwerpen me echt boeiden. Dat bleken carrièrevraagstukken te zijn. Vanaf dat moment zei ik 'ik ben carrièrecoach'. Toen vroeg ik me af welke doelgroep me het meest ligt. Dit bleken hoogopgeleide 30- en 40-ers te zijn. Vanaf dat moment zei ik; 'Ik ben carrièrecoach en help hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan'. Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten met welke 'problemen' ze bij me terecht konden.
  3. Weet waar je doelgroep te vinden is.
    Ga daarheen. Zoek naar raakvlakken. Praat met mensen... Geef tips, deel en verbind... Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep...
  4. Versterk je offline (live) contacten online.
    Als je met mensen gesproken hebt, maak er een gewoonte van om ze toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar eenmalig gezien. Je weet nooit waar hij/zij in de toekomst terecht komt en wat hij/zij/jij in de toekomst nodig hebt. Een baan voor het leven maakt immers plaats voor een leven vol banen.
    Er zijn nu klanten van me die ik ooit jaren geleden een keer ontmoet heb op een feestje bij vrienden. Na die ontmoeting heb ik hen uitgenodigd voor LinkedIn. Daardoor weten we van elkaar wie we zijn en wat we doen en blijf je hangen 'in de hoofden van mensen'. Als ik toen niet met hen verbonden zou zijn via LinkedIn, zouden ze me al lang vergeten zijn en vandaag geen klant geworden zijn.
    LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken. Voor niet-professionele wensen (vb restauranttips, vakantiebestemmingen...) is Facebook geschikter.
En jij? Waarvoor wil jij gebeld worden?

Heb je hulp nodig bij tip 1? Droom jij ervan iets anders te doen, maar weet je niet wat?
Neem deel aan het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ als je nog niet helder heb wat je precies wil en waarvoor je gebeld wil worden.

Heb je hulp nodig bij tip 2, 3 en 4? Weet jij wat je wil, maar lukt het je niet om dit te bereiken? Wil je tips over hoe je je verhaal brengt, je mindset, cv, brief, Linkedin, en concreet aan de slag met bovenstaande netwerktips? Schrijf je in voor  het programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’.
Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.
We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest hier meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres in te vullen rechts op de site.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

4 tips om te solliciteren na een burn-out

4 tips om te solliciteren na een burn-out

Ben je intussen hersteld van je burn-out? En is teruggaan naar je oude werkplek geen optie? Dan wacht er wellicht een volgende spannende stap op je: een nieuwe werkgever zoeken! Hoe bespreek je dit onderwerp en hoe zorg je ervoor dat je geen terugval krijgt?

We geven je 4 tips voor solliciteren na een burn-out, zodat jij binnenkort weer aan de slag kan en energie krijgt van je werk in plaats van dat het je energie kost…

 

  1. Bedenk de oorzaak
    Je hebt de afgelopen maanden veel tijd gehad om na te denken. De ‘waaromvraag’ spookte vermoedelijk regelmatig door je hoofd. Heeft de oorzaak van je burn-out te maken met de waarden van je werkgever, die niet stroken met die van jou? Of past de functie niet helemaal bij je? Je carrièrepaspoort kan je hierbij helpen. Dit bevat een overzicht van
    → al jouw belangrijke waarden
    → alle dingen die jij goed kan én graag doet
    → de dingen die jij graag zou willen ontwikkelen.
    Op basis hiervan kan jij een balans opmaken van je vorige functie en zie je meteen op welke punten er een match en een mismatch is. Neem dit mee naar je sollicitatiegesprek!
  2. Verklaar het gat op jouw CV positief
    Heb je een gat op je cv vanwege een burn-out? Dan bestaat de kans dat hier naar gevraagd gaat worden tijdens het solliciteren. Liegen is geen goede optie. Beschrijf je burn-out daarom op een positieve manier. Zeg bijvoorbeeld dat het een periode was om rust te nemen en na te denken over een nieuwe uitdaging en toon je carrièrepaspoort en vertel dat je nu zicht hebt op de ingrediënten die jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk.. Word er niet naar gevraagd? Vertel er dan niets over. Houd in je achterhoofd dat ‘alles wat aandacht krijgt, groeit’. Je wil niet in de hoofden blijven hangen als die persoon met de burn-out, wel als iemand met die en die kwaliteiten.
  3. Houd rekening met jouw grenzen
    Was jij jezelf helemaal aan het opbranden door te veel te werken? Pak het na het solliciteren anders aan. Spreek met jezelf af hoe veel je gaat werken en houd je hier ook aan. Pas de tips voor energiemanagement toe. Herken ook op tijd symptomen die je in het verleden had. Stress niet, maar pak deze tijdig aan en doe een stapje terug. Hierdoor is jouw burn-out echt verleden tijd.
  4. Gelukkiger na een burn-out
    In een burn-out leer je jezelf kennen. Hoe verrijkend is dit! Zie het als een enorm groot leermoment waar je dankbaar voor kan zijn. Sleep het verleden niet met je mee, maar werk aan je toekomst. Solliciteer naar een job die jou gelukkig maakt, zorg voor ontspanning en geniet meer van het leven dan ooit te voren!
En jij?

