Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
Direct Toegang
X
Tips om je droombaan of droombedrijf te creëren
50% Complete
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis eBook

Freelancer

Boeiende tijden op de toekomstige arbeidsmarkt…

Boeiende tijden op de toekomstige arbeidsmarkt…

Ik was blij verrast te lezen dat Maarten Rottiers in Jobat in zijn artikel ‘Hoe ziet jouw job eruit over 10 jaar’ mijn ‘glazen bol kijken’ bevestigt dat we in de toekomst totaal anders gaan werken. Nine-to-fivejobs zullen verdwijnen en tegen 2025 zal nog slechts 10% van de werknemers een vaste job hebben zoals we die nu kennen.

De toekomstige werknemer is een gespecialiseerde zelfstandige professional met meerdere jobs bij verschillende werkgevers, een freelancer dus. Gestandaardiseerde arbeid zal door robots worden uitgevoerd en nine-to-fivejobs zullen niet meer bestaan. Klassieke hiërarchische managementstructuren zullen verdwijnen en plaats maken voor nieuwe samenwerkingsverbanden. Dat voorspelt Wim de Ridder, hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente.

Geen bedrijfsgebouwen meer

Vaste werktijden zullen definitief tot het verleden behoren. Volgens Erik Brouwer, journalist en publicist op het gebied van technologie en informatie, hebben we binnen afzienbare tijd zelfs geen bedrijfsgebouwen meer. We gaan met zijn allen ultraflexibel werken op verschillende locaties, locaties die 24/7 beschikbaar zijn.

We zien al nieuwe initiatieven opduiken die in die richting gaan, denk aan de bedrijven met sattelietkantoren en coworkingplaces voor zelfstandigen. Coworking is een samenwerkingsvorm waarbij verschillende bedrijven flexibele werkplekken kunnen huren.

De kans dat het aantal vaste kantoren in de toekomst zal dalen is vrij groot. “Door de komst van de cloud zijn alle documenten en software centraal beschikbaar en kan je als werknemer in principe overal werken. Pc’s zullen in sneltempo worden vervangen door mobiele toestellen en videoconferencing zal wellicht de norm worden”, aldus Tim Christiaens van Time Management Company.

Voorbeelden:
  • Een mooi voorbeeld is het Franse technologiebedrijf Capgemini, actief in consulting, informatisering en outsourcing. “Kris Poté, vice-president Belgium, geeft zijn 720 Belgische medewerkers de kans om het anders aan te pakken. Het bedrijf was de tijdrovende files en het ontoereikende openbaar vervoer zo beu dat het roer stevig werd omgegooid. In hun bedrijfsplan staat dat medewerkers twee dagen per week thuis mogen werken en dat geldt ook voor de consultants die bij de klant te werk gesteld zijn. Het hoofdkantoor in Diegem werd met 35% verkleind en er werden flexplekken ingevoerd. Poté is ervan overtuigd dat we voor kenniswerk zullen evolueren naar ‘officeless companies’. Geen kantoren meer, maar wel werkplekken en kantoorruimtes die we alleen maar huren wanneer dit nodig is. De technologie maakt dit vandaag al mogelijk en daarenboven is het relatief goedkoop.”
  • Ook bij Passion for Work werken we volgens deze trend. Al onze medewerkers zijn freelancers, die van thuis werken. Ze kiezen zelf hoeveel en wanneer ze willen werken. We zien elkaar niet allemaal elke maand live, maar we hebben dagelijks online contact, regelmatig meetings via Skype en een buddysysteem onder collega’s. Geen files voor onze coaches, ze zijn vrij  om hun tijd zelf in te vullen (ook met andere opdrachtgevers) en zijn toch verbonden met collega’s… Het Nieuwe (Samen)Werken…
    Dit passen we ook toe bij onze klanten. Onze programma’s bestaan uit een toolkit die mensen thuis vooraf doornemen op hun eigen ritme, wanneer ze willen. Daarnaast zijn er individuele sessies en groepssessies, en een online mastermindgroep, waar op dit moment 420 klanten toegang toe hebben waar ze hun vragen van thuis uit, wanneer ze willen kunnen stellen en beroep kunnen doen op een immens netwerk wat ter beschikking staat van hen.

De grootste uitdaging zal zijn om de mensen en bedrijven mee te krijgen in het verhaal. Er is een mentaliteitsverandering nodig en dat kost uiteraard tijd. Maar generatie Y zal ons hierbij helpen; ze hebben andere waarden (meer gericht op balans werk-privé) en zijn vertrouwd met digitalisering…

Focus op resultaat in plaats van uren

“Door de komst van het internet vinden steeds meer activiteiten plaats in een virtuele omgeving. Deze overgang van activiteiten van fysiek naar virtueel vraagt om een nieuwe kijk op hoe we met elkaar omgaan, hoe we waarde creëren en hoe we leiding geven. Het resultaat staat hierbij centraal.”

