Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Direct Toegang
X
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
50% Complete
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook

Page content

Freelancers hebben gemiddeld 2 tot 5 opdrachtgevers  (onderzoek Unizo). Hoe vinden ze die?

Freelancers hebben gemiddeld 2 tot 5 opdrachtgevers (onderzoek Unizo). Hoe vinden ze die?

Het freelancestatuut wordt steeds populairder!

Maar...lig je ook wakker van:
  • hoe in het grote aanbod het verschil maken?
  • hoe vind je opdrachten?
  • hoe geraak je binnen bij die bedrijven die geen part-time job kunnen aanbieden maar wel regelmatig beroep willen doen op een externe?
  • hoe doe je dat: gemiddeld 2-5 x solliciteren terwijl je voor een job in loondienst slechts één keer solliciteert?
  • hoe ga je om met de onzekerheid?
    Personal Branding wijst je de weg!

Jij weet wat je wil! Jij kent je droomopdracht, hebt bewust gekozen voor een ‘vrije’ vorm van werken en weet waarvoor je gebeld wil worden…
En toch twijfel je soms, knaagt de onzekerheid, het altijd opnieuw moeten ‘solliciteren’, de periodes tussen opdrachten zijn je te lang, je kijkt angstig toe naar het steeds groter aantal freelancers op de markt...

Je begint te twijfelen aan jezelf. Je probeert tevreden te zijn met wat je hebt. Je draait in rondjes en snakt naar rust in je hoofd. Dit ondermijnt je energie. Je werk, humeur en gezondheid lijden er onder. Je partner en gezin ook. Hoe doorbreek je deze spiraal?

Weten wat je droomjob en droomopdracht is, geeft even voldoening. Je droomjob doen, daarvan krijg je energie!

Goed nieuws! Personal Branding kan je helpen! In 7 stappen begeleiden wij jou op de weg naar je droomopdracht!
Hier komen ze:

1. Stel je jobdoelwit scherp

Jij weet exact wie je doelgroep is, wat hun probleem is en wat jouw toegevoegde waarde is, zodat je gefocust kan handelen en geen tijd verliest. Je kan in één zin zeggen waarvoor je gebeld wil worden. Deze zin bevat de doelgroep en het probleem van deze doelgroep en wordt ook wel ‘elevator pitch’ gebruikt. Je bent consistent in het gebruik van deze zin.
Bijvoorbeeld: Ik ben webdesigner en help Antwerpse KMO’s om hun online zichtbaarheid te vergroten zodat hun omzet verdubbelt.

2. Ontdek zichtbare en onzichtbare vacatures!

Er zijn vacaturesites speciaal voor freelancers!

Enkele tips:

En er zijn ook heel veel vacatures die nooit gepubliceerd worden!

Enkele tips:
  • Ga netwerken! Zie dat de wereld weet waarvoor jij gebeld wil worden en versterk je offline contacten online nadien.

3. Geef je cv een boost en zorg dat je gevonden wordt!

Een helder, persoonlijk cv wordt gelezen. En maakt dus het verschil!

Enkele tips:
  • vermeld je jobdoelwit bovenaan (onder je persoonlijke gegevens)
  • zet datgene wat het meest relevant is voor je jobdoelwit onder je jobdoelwit (bij de meeste mensen is dat hun laatste werkervaring en ga dan terug in de tijd; antichronologisch)
  • geef woorden aan relevante ervaring voor je jobdoelwit (en geef minder woorden aan wat niet relevant is)
  • wees vindbaar op internet en gebruik social media!

4. Versterk je sollicitatiebrief

Je sollicitatiebrief moet prikkelen en overtuigen. Zodat de ontvanger niet kan wachten om jou te ontmoeten.

Enkele tips:
  • vermeld steevast waarom je die functie wil doen; raakvlakken met je ervaring, persoonlijkheid en interesses én de vacature
  • vermeld waarom je voor dat bedrijf wil werken; raakvlakken tussen jouw waarden en de waarden van het bedrijf

5. Slaag in je sollicitatiegesprek

Het is zover, je mag op gesprek! Hoe bereid je je zo goed mogelijk voor?

Enkele tips:
  • bereid je voor op de vragen die ze jou gaan stellen: waarom je daar wil werken (motivatie voor functie én bedrijf), vertel relevante succesverhalen…
  • bereid ook vragen voor die jij aan hen wil stellen: waarom is er een vacature, wat is belangrijk in de samenwerking?...

6. Hou de moed erin

Zit het even tegen? Blijven de resultaten langer uit dan gedacht?

Enkele tips:
  • blijf geloven in jezelf en houd je doel voor ogen
  • blijf leuke dingen doen zodat je energie hoog is
  • blijf netwerken (online en offline)! De Open Coffees zijn een aanrader
  • zorg voor een goede online zichtbaarheid! Wat zien mensen als ze je googlen? Komt dit overeen met hoe jij gezien wil worden? Is het meteen duidelijk
  • waarvoor jij gebeld wil worden? Heb je aanbevelingen op je LinkedInprofiel?...

7. Kiezen tussen opdrachten

Als je deze stappen doorloopt, boek je resultaat. Meer nog, je zal waarschijnlijk moeten kiezen tussen verschillende opdrachten. Kies die job die het best overeenkomt met wat voor jou belangrijk is, wat jij goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen, en kijk ook naar de lange termijn.

Wil je hier verder mee aan de slag?

Volg dan ons programma In 7 stappen bereiken wat ik wil. Zie . Bij dit programma ga je concreet aan de slag met deze 7 stappen en ga je naar huis met een heel concreet actieplan toegespitst op jouw situatie! Enkele weken nadien volg je dit op in groep. Bovendien krijg je toegang tot onze online Mastermindgroep. Die telt honderden leden die bij ons een programma volgen. Via deze groep heb je toegang tot een enorm netwerk en mag je je diensten kenbaar maken!

Marijke getuigt:

"De 7 stappen hebben mij een houvast en een klankbord gegeven en ook een heel concreet actieplan. Ik leerde voor het eerst dat je je als dienstverlener ook als unieke-ik in de markt moet zetten en dat dat Personal Branding heet. Ik heb er geleerd dat je jouw niche moet bepalen, hoe je een sterke elevator pitch maakt, hoe social media in te zetten en dat netwerken heel erg belangrijk is. En, ik heb er de aanzet gekregen om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan en dingen te ondernemen. De 7 stappen waren van cruciaal belang in mijn opstartjaar!"

Je maakt in dit programma dus werk van het externe aspect van Personal Branding. Wat Personal Branding precies is en waarom het steeds belangrijker wordt, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt als je je naam en mailadres recht invult.

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques, waardoor je slechts €80 betaalt voor 8 u coaching (werkelijke waarde €1.100). Heb je geen recht (meer) op loopbaancheques, dan kan je betalen met opleidingscheques en/of de KMO-portefeuille. De overheid subsidieert dus een deel van jouw investering in je toekomst! We lichten dit graag verder toe!

Interesse? Neem contact met ons op en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek aan! Je vindt een Passion for Work-coach in elke Vlaamse provincie. Graag tot binnenkort!

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat. Dank alvast!

Meld je aan via onderstaande knop en vraag een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

 

Comment Section

0 reacties op “Freelancers hebben gemiddeld 2 tot 5 opdrachtgevers (onderzoek Unizo). Hoe vinden ze die?

Plaats een reactie


*