Heb jij een burnout maar wil je binnenkort weer aan de slag?
Overweeg dan zeker ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ waarin je leert om je carrièrepaspoort op te maken. Dit is een essentieel onderdeel van Personal Branding. Je leest meer over Personal Branding in het gratis eBook wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.

Je kan dit programma betalen met loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

Ontslag geven? Doe het in stijl!

Passion for Work - Ontslag geven - Doe het in stijl.

Je bent zover, hebt de knop omgedraaid… Het is tijd voor iets anders, wellicht heb je al een nieuw contract of overweeg je je BTW-nummer aan te vragen. Maar er wacht nog iets lastigs; hoe geraak je van je huidige werk af?

Mijn advies: Rond in schoonheid af!

Hoe?
  • schrijf een ontslagbrief
  • vertel je leidinggevende dat je de samenwerking wil stoppen en geef de redenen aan (heeft het te maken met verschil in waarden, dat de functie (niet) meer bij je past, dat je je niet meer kan ontplooien?- en bedank hem/haar ook voor de fijne tijd en de geboden kansen
  • probeer zo weinig mogelijk emotioneel te zijn, ook al ga je weg in niet fijne omstandigheden
  • werk alles af en lever dezelfde kwaliteit als wat je eerder deed
  • zorg dat het voor je opvolgers zo makkelijk mogelijk is om alles over te nemen: noteer paswoorden, alle relevante info die in je hoofd zit…
  • vier de samenwerking van de afgelopen tijd en bedank hen
  • informeer je klanten dat je er niet meer zal zijn na die datum, en vermeld bij wie ze wel terecht kunnen
  • pas je LinkedInprofiel aan na je laatste werkdag: update je functie (huidige functie stop zetten, evt nieuwe functie vermelden) en voeg zoveel mogelijk collega’s toe aan je netwerk
Waarom?

Blaas geen bruggen op terwijl je evengoed bruggen kan bouwen!
Je collega’s, je klanten, zelfs je leidinggevende én het bedrijf waar je nu werkt, kan morgen of binnen 10 jaar opnieuw een mogelijke samenwerkingspartner zijn. Niemand blijft eeuwig op dezelfde positie en je weet niet waar iemand ooit terecht komt. Je weet ook niet waar jij binnen 10 jaar staat. In een businesscursus leerde ik ooit: ‘They have to know you, to like you, to trust you and they buy from you’. Die like & trust-factor wordt erg beïnvloed door hoe jij je ontslag geeft en hoe je je nadien opstelt.