“Heel wat leidinggevenden hebben het bovendien moeilijk met het aspect ‘vertrouwen’. Zo hebben ze vaak geen idee van hoe de medewerkers tot resultaten komen, om hoe laat zij opstaan en of dat er al dan niet kinderen in huis rondlopen. De vraag is natuurlijk of dit relevant is. Als de virtuele medewerker zijn werk tot een goed einde brengt dan is de manier waarop in vele gevallen niet belangrijk”, vertelt Tim Christiaens van Time Management Company.

Natuurlijk is het logisch dat niet elke functie van op afstand kan worden uitgevoerd. “Kleuterleid(st)ers zullen nog steeds, en bij voorkeur op tijd, in de klas aanwezig moeten zijn. Het is dus vanzelfsprekend dat bepaalde profielen meer geschikt zijn dan andere. Uiteindelijk draait het allemaal om het geven van verantwoordelijkheid aan medewerkers die autonoom kunnen functioneren. Velen brengen hun taken wellicht tot een goed einde zonder overbodige controle. Anderen hebben waarschijnlijk iets meer begeleiding nodig en ja, profiteurs zullen altijd blijven bestaan. Het is trouwens naïef te denken dat mensen die van negen tot vijf aan hun bureau zitten dan ook effectief 8 uur aan het werk zijn.”

Flexibiliteit zal in de toekomst dus een belangrijk aspect vormen om medewerkers te kunnen aanwerven of aan boord te kunnen houden. Een prikklok zal op korte termijn enkel nog in musea te zien zijn en medewerkers zullen de vrijheid om zelf hun tijd in te delen als een van de belangrijkste aspecten van hun job gaan beschouwen.

“Tegen 2025 werkt 90% van de werknemers als freelancer”

De Nederlandse hr-specialist Remco Mostertman voorspelt in zijn boek “Organiseren en HR in 2025” zelfs dat tegen dan 90% van de werknemers als freelancer – of zzp’er (zelfstandige zonder personeel) zoals dat in Nederland heet – van project naar project zal hoppen. Hij moedigt jongeren aan zich voor te bereiden op een totaal andere arbeidsmarkt waarin HR vooral een brugfunctie zal hebben en voornamelijk zal focussen op talentontwikkeling.

Er komen boeiende tijden dus… Tijden waarin Personal Branding belangrijker dan ooit zal worden! Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres rechts in te vullen.

En jij?
Ben jij klaar voor de arbeidsmarkt van morgen, waarin ‘een baan voor het leven, plaats maakt voor een leven vol banen’?
  • Ken jij je talenten?
  • Weet je welke beroepen passen bij je persoonlijkheid?

Indien niet, dan is het programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil iets voor jou! Je maakt je persoonlijke carrièrepaspoort op, zodat jij aan het roer kan staan van je werk én leven.

  • Wil jij weten hoe je jezelf kan laten zien op een authentieke manier?
  • Weet jij hoe je je netwerk kan inschakelen om je droomjob, droomopdracht of droomklant te bekomen?

Indien niet, dan is het programma In 7 stappen bereiken wat ik wil’ aangewezen. 

Onze programma’s komen in aanmerking voor loopbaancheques! Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80 (werkelijke waarde is €1100, Vlaamse subsidie).

We werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt door je naam en mailadres hieronder in te vullen.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat.

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!

 

Freelancers hebben gemiddeld 2 tot 5 opdrachtgevers (onderzoek Unizo). Hoe vinden ze die?

Freelancers hebben gemiddeld 2 tot 5 opdrachtgevers  (onderzoek Unizo). Hoe vinden ze die?

Het freelancestatuut wordt steeds populairder!

Maar…lig je ook wakker van:
  • hoe in het grote aanbod het verschil maken?
  • hoe vind je opdrachten?
  • hoe geraak je binnen bij die bedrijven die geen part-time job kunnen aanbieden maar wel regelmatig beroep willen doen op een externe?
  • hoe doe je dat: gemiddeld 2-5 x solliciteren terwijl je voor een job in loondienst slechts één keer solliciteert?
  • hoe ga je om met de onzekerheid?
    Personal Branding wijst je de weg!

Jij weet wat je wil! Jij kent je droomopdracht, hebt bewust gekozen voor een ‘vrije’ vorm van werken en weet waarvoor je gebeld wil worden…
En toch twijfel je soms, knaagt de onzekerheid, het altijd opnieuw moeten ‘solliciteren’, de periodes tussen opdrachten zijn je te lang, je kijkt angstig toe naar het steeds groter aantal freelancers op de markt…

Je begint te twijfelen aan jezelf. Je probeert tevreden te zijn met wat je hebt. Je draait in rondjes en snakt naar rust in je hoofd. Dit ondermijnt je energie. Je werk, humeur en gezondheid lijden er onder. Je partner en gezin ook. Hoe doorbreek je deze spiraal?

Weten wat je droomjob en droomopdracht is, geeft even voldoening. Je droomjob doen, daarvan krijg je energie!