Mijn ontslagverhaal

Ik ondervond bovenstaande aan den lijve. Van 2000 tot 2003 werkte ik met veel plezier als uitzendconsulente bij Randstad. Ik voelde dat er na 3 jaar geen doorgroeimogelijkheden meer voor me waren. Met spijt in het hart ( en tranen in de ogen) gaf ik mijn ontslag. Wat zou ik mijn collega’s en klanten missen… Toch voelde ik dat het tijd was om verder te gaan, nieuwe horizonten te verkennen… Ik paste bovenstaande tips toe en kan je zeggen; ik ben nog steeds bevriend met sommige collega’s van toen (ben zelfs meter van de dochter van een toenmalige collega), vijf jaar later kon ik aan de slag als freelancer aan de slag binnen de outplacementdivisie van Randstad, de directie van die divisie stuurde nadien zelfs enkele interne medewerkers door naar ons voor coaching… Ik kijk nog steeds met heel veel plezier terug op die tijd en ben nog steeds een ambassadeur van Randstad…

Wist je dat?

Ook als je ontslag geeft, heb je recht op sollicitatieverlof! Je leest er hier meer over.

En jij?

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

 

We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.

Solliciteren en daten hebben meer gemeen dan je denkt

Solliciteren en daten hebben meer gemeenschappelijk dan je denkt

Vaak zie ik mensen lachen als ik zeg dat solliciteren en daten meer met elkaar gemeen hebben dan ze denken! Ik leg het je even uit... Vooraf hebben beide partijen 'iets' over elkaar gelezen waardoor wederzijdse interesse gewekt is. Jullie 'profielen' kwamen elkaar tegen. In het geval van solliciteren is je oog gevallen op een interessant bedrijf en/of een interessante vacature, het bedrijf heeft jou opgemerkt door je in het oog springende cv, aparte sollicitatiebrief of LinkedInprofiel. Een datum voor een eerste kennismaking is geprikt.

In deze fase beweren dat je de baan kost wat kost wil, is hetzelfde als in deze fase zeggen dat je wil trouwen met je blind date! En toch hoor ik dit vaak. Hierdoor zijn de verwachtingen erg hoog gespannen en heb je bepaalde 'blinde vlekken'. Hoe kan je dit voorkomen?

Weten wat je wil en wat bij je past. Door vooraf stil te staan bij wat jij écht wil, wat voor jou belangrijk is, wat jij te bieden hebt en wat jij verwacht te krijgen. In het sollicitatiegesprek ga je checken of dit bedrijf past bij jouw waarden, en of je dagelijks de dingen gaat kunnen doen die jij goed kan én leuk vindt, en of je jezelf kan ontwikkelen in de richting die bij jou past. Benoem deze zaken tijdens het gesprek en neem je carrièrepaspoort mee. Zo krijgt de werkgever een duidelijk beeld van je. Is het niet voor deze functie, dan is er misschien intern of extern een andere functie die nog beter bij je past.

Droom groot! Het kan helpen om je ideale werkdag uit te schrijven. Zodat het verlangen naar het creëren van die nieuwe werkelijkheid groot genoeg wordt. Zodat het verlangen groter is dan de angst. Uiteraard is het spannend om nieuwe wegen te bewandelen, vertrouwde dingen achter te laten. Door te focussen op je doel en niet op je angst kom je sneller in beweging en dichter bij je doel.

Gelijkwaardig solliciteren. Het bedrijf heeft een 'probleem', wat hen geld kost. Ze zijn op zoek naar een oplossing en gaan kijken of jij die oplossing zou kunnen zijn. Jij hebt een 'probleem', wat je energie en misschien geld kost, nl het niet hebben van een leuke baan, en bent op zoek naar een oplossing. In het gesprek gaan jullie kijken of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Het stellen van gerichte vragen brengt hier duidelijkheid in. Dit wil zeggen dat ook jij 'nee' mag zeggen als je merkt dat dit niet het juiste biotoop is om je als een vis in het water te voelen...

Enne... doe niet té veel water bij de wijn... Net zoals op de datingmarkt zijn er heel wat kandidaten, er is vast wel een bedrijf en functie die écht bij je past. Heb er vertrouwen in en onderneem actie!

5 tips om succesvol te daten solliciteren 
  1. weet wat je wil
  2. bereid je gesprek goed voor
  3. zorg voor een goede eerste indruk: een cv, brief en LinkedInprofiel dat bij jou past en waardoor interesse gewekt wordt
  4. stel gerichte vragen
  5. stel je gelijkwaardig op en heb vertrouwen
En jij?

Ben jij er klaar voor om succesvol te solliciteren?
Tip 1 komt aan bod in ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’.
Tip 2 tem 5 komen aan bod in ons programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil’.

Beide programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80. Neem contact met ons op voor een gratis telefonische kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt.

We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in ons gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

Help, ik zoek een werkgever die bij mij past! Door Passion for Work-collega Karin Cammaerts

personal corporate passion for work
Personal Branding

Dagelijks begeleiden we mensen bij het maken van bewuste loopbaankeuzes. Dit doen we vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest hierover meer in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen. Een veel terugkerende component hierbij is het belang van de werkomgeving, zeker bij HSP-ers.

Je motivatie en betrokkenheid bij je professionele activiteit wordt immers in positieve of negatieve zin beïnvloed door de omgeving/context waarbinnen je actief bent. Hoe je deze omgeving ervaart wordt dan weer gekleurd door wat voor jou belangrijk is, jouw waarden... Het is net dit laatste wat verschilt van persoon tot persoon. Voor de ene zal de mate waarbinnen deze autonoom kan werken stimulerend zijn, voor de andere zal het eerder belangrijk zijn terecht te komen in een omgeving waar houvast en structuur is. Tijdens de begeleiding gaan we dan ook op zoek naar welke componenten voor jou belangrijk zijn binnen de werkomgeving opdat je gemotiveerd en enthousiast professioneel actief kan blijven.

Employer/Corporate Branding

Werkgevers zijn op zoek naar geschikte werknemers. Om het juiste talent aan te trekken en te behouden ontwikkelen ze naast een functie-omschrijving ook een Employer/Corporate Brand. Vertrekkend vanuit de organisatiecultuur geven ze aan wat voor het bedrijf belangrijke waarden zijn en wat je als potentiële werknemer kan verwachten. Door meer te werken aan het bedrijfsimago via Employer Branding proberen werkgevers een realistisch beeld weer te geven van de bedrijfsidentiteit. Informatie over mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, hoe ze omgaan met verantwoord ondernemen, welke extra-legale voordelen ze je kunnen bieden, getuigenissen van werknemers, klanten,… worden via diverse kanalen verspreid.

Ik juich de inspanningen die bedrijven doen, om een zo eerlijk en authentiek mogelijk beeld weer te geven van het bedrijf toe. Toch stel ik vast dat er nog werk is en dat er soms nog grote verschillen zijn tussen het bedrijfsimago en hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat op de werkvloer.

Personal Branding meets Corporate Branding

5 tips om een juister en correcter beeld krijgen van de Employer Brand van een potentiële werkgever en te checken of er een goede match met jouw Personal Brand is:

  1. Online research; zoek online informatie op over het bedrijf of de organisatie via Google: bekijk de website, persartikels, Facebookpagina, alles wat je over het bedrijf kan lezen…
  2. Stel de juiste vragen; tijdens een sollicitatiegesprekken ben je bezig met het jezelf verkopen waardoor je vaak uit het oog verliest dat de tegenpartij zich evengoed moet verkopen
    – maak vooraf een lijst met vragen, gelinkt aan wat voor jou belangrijk is in de werkomgeving. Enkele voorbeelden;
    -  Wat betekent autonomie voor hen en hoe wordt hier concreet invulling aan gegeven binnen de organisatie?
    -  Welke leiderschapsstijl wordt binnen de organisatie toegepast?
    -  Hoe worden nieuwe medewerkers ingewerkt? Bestaat hier een procedure voor of is het afhankelijk van de afdeling of de leidinggevende waarbij je terecht komt?
    -  Kan je de werksfeer binnen het bedrijf omschrijven?
    -  Wat zijn de belangrijkste lopende projecten binnen het bedrijf?
    - ...
  3. Offline contacten; ga in gesprek met mensen die voor het betreffende bedrijf werken of gewerkt hebben. Je vindt hen via je netwerk. Ook LinkedIn helpt je hierbij door de naam van het bedrijf in het zoekscherm te zetten. Je ziet meteen wie in je netwerk er gewerkt heeft, of wie iemand kent die er werkt.
  4. Durf tijdens een sollicitatieprocedure een rondleiding te vragen en vraag of je een gesprek kan hebben met één of meerdere medewerkers binnen de organisatie. Potentiële werkgevers vragen ook referenties op over jou. Waarom zou jij dan geen referenties mogen vragen over hen?
  5. Vraag of zoek hulp – Vraag advies aan ervaringsdeskundigen. Zo kan je bij ons ook terecht voor sollicitatietraining maar je kan evengoed je oor eens te luisteren leggen bij mensen in je omgeving of uit je netwerk die veel ervaring hebben opgedaan met solliciteren. Ook jongere mensen met werkervaring en veel sollicitatiegesprekken op de teller kunnen je interessante tips meegeven.
Win-win