Goed nieuws! Personal Branding kan je helpen! In 7 stappen begeleiden wij jou op de weg naar je droomopdracht!
Hier komen ze:

1. Stel je jobdoelwit scherp

Jij weet exact wie je doelgroep is, wat hun probleem is en wat jouw toegevoegde waarde is, zodat je gefocust kan handelen en geen tijd verliest. Je kan in één zin zeggen waarvoor je gebeld wil worden. Deze zin bevat de doelgroep en het probleem van deze doelgroep en wordt ook wel ‘elevator pitch’ gebruikt. Je bent consistent in het gebruik van deze zin.
Bijvoorbeeld: Ik ben webdesigner en help Antwerpse KMO’s om hun online zichtbaarheid te vergroten zodat hun omzet verdubbelt.

2. Ontdek zichtbare en onzichtbare vacatures!

Er zijn vacaturesites speciaal voor freelancers!

Enkele tips:

En er zijn ook heel veel vacatures die nooit gepubliceerd worden!

Enkele tips:
  • Ga netwerken! Zie dat de wereld weet waarvoor jij gebeld wil worden en versterk je offline contacten online nadien.

3. Geef je cv een boost en zorg dat je gevonden wordt!

Een helder, persoonlijk cv wordt gelezen. En maakt dus het verschil!

Enkele tips:
  • vermeld je jobdoelwit bovenaan (onder je persoonlijke gegevens)
  • zet datgene wat het meest relevant is voor je jobdoelwit onder je jobdoelwit (bij de meeste mensen is dat hun laatste werkervaring en ga dan terug in de tijd; antichronologisch)
  • geef woorden aan relevante ervaring voor je jobdoelwit (en geef minder woorden aan wat niet relevant is)
  • wees vindbaar op internet en gebruik social media!

4. Versterk je sollicitatiebrief

Je sollicitatiebrief moet prikkelen en overtuigen. Zodat de ontvanger niet kan wachten om jou te ontmoeten.

Enkele tips:
  • vermeld steevast waarom je die functie wil doen; raakvlakken met je ervaring, persoonlijkheid en interesses én de vacature
  • vermeld waarom je voor dat bedrijf wil werken; raakvlakken tussen jouw waarden en de waarden van het bedrijf

5. Slaag in je sollicitatiegesprek

Het is zover, je mag op gesprek! Hoe bereid je je zo goed mogelijk voor?

Enkele tips:
  • bereid je voor op de vragen die ze jou gaan stellen: waarom je daar wil werken (motivatie voor functie én bedrijf), vertel relevante succesverhalen…
  • bereid ook vragen voor die jij aan hen wil stellen: waarom is er een vacature, wat is belangrijk in de samenwerking?…

6. Hou de moed erin

Zit het even tegen? Blijven de resultaten langer uit dan gedacht?

Enkele tips:
  • blijf geloven in jezelf en houd je doel voor ogen
  • blijf leuke dingen doen zodat je energie hoog is
  • blijf netwerken (online en offline)! De Open Coffees zijn een aanrader
  • zorg voor een goede online zichtbaarheid! Wat zien mensen als ze je googlen? Komt dit overeen met hoe jij gezien wil worden? Is het meteen duidelijk
  • waarvoor jij gebeld wil worden? Heb je aanbevelingen op je LinkedInprofiel?…

7. Kiezen tussen opdrachten

Als je deze stappen doorloopt, boek je resultaat. Meer nog, je zal waarschijnlijk moeten kiezen tussen verschillende opdrachten. Kies die job die het best overeenkomt met wat voor jou belangrijk is, wat jij goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen, en kijk ook naar de lange termijn.

Wil je hier verder mee aan de slag?

Volg dan ons programma ‘In 7 stappen bereiken wat ik wil. Zie . Bij dit programma ga je concreet aan de slag met deze 7 stappen en ga je naar huis met een heel concreet actieplan toegespitst op jouw situatie! Enkele weken nadien volg je dit op in groep. Bovendien krijg je toegang tot onze online Mastermindgroep. Die telt honderden leden die bij ons een programma volgen. Via deze groep heb je toegang tot een enorm netwerk en mag je je diensten kenbaar maken!

Marijke getuigt:

“De 7 stappen hebben mij een houvast en een klankbord gegeven en ook een heel concreet actieplan. Ik leerde voor het eerst dat je je als dienstverlener ook als unieke-ik in de markt moet zetten en dat dat Personal Branding heet. Ik heb er geleerd dat je jouw niche moet bepalen, hoe je een sterke elevator pitch maakt, hoe social media in te zetten en dat netwerken heel erg belangrijk is. En, ik heb er de aanzet gekregen om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan en dingen te ondernemen. De 7 stappen waren van cruciaal belang in mijn opstartjaar!”

Je maakt in dit programma dus werk van het externe aspect van Personal Branding. Wat Personal Branding precies is en waarom het steeds belangrijker wordt, lees je in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt als je je naam en mailadres hieronder invult.

Je kan bij ons terecht met loopbaancheques, waardoor je slechts €80 betaalt voor 8 u coaching (werkelijke waarde €1.100). Heb je geen recht (meer) op loopbaancheques, dan kan je betalen met opleidingscheques en/of de KMO-portefeuille. De overheid subsidieert dus een deel van jouw investering in je toekomst! We lichten dit graag verder toe!

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Het is ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat. Dank alvast!

Contacteer ons voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek met een Passion for Work-coach uit je buurt!