Zowel werkgevers als werknemers hebben er alle belang bij om al tijdens de sollicitatieprocedure transparant te communiceren over wederzijdse verwachtingen en wat belangrijk is voor ieder. Een slechte matching tussen employer branding en personal branding leidt tot frustraties, tijd- en geldverlies voor beide partijen. Een goede matching daarentegen, levert Energie, Engagement, Enthousiasme en Empowerment op!

En jij?

Wil jij je slagingspercentage voor een win-win verhogen? Zorg ervoor dat je dan helder hebt wat voor jouw belangrijk is in je werk. Dit komt aan bod in ons programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’

Meer weten over Personal Branding? Vraag ons gratis eBook aan door je naam en mailadres rechts in te vullen.

Neem contact met ons op voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach in je buurt. 

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80 (werkelijke waarde € 1100, Vlaamse subsidie)
.

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

Ontslag? Hoe ga je opnieuw solliciteren en speel je je troeven uit?

Passion for Work Outplacement

Wanneer je ontslagen wordt kan je werkgever jou outplacement aanbieden. Op die manier krijg je ondersteuning van een gespecialiseerde dienstverlener bij het zoeken naar een nieuwe job. Passion for Work heeft al heel wat mensen geholpen d.m.v. outplacement om zo snel mogelijk een nieuwe job te vinden of een zelfstandige activiteit op te starten na een ontslag.

Met onze programma’s ‘In 5 stappen weten wat ik wil’ en ‘In 7 stappen bereiken wat je wil’ leer je de vaardigheden die je nodig hebt om na een ontslag sterker dan ooit terug te keren naar de werkvloer. Onze outplacement trajecten omvatten ook persoonlijke coaching en sollicitatietips.

Steps Magazine vroeg mijn advies voor volgende lezersvraag:

"Na veertien jaar ben ik ontslagen op mijn werk. Welke tips helpen me het beste om opnieuw te gaan solliciteren en hoe speel ik mijn troeven uit?
Geert 42 jaar"

Hierbij mijn antwoord:

"Beste Geert, het eerste wat je jezelf best afvraagt is of je een job in dezelfde richting als de vorige zoekt of wil je iets helemaal anders? Ga na wat je talenten zijn, wat je goed kunt en ook graag doet, wat voor jou belangrijk is, wat je wilt bereiken en wat je droombaan is. Op die manier kun je heel duidelijk bepalen voor welke jobs je gebeld wilt worden. Houd daarbij ook rekening bij welke bedrijven je in aanmerking wilt komen. Wil je aan de slag in een kmo of in een multinationale onderneming? Of wil je misschien zelfstandige worden?

Vervolgens kun je de juiste ‘mindset’ gebruiken om je doel te bereiken. Ik raad je aan om zoveel mogelijk contact te zoeken met mensen die een job hebben die jij wilt beoefenen. Vraag hen of je eens een dag mag meelopen met hen. Zo krijg je een beeld van hoe een werkdag eruitziet, wat er bij komt kijken en of de job echt iets voor jou is. Bovendien hebben die personen al een netwerk opgebouwd waarmee jij dan vervolgens in contact kunt komen. Probeer daarnaast je ‘mindset’ ook positief te houden: denk positief en denk niet dat je te jong of te oud bent of te hoog of te laag opgeleid.

Het is ook verstandig om een onderscheidend cv voor te leggen aan selectiebureaus, headhunters en vacaturesites. Dat is zeker handig als je als werknemer wilt werken. Bovenaan je cv staan jouw persoonlijke gegevens. Vervolgens vermeld je duidelijk welke job je zoekt: welke functie, in welke regio, voltijds, deeltijds of hoeveel uur per week. Hoe concreter je professionele doelstelling, hoe beter. Een derde element op je cv is jouw werkervaring. Je laatste werkervaring is in de meeste gevallen het meest relevant voor een nieuwe werkgever. Wil je een carrièreswitch maken, dan zal je opleiding relevanter zijn dan je werkervaring. Zet dus het meest relevante voor die job bovenaan op je cv. Benadruk ook voldoende de elementen die relevant zijn voor de vacature waarvoor je solliciteert. Heb je bijvoorbeeld drie jaar als manager gewerkt maar wil je een totaal andere job, vermeld dat dan op slechts één lijntje in je cv. Het is immers niet relevant voor de job die je wilt maar laat het daarom zeker niet weg.

Komt het tot een sollicitatiegesprek? Dan is het belangrijk dat je de vraag waarom je voor hen wilt werken, goed kunt beantwoorden. Dat doe je in twee delen: enerzijds antwoord je met je motivatie en bijvoorbeeld de waarden van het bedrijf die overeenstemmen met jouw doelstelling, anderzijds bespreek je de functiebeschrijving en vergelijk je die met welke talenten jij bezit en welke je wilt ontwikkelen. De kans is trouwens groot dat de werkgever ook de reden van je ontslag zal vragen. Houd dat antwoord zo kort mogelijk en ga niet te veel in op details want op zich is dat niet interessant voor de werkgever. Over de echte reden liegen doe je beter niet, maar vertel er zeker bij dat er geen match meer was tussen jouw waarden en talenten en die van het bedrijf waar je voor werkte. Die elementen kun je dan meteen terugkoppelen aan de functiebeschrijving van de vacature waarvoor je solliciteert.

Als laatste tip raad ik je aan om zo veel mogelijk te netwerken. Spreek de buitenwereld aan, zowel online op LinkedIn en vacaturesites als offline. Vertel aan vrienden, familie, kennissen en selectiebureaus zo concreet mogelijk welke job je zoekt. Zo kunnen ze jou verder helpen door jou de juiste vacatures aan te raden of kunnen ze je doorverwijzen naar andere en meer geschikte personen."

En jij?

-Hangt ontslag in de lucht of ben je recent ontslagen?
-Of ken je iemand in deze situatie? 
Je hoeft hier niet alleen door te gaan!
Wist je dat je zelf een outplacementtraject kan voorstellen aan je werkgever? En dat je in je opzegtermijn ook je loopbaancheques kan inzetten? 

Neem contact met ons op  voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met eenPassion for Work-coach in je buurt.  We maken graag tijd voor je en vertellen je over de mogelijkheden!

We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen. 

Er is leven na ontslag: Gemma Demandt vertelt…
“Het was een bewuste keuze om een outplacementpartner te kiezen die bij me paste. De 5 en 7 stappen van Passion for Work hebben me weer ‘los’ gemaakt waardoor ik precies te weten kwam wat ik wilde doen met de rest van mijn leven. Hieruit is de v.z.w HOMEST*RS geboren en het is een voorrecht om zoveel mogelijk Zuid-Afrikaanse daklozen te begeleiden naar een nieuw maar vooral beter leven! Dank je wel Passion for Work! Je leest Gemma’s verhaal hier.”

Hier lees je waarom mensen kiezen voor outplacement bij Passion for Work.

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

Pagina 1 van